Filmpje komt nog
Vandaag één en ander nog wat verfijnt en ook even met de flappenschijf over de lassen geweest, die zien er nu wat strakker uit
Een uitgezaagd en geschaafd stuk Noten getransformeerd naar een kant en klare glasroede.
Glassponningen frezen.
Iets later.
Mooier met een profieltje eraan.
Het rollager loopt nu in de uitgefreesde sponning.
En klaar, totale duur van de freeswerken, incl. het verstellen en freeswissel = 5min
Hier kan een grote verticale freesmachine niet tegen op!
Zoals misschien te zien op de laatste foto heb ik het "aanvoerwiel" ook verplaatsbaar gemaakt, kan nu kiezen uit drie posities. Voor alle duidelijkheid, dat grote lager zit er enkel om tijdens het inzetten het werkstuk steun te geven, eens het werkstuk gesteund word door het (frees)lagertje is dat grote lager niet meer nodig en moet je er met het werkstuk niet meer tegen blijven lopen, integendeel zelfs, blijf er met het werkstuk vandaan tijdens het verdere freeswerk.
Voor het werken met een opstelling zoals hierboven is het belangrijk dat het werkstuk altijd op hetzelfde punt het lagertje raakt (en dus ook de frees) om een uniforme diepte te krijgen. Hierboven hou ik het midden van het boutje aan als raakpunt. Dit is analoog aan wat er op de grote verticale freesmachine gebeurt trouwens, niks nieuws onder de zon
De "kleine" freesmachine laat bij kleiner freeswerk evenwel veel sneller werken toe.
Als ik bovenstaande glasroede op de toupie moest maken zou de productietijd toch een stuk hoger komen te liggen.
Iedereen die al tegen een lager gefreesd heeft zal beamen dat er nauwelijks krachten komen op dat lager(tje) tijdens het gebruik, het is dus zinloos om daar een constructie voor samen te flansen waar je met een auto kan tegen rijden
Alles moet wat in proportie zijn met elkaar om vlot te kunnen werken. Het hier gebruikte "rondstaal" is het leven begonnen als gordijnroede
van een carrièreswitch gesproken. Maar de kern is 10mm dik staal met een dunne messingmantel er omheen, de afstand tussen verticale as en frees ligt rond de 80mm, dat plooi je niet met de blote hand
De messing mantel zorgt er voor dat de stelboutjes snel klemmen en hier weinig klemkracht voor nodig hebben. Daarom ga ik de inbusboutjes nog vervangen door vleugelmoeren met draadeindjes, dat werkt vlugger dan staan priegelen met een inbussleuteltje.
Het geheel zit zeer rigide op de machine, daar zit geen 1/10mm beweging in de hele opbouw. De hele opbouw is ook op- en af te bouwen zonder dat de instellingen veranderen. Dit omdat de houten opbouw altijd automatisch gepositioneerd word door een blokje dat tegen de rand van het blad aanligt, dit in combinatie met de spannende boring van de klembout