Een reclame vrij forum? Doe een kleine donatie om een jaar reclamevrij te kijken.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Beste allemaal,

De reclame op het forum is voor een groot deel van de forummers een te storende factor. Wat ik ook tune, het is niet goed genoeg. Ik merk ook dat verschillende platformen zoals, pc's, laptops, tablets en telefoon met verschillende besturingssystemen en browsers ook verschillende resultaten geven. En jullie opmerkingen neem ik zeer ter harte.

De komende dagen wil ik graag onderzoeken hoe we een versie van het forum kunnen maken die vrij is van de google reclame. Wat zouden jullie een redelijke oplossing vinden om dit te realiseren?

jaap
 
Laatst bewerkt:

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Fijn dat je dit oppakt en open staat voor suggesties. Persoonlijk wil ik graag jaarlijks een donatie of zoiets doen. Mijn ervaring is dat als je een laag bedrag hanteert, dat je dan volume pakt en iedereen er een goed gevoel bij heeft/houdt.

15-25 euro per jaar?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat zouden jullie een redelijke oplossing vinden om dit te realiseren?
goeienavond, jaap,
het kosten-baten-plaaatje van dit forum ken ik niet
maar ik vind het logisch dat wie er zijn tijd aan besteed minstens een in-verhouding-staande-vergoeding ontvangt
een collega had reeds voorgesteld om de standaardversie mét reclame te laten
wie een versie zonder reclame wenst, kan daarvoor een verantwoorde bijdrage betalen
joetjoeb maakt in die zin reclame
maw je betaalt om geen reclame te krijgen
voor mijn hotmail zonder enige reclame betaal ik per jaar 20 euro
vind ik de uitgave waard
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
dag Jaap,

ik haal veel plezier uit deze website. Zowel de ideeën die ik voorbij zie komen, de hulp die iedereen elkaar geeft en ook de snelheid waarbij iedereen reageert. Voor mij is het geen probleem om een financiele bijdrage te leveren. Op voorhand wist ik niet dat dit forum zoveel oplevert. Als dit niet bekend was, zou ik waarschijnlijk niet hebben aangemeld. Dit zeggende, zou ik de suggestie willen doen om te zorgen dat de eerste 3 maanden gratis is en daarna een bijdrage van ronde 25 euro. (een boek kost ook 25 euro en daar haal ik minder wijsheid uit). Succes met dit vraagstuk, er zullen ongetwijfeld voor- en tegenstanders zijn.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Toen ik vandaag op mijn Samsung S9 met Android het forum bezocht kreeg ik een reclamebanner te zien die ruwweg 60% van het beeld bedekte over de volledige breedte. Maakte de site totaal onlees/bruikbaar. Kruisje klikken kreeg je een wit scherm met de vraag 'waarom' je hem niet meer wilde zien, maar weghalen lukte niet.

Om te bepalen wat een dekkend bedrag is moeten we eerst weten hoeveel actieve (geen eendagsvogels) gebruikers we hebben. Ik weet van een club waar ik een tijd actief ben geweest dat ze met 25 euro contributie per jaar het clubblad, de site en activiteiten bekostigden en nog geld overhielden. Voor alleen een site lijkt me minder dus ook haalbaar.

Andere optie: een sponsor. Als Baptist bijvoorbeeld als enige artikelen en reclame mag plaatsen in ruil voor een kleine 'fee' waarmee de site blijft draaien (of wellicht gehost op hun domein...) hebben we win win.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Het valt me ook op dat het tekstvak rechts in beeld nooit gebruikt wordt. Verder zit het probleem volgens mij vooral op de mobiele telefoons. Ik weet niet of dat het een optie is om voor die toestellen reclame uit te schakelen?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Het valt me ook op dat het tekstvak rechts in beeld nooit gebruikt wordt. Verder zit het probleem volgens mij vooral op de mobiele telefoons. Ik weet niet of dat het een optie is om voor die toestellen reclame uit te schakelen?
Even op de 3 stipjes klikken rechtsboven in de balk😉

O en ik ben nog steeds voor een abonnement systeem, bij voorkeur laagdrempelig 12 euro per jaar, als er genoeg mensen betalen hou je genoeg over om de software en tijd grotendeels vergoed te krijgen😊
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric55

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Toen ik vandaag op mijn Samsung S9 met Android het forum bezocht kreeg ik een reclamebanner te zien die ruwweg 60% van het beeld bedekte over de volledige breedte. Maakte de site totaal onlees/bruikbaar. Kruisje klikken kreeg je een wit scherm met de vraag 'waarom' je hem niet meer wilde zien, maar weghalen lukte niet.
Probeer eens om de telefoon een kwart slag te draaien. Bij mijn Iphone werkt dat.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Het valt me ook op dat het tekstvak rechts in beeld nooit gebruikt wordt. Verder zit het probleem volgens mij vooral op de mobiele telefoons. Ik weet niet of dat het een optie is om voor die toestellen reclame uit te schakelen?
ja, dat klop Kees, maar ik het niet apart regelen voor mobiel.

ik denk aan deze gewone versie en een betaalde versie die geen google reclame laat zien. Maar 20 euro per jaar vind ik persoonlijk aan de hoge kant.
Grootste klus is om te zorgen dat het een automatisch proces is.

jaap
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
inderdaad
op korte termijn is de reclame meer en meer opdringerig geworden
in het begin stond die enkel bovenaan
later tussen de berichten
nu zelfs in de berichten
Dat is voor mij een beetje het ongrijpbare van het reclame verhaal. Als ik op mijn macbook met safari als browser op deze pagina heen en weer scroll, van boven naar beneden, zie ik geen reclame. Maar schijnbaar op een mobiel apparaat met andere browser, krijg je toch reclame op het scherm.
Vandaar mijn voorstel om een versie te maken waar je tegen een kleine vergoeding geen reclame ziet. Het is wat tegen mijn principe dat het voor iedereen gelijk moet zijn, maar Google bepaalt nu te veel lijkt het.

jaap
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Hallo Jaap,

Ook ik heb geen bezwaar tegen een kleine contributie. Ergens tussen de 10 en 20 euro per jaar is denk ik voor bijna iedereen te behappen.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik ben ook voor een bijdrage per jaar om zo reclame tegen te gaan. Maar hoe moet het dan met de meelezers en randleden? Die betalen (nog) niet maar lopen wel tegen de reclame aan waardoor ze misschien wegblijven. Het is geen probleem dat ze niet betalen maar wel dat aspirant-leden wegblijven. Het wordt dan een wel wat meer geselecteerde club die overblijft. Op mijn telefoon is de reclame momenteel ook erg veel, groot en niet weg te klikken. Stel dat ik nu op dit moment een beginnende forummer zou zijn zou ik vanuit het 'onwetende' voortaan wegblijven. Zo gaat er wel een groep buiten de boot vallen praktisch gezien en dat zou jammer zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
91
73
Ikzelf post niet veel maar lees wel vaak en vind de reclame ook erg storend. Voor wat hoort wat: ik heb ook geen probleem om jaarlijks een kleine financiële bijdrage te leveren in ruil voor een reclamevrij forum.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Voor mij ook geen probleem om er iets voor te betalen, ik merk dat ik steeds meer even het forum doorneus en juist door het forum actiever ben geworden met de hobby, en er veel tips, informatie en ideeën vanaf heb gehaald. En het persoonlijk contact dat er is tussen houtfanaten, velen zijn niet te beroerd om elkaar fysiek te helpen of zomaar op de koffie te kunnen komen om over hout te kletsen. En dat is tegenwoordig ook een uitzondering (en niet alleen door Corona...). En in dat opzicht heb ik het idee dat Facebook etc minder persoonlijk en open zijn.
Maar nu is het een beetje onvoorspelbaar wat er wanneer aan reclame is. Want begin van de avond schreef ik nog dat ik een beeldvullende advertentie had op de iPhone, nu zie ik die niet meer...

Een beetje reclame is niet erg, zeker als dat inkomsten oplevert om het forum te laten draaien. Dan is het idee van banners op zich goed, zeker als dat gerelateerde advertenties zijn, dat zie ik ook op een ander forum waar ik actief ben (m'n andere hobby, koivijvers). Alleen is op dat forum wel de discussie dat alleen sponsors genoemd mogen worden, en er niet verwezen mag worden naar niet-sponsors. En dat vind ik nu juist het fijne aan Woodworking; als iemand een vraag heeft over een merk of product, er kan vrij advies gegeven worden zonder in de richting van een bepaald merk of winkel geduwd te worden omdat dat merk of die winkel toevallig sponsor is en de concurrent niet.
ik denk aan deze gewone versie en een betaalde versie die geen google reclame laat zien. Maar 20 euro per jaar vind ik persoonlijk aan de hoge kant.
Jaap, jij hebt (denk ik) zicht in de kosten die er zijn (dus wat er aan inkomsten nodig is) en over het aantal mensen dat regelmatig actief is op het forum. Heb je een idee, als je die 2 zaken tegen elkaar wegzet, wat dan een realistisch bedrag is dat er per actief lid nodig is? Eventueel met een tussenversie met een paar (relatief kleine) advertenties op een niet-storende plaats (dus door jou als beheerder te bepalen en niet ad random door Google te plaatsen).
Rekening houdend met wat Wilco hierboven schrijft, want we moeten juist ook de nieuwe aanwas koesteren, we zijn het laatste jaar al teveel oudgedienden kwijtgeraakt helaas.
 
Laatst bewerkt:

Peentjens

Actieve deelnemer
29 mei 2020
111
29
Amersfoort
Ik lees de site ook meestal op mijn mobiel. Toen ik hier voor het eerst kwam een tijdje geworsteld met de enorme banner midden in beeld, daarna overgestapt op een andere browser, en ik heb geen reclame meer.
Voor mij prettig, maar ik snap dat de site daar niet van kan blijven bestaan.
Het belangrijkste is denk ik dat het forum niet achter een betaalmuur terecht komt, dat je dus de optie hebt om met reclame te kijken; anders zal de aanwas aan aspirant leden (bijna) opdrogen ben ik bang.
Ik denk ook dat de prijs laag moet blijven om ook waardevol te blijven voor mensen die het forum af en toe gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik ken ook een houtdraaiers forum waar 'de baas' elk jaar meldt dat er weer gedoneerd mag worden voor de forumskosten, en daarna meldt of het streefbedrag gehaald is. Volgens mij zonder te melden wat het streefbedrag is, of wat individuele leden bijdragen, en zonder bij te houden wie wel of niet betaald heeft.

Als je er tegen opziet om bij te houden wie wel en niet betaald heeft, of een soort van onderscheid daar tussen te maken, zou je dat ook kunnen overwegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nerf

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Ja doneren is wel een lastige. De knop is er gekomen na de eerste grote discussie over de advertenties. Ik had toen al twijfels of hier massaal gehoor aan gegeven zou worden. Ik kan nu de opbrengst niet meer zien bij donatie (er staat een groot blok reclame) o wat een ironie.
Als ik een gemiddelde bijdrage van 20 euro reken dan hebben minder dan 100 leden gedoneerd. Vind ik tegenvallend. Nu heb ik in het verleden wel reclame gemaakt en verstuurd via mailchimp en weet dat de respons laag is maar ik kwam toch op een 3% kopers uit. Een procent op het forum is al meer dan 250 leden. Ik vind dat je de donatie zeer laagdrempelig moet houden. En als het dan moet moet er maar voor betaald worden. Dat kan ook op een slimme manier. Je moet echter wel weten wat gemiddelde responses zijn als leden een bijdrage moeten leveren. Stel dat je nieuwe leden de eerste drie berichten gratis laat zien en dan een klein bedrag moeten betalen (onder de euro) dan krijg je misschien meer inkomsten dan nu. Wel de mogelijkheid bieden voor een full membership, donatie van b.v. 20-25 euro
Nu weet ik weinig van heel veel maar er zijn mensen die hier wel veel van weten. Ik steek mijn licht eens op.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
een collega had reeds voorgesteld om de standaardversie mét reclame te laten
wie een versie zonder reclame wenst, kan daarvoor een verantwoorde bijdrage betalen
joetjoeb maakt in die zin reclame
maw je betaalt om geen reclame te krijgen
voor mijn hotmail zonder enige reclame betaal ik per jaar 20 euro
vind ik de uitgave waard
Dit dus.
Ik heb deze suggestie eerder gegeven omdat ik die ervaring van een ander forum heb en dat werkte goed. Daar hadden ze dan nog als extra dat de betalende leden ook korting kregen bij een aantal forum sponsors en nog wat andere zaken.

Dat over forum sponsors gezegd hebbende, daar zit misschien ook nog wel een stukje reclame inkomsten mogelijkheid. Ik weet niet of er ook de mogelijkheid is van een vaste banner, maar die ruimte zou je kunnen verkopen aan woodworking gerelateerde shops (baptist, gereedschappro, misschien zelfs buitenlands zoals Dieter, etc). Dat hoeven dan geen storende reclames te zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ik heb helemaal geen last van een beetje reclame en als een blok eens een keer iets bedekt kan je deze sluiten.
ze vragen dan inderdaad een reden standaard is daar al als antwoordt bedekt content en dan sluit het blok gewoon helemaal

ik gebruik nooit mijn mobiel voor een forum dat vind ik waardeloos
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.