Een nieuwe slijpmachine diameter, schuurband, etc...

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
359
45
Drunen bij Den Bosch
Mijn stokoude Creusen met 2 smalle versleten schijven en gammele steunen, loopt niet meer uit zichzelf aan (waarschijnlijk condensator) en dreunt van de werkbank...heeft hij altijd al gedaan trouwens. Nu heb ik het nodige gelezen en gezien (YT) over diverse systemen van Sorby (schuurband), Tormek (nat), werkbankslijper met CBN schijf etc... Natuurlijk is een keuze heel persoonlijk maar er komen zomaar wat vragen bij mij op:
- Is de diameter van een slijpsteen relevant bij het slijpen van standaard beitels (rechte), een schaaf beitel, etc... Hoe groter de diameter van een schijf des te rechter het resultaat. De schijven van een Koch slijpmachine hebben een diameter van 150mm wat vrij klein is in vergelijk met de 250mm van een Tormek T8.
- Lenen al deze systemen om ipv gereedschap, ook eens een keuken mes te slijpen. Ik doe dat nu op een Japanse watersteen, maar om uit de hand beide zijden van een keukenmes netjes onder de juiste hoek te slijpen/wetten valt nog niet zo mee.

Ik lees ook ergens dat je voor bv keukenmessen je een beduidend fijnere CBN schijf nodig zou hebben enz... maar ja twee CBN schijven aanschaffen op een werkbankslijper is ook wat. Ik was eigenlijk wat terughoudend over een schuurbandsysteem (Sorby pro edge), maar met een paar verschillende schuurbanden heb je totaal verschillende schuur/slijp/wet oplossingen. En ja, met een ouderwetste werkbankslijper (laag toerig svp) weet je wat je in huis haalt, maar daar moeten dan wel fatsoenlijke steunen bij.

Ik ben geen houtdraaier, meer een hobby timmerman. Voor mij is vooral het slijpen van beitels, krabbers (schilderen) en keukenmessen relevant.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Kijk eens op de site van Ronald Kanne.
Die heeft er een test van verschillende slijpsystemen staan.
Misschien heb je hier wat aan.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
359
45
Drunen bij Den Bosch
Kijk eens op de site van Ronald Kanne.
Die heeft er een test van verschillende slijpsystemen staan.
Misschien heb je hier wat aan.
Daar heb ik zeker wat aan. Ik vraag me wel af in hoeverre het eindresultaat van een schuurband systeem verschilt van een Tormek of Koch welke het proces eindigen met wetten met pasta oid. Het apparaat van Koch is ook erg fors.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.