Een serieus tafelblad in bubinga

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Kwam deze foto's tegen van een prachtig tafelblad in bubinga. Vorig jaar was ik nog op een faillissementsveiling en daar lagen platen bubinga van 10 cm dik 140 cm breed en 4 meter lang. Ging voor relatief spotprijzen weg. Wel een mooi oefenstuk voor het schraapstaal :lol:

Ik vind dit een fantastisch stuk hout, daar kun je uren naar kijken. De rand van de tafel is aangepast aan de tekening in het hout en het blad is afgewerkt met schellak.

jaap







Attached files
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Jeetje, wat een pracht. Die boom gaat zo mooi de eeuwigheid in.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Niet normaal zeg! Als ik dat jaren geleden zou hebben gezien dan had ik in eerste instantie niet geloofd dat dat hout was. Als ik zo'n plaat hout in huis had dan at ik er op, sliep ik er op, zat ik erop, gaf ik het iedere morgen een zoentje als ik van huis ging en s,avonds weer een als ik terug kwam. Wat heet verliefdzijn, hoe heeft God zoiets moois kunnen bedenken? Ben ik nou dus toch een Fetjisd? Jaap, heb jij als houthandelaar nog zo'n plaatje voor me staan? Ik ga vast sparen zeg. Of schraap je ze nou allemaal op? Zie je wel, schrapen, dat is het, ik ga vast mijn geld bij elkaar schrapen.
Bedankt voor deze mooie fotoo, die wil ik wel aan de muur.
 
A

Athanor

Guest
Zo zie je Jaap, je kunt zo een handeltje in Bubinga posters beginnen!

Ja mensen, dit is werkelijk schitterend! Ik koester al jaren een mooi stuk Bubinga in mijn houtverzameling, haal dat af en toe uit de doos en bewonder dit prachtige hout. Ik heb het indertijd nog van een van de zolders van mijn eerste werkgever meegesmokkeld. :oops: (overtreding is verjaard :cool: ) Maar zelfs dat kleine stukje gaf me een goed gevoel. Laat staan dat je zo'n hele tafel bezit....... Ik kan me Dopelings extase goed voorstellen. Jammer dat we nog zo weinig bossen overhouden waar dit prachtge hout kan groeien :cry:

Fons
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Er is een japans Amerikaanse meubelmaker geweest,- George Nakashima- inmiddels overleden, zijn dochter zet de zaak voort, die meen ik een pracht verzameling hout bij elkaar had gespaard. Ik hoop dat ik het goed onthouden heb, maar naar ik meen had deze man "slabs" bij elkaar gespaard, dat wil je niet geloven. Niet te hanteren zo groot en zwaar. Een fortuin aan hout. Daar is een geweldige zaag aan te pas gekomen en mensen met enorm veel verstand van hout en gevoel voor hout. Maar geen van die Slabs waren afgewerkt en dus zo mooi als de tafel op de foto van Jaap. Wat zou dat een avontuur zijn om daar iets moois van te maken. George heeft ook een mooi boek geschreven: The Soul Of a Tree.
Op bijgaande foto zie je hem ook tussen wat slabs of wood staan.

Attached files
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
hallo,
bij de houthandel waar ik een tijd geleden hout had gehaald hadden ze ook veel bubinga.
deze foto komt van hun site.
Bas

Attached files
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Geweldig zeg. Wat een stam, wat zou zoiets wegen? Zo te zien zou ik dus een huis van Bubbinga kunnen bouwen, of een vloer van heeeele brede planken Bubbinga, of een eettafel voor de koninklijke famile. Wat er allemaal niet in zo'n boom kan zitten. Waar zit die Bubbinga man met die grote bomen eigenlijk?
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
hoi mannen-
ik wil jullie enthusiasme niet dempen en ik vind bubinga ook schitterend mooi...
MAAR!
helaas is het erg onverantwoord hout,zeker die grote stammen zonder enkel keurmerk.
als je ook maar een beetje geweten en gezond verstand hebt koop je zo iets tegenwoordig niet meer zo mooi het ook is.het regenwoud zal het jullie danken!

groet
annette
http://www.fingerprintfurniture.nl
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
I was just kidding. Zat me al af te vragen hoe lang die boom er over gedaan heeft zo groot te groeien, en dan, een kwestie van een paar minuten en om istie. Ik zou al tevreden zijn met een mooi kistje van Bubinga(fineer) en ook de foto van Jaap vind ik al geweldig genoeg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.