een paar vragen over een eiken schutting

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
gewone spijkers heeft geen zin, door het drogen en nat worden van het hout trekt de plank de spijkers er weer uit. En er zijn volgens mij speciale spijkers met een gedraaide schacht. Maar ik zou toch voor schroeven gaan en netjes voorboren, voordeel van schroeven is dat je de plank ook veel beter kan vasttrekken op de houten paal en zo de onderste plank weer vast kan klemmen.

UV beschermers in olie geloof ik niet in, heb hier uv beschermende olie in 2 maanden in de volle zon zien wegvagen, enige wat beschermt tegen de zon is pigment, oftewel verf, of bijvoorbeeld een zwart gedragen olie of beits zoals Bert al zei.
Dit kan je misschien beter verklaren OH want hout heeft altijd gewerkt en spijkers zijn het meest voorkomende mannier om houten planken te bevestigen zelfs zonder gedraaide schacht.

Boo lijkt een ander ervaring met uv bescherming olie maar ik ben aan jouw kant OH en vind uv bestendig olie en bedenkelijk bewering.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Waarom geen gesmede nagels als je een mooi patroon zou willen?
Wel niet echt goedkoop, maar voor een enkele schutting moet het te doen zijn.
 

Boo

Actieve deelnemer
Hallo

wederom bedankt voor alle reacties, ik waardeer alle meningen en het meedenken.

Wat betreft de spijkers en schroeven ben ik er nog niet uit.
Ik had ze liever uit het zicht, dan was het verder ook geen issue.

Schroeven lijken mij ook veel beter vast te trekken in het hout en zullen er nooit uitgetrokken worden.
RVS heb ik wel slechte ervaringen mee wat betreft afbreken.

Spijkers vind ik wel mooier als het in het zicht moet komen.
Hoef je voor spijkers in eiken niet voor te boren?
Die gesmede zijn erg mooi, maar ik vrees dat dat wel een erg dure aangelegenheid wordt.
Ik verwacht toch wel minstens 500-600 stuks nodig te hebben.
En hoe zit het met de combinatie smeedijzer en eiken?

Wat betreft die olie ga ik de zichtkant sowieso behandelen met die Osmo 'uv-olie'.
Ik weet dat het binnen een paar jaar sterk vervaagd is, maar goed die olie heb ik staan en ben ik tot nu toe wel tevreden over.
Die eerste tijd ziet het er in ieder geval heel mooi uit en na een tijdje kan ik het altijd nog teren of iets anders.
Is het geen optie om zwart pigment door die uv-olie te mengen?

groeten bo
 
P

Pel

Guest
Het afbreken van schroeven, is m.i. meestal een combinatie van oorzaken, te klein voor geboord, te snel erin draaien, de schroef wordt goed heet tijdens het in draaien, en knapt dan op het laatst met het aantrekken. Ik gebruik een potje vaseline, daar steek ik de schroef ± 1 cm in dan gaat het schroeven als vanzelf.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Sla maar eens een spijker in hout en draai er een schroef naast en probeer beide eens met een knijptang eruit te trekken dan merk je het verschil tussen schroeven en spijkers. Bij ons thuis thuis zitten eiken schaaldelen op de kopse kant van de kapschuur gespijkerd, op de westkant en je ziet steeds meer planken loslaten, oftewel, de plank trekt door het kromtrekken de spijker eruit.

Spijkers wordt nog veel bepruikt omdat het goedkoop is en sneller werkt (en je tegenwoordig automatisch kan schieten) maar persoonlijk vind ik dat de schroef de spijker allang achterhaald zou moeten hebben.

Ijzeren nagels en eiken gaat toch een verkleuring opleveren lijkt me?
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Sla maar eens een spijker in hout en draai er een schroef naast en probeer beide eens met een knijptang eruit te trekken dan merk je het verschil tussen schroeven en spijkers. Bij ons thuis thuis zitten eiken schaaldelen op de kopse kant van de kapschuur gespijkerd, op de westkant en je ziet steeds meer planken loslaten, oftewel, de plank trekt door het kromtrekken de spijker eruit.

Spijkers wordt nog veel bepruikt omdat het goedkoop is en sneller werkt (en je tegenwoordig automatisch kan schieten) maar persoonlijk vind ik dat de schroef de spijker allang achterhaald zou moeten hebben.

Ijzeren nagels en eiken gaat toch een verkleuring opleveren lijkt me?


Weer en eikspijker, blanc
P9232112.jpg

En geknipt spijker
P9232115.jpg
En een van 100 mm
P9232117.jpg
Gesmeed spijkerP9232116.jpg maar die zijn zeldzaam.

Gespijkerd beplanking.
eik met gedekt naadPB081342.jpg veer en groefDSCF3833.jpg
 

Boo

Actieve deelnemer
Goedemorgen,

die spijkers zien er prachtig uit Ernest!
Als het puur om het uiterlijk ging, zou ik het wel weten:D

Maar ja, het moet wel goed vast zitten.
Een schroef lijkt mij qua bevestiging ook superieur aan de spijker.
De enige twijfel die ik nog zou kunnen bedenken, is dat een spijker op de één of andere manier misschien na tientallen jaren wel beter vast zou kunnen zitten als een schroef.
Ik vraag me alleen nog steeds af hoe het zit met eiken en ijzeren nagels? Dat verkleurt en roest toch ook, net als gewoon staal?
En of het te doen is die spijkers door 30mm eiken te slaan?

groeten Bo
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Goedemorgen,

die spijkers zien er prachtig uit Ernest!
Als het puur om het uiterlijk ging, zou ik het wel weten:D

Maar ja, het moet wel goed vast zitten.
Een schroef lijkt mij qua bevestiging ook superieur aan de spijker.
De enige twijfel die ik nog zou kunnen bedenken, is dat een spijker op de één of andere manier misschien na tientallen jaren wel beter vast zou kunnen zitten als een schroef.
Ik vraag me alleen nog steeds af hoe het zit met eiken en ijzeren nagels? Dat verkleurt en roest toch ook, net als gewoon staal?
En of het te doen is die spijkers door 30mm eiken te slaan?

groeten Bo
In plaats van je vragen of een of de andere beter is kan je net zo goed vragen als een spijker geeft voldoende bevestiging. Voor mij de hele geschiedenis geeft antwoord dwz de juist spijker op de juist manier gebruikt houd de planken niet alleen voldoende maar heeft meer voordelen oa het ziet mooier uit.

Als je blanc ijzer spijkers in combinatie met onbehandeld eiken gebruiken en dat is bloot aan het weer dan komt er verkleuring in het hout dat is zeker. Ik heb mijn dakkapen die beschot is met eiken kraaldelen met kopper draadnagels vast gespijkerd om vlekken te voorkomen.
DSCF0821_1.jpg
Meestal is voorboren nodig. Ik heb ook een brok parafine bij me om op de spijkers te smeren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.