Deze kerstvakantie wil ik een start maken met het maken van een kleine werkplaats in de garage. In de eerste plaats zal ik de eerste jaren mijn woonhuis opknappen. De garage is een mooie uitvalsbasis om de verbouwing te coördineren. Na de verbouwing wil ik deze als werkplaats blijven gebruiken maar dan eerder voor leuke houtbewerkingsklusjes. Tegelijkertijd willen we, incidenteel, ook de auto kwijt in de garage (maar een paar keer per jaar). In sketchup heb ik een plan gemaakt. Ik heb voor de auto rekening gehouden met een breedte van 2.7 (dan kunnen de portieren nog open) en diepte van 4.4.
Wat wil ik:
- Duidelijke opbergruimte voor al het klusmateriaal (schroef/boormachine/decoupeerzagen etc).
- Een handige plek voor de afkortzaag (wordt waarschijnlijk de kapex 120).
- ruimte om waar nodig plaat materiaal te kunnen verwerken met de invalcircelzaag
- op termijn: zaagtafel (erika 85
), een freestafel en een kolomboormachine
Gezien de ruimte denk ik dat de zaagtafel en freestafel mobiel moeten zijn. Dan kan ik deze verplaatsen als de auto in de garage moet
Waar worstel ik mee?
Ik zoek naar 'slimme' afmetingen. Bijvoorbeeld aan de zijkant 60cm voor kasten en werkbank of is 60cm te ondiep?
Wat zit er verder in de ruimte?
Achterin komt een trap naar de onderliggende kelder (1 meter breed). En links achterin komt een CV te staan (voor bovenliggend appartement). Er zitten twee ramen aan de rechterkant en een (ongeisoleerde) garagedeur.
Opbouw van de ruimte
Het is houtskeletframe (daartussen glaswol) en een stenen buitenblad. De isolatie moet ik nog langs lopen want er zijn verschillende koude bruggen. Onder de garage zit een kelder. de vorige eigenaar wilde auto's in de garage kunnen plaatsen. Het gevolg is dat er in het grootste gedeelte geen beton ligt maar multiplexplaten op balken. Op termijn wil deze vervangen en alsnog beton gieten. Dat lijkt me een stuk stabieler (ook als ik mijn auto daar wil plaatsen).
Plattegrond

Zoals jullie wellicht hadden gezien heb ik nu aan weerskanten een kasten / werkbank ruimte gehouden van 60 cm diep.
beeldmateriaal ter inspiratie
Van buiten

met de garagedeur open

van binnen naar buiten

De garage vanuit de kelder gezien (je ziet ook gelijk de kieren)

Kortom hebben jullie tips en trucs voor deze ruimte?
Wat wil ik:
- Duidelijke opbergruimte voor al het klusmateriaal (schroef/boormachine/decoupeerzagen etc).
- Een handige plek voor de afkortzaag (wordt waarschijnlijk de kapex 120).
- ruimte om waar nodig plaat materiaal te kunnen verwerken met de invalcircelzaag
- op termijn: zaagtafel (erika 85
Gezien de ruimte denk ik dat de zaagtafel en freestafel mobiel moeten zijn. Dan kan ik deze verplaatsen als de auto in de garage moet
Waar worstel ik mee?
Ik zoek naar 'slimme' afmetingen. Bijvoorbeeld aan de zijkant 60cm voor kasten en werkbank of is 60cm te ondiep?
Wat zit er verder in de ruimte?
Achterin komt een trap naar de onderliggende kelder (1 meter breed). En links achterin komt een CV te staan (voor bovenliggend appartement). Er zitten twee ramen aan de rechterkant en een (ongeisoleerde) garagedeur.
Opbouw van de ruimte
Het is houtskeletframe (daartussen glaswol) en een stenen buitenblad. De isolatie moet ik nog langs lopen want er zijn verschillende koude bruggen. Onder de garage zit een kelder. de vorige eigenaar wilde auto's in de garage kunnen plaatsen. Het gevolg is dat er in het grootste gedeelte geen beton ligt maar multiplexplaten op balken. Op termijn wil deze vervangen en alsnog beton gieten. Dat lijkt me een stuk stabieler (ook als ik mijn auto daar wil plaatsen).
Plattegrond

Zoals jullie wellicht hadden gezien heb ik nu aan weerskanten een kasten / werkbank ruimte gehouden van 60 cm diep.
beeldmateriaal ter inspiratie
Van buiten

met de garagedeur open

van binnen naar buiten

De garage vanuit de kelder gezien (je ziet ook gelijk de kieren)

Kortom hebben jullie tips en trucs voor deze ruimte?
Laatst bewerkt: