Een mini projectje - reischaaf opknappen

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Heb er net twee tuinkrukjes van gemaakt... En de Adirondack stoelen die we een jaar of vijf geleden maakten ook. Dat was een vergissing - in die zin dat ze loodzwaar zijn... Ze hebben wel de zwemles van zomer 2021 goed doorstaan ;-)
Had je ze van Ceder gemaakt waren ze vast weggedreven.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De uitstekende stukkies afgezaagd en even de grove randjes eraf:

20230612_175554.jpg

dan door de vlakbank:

20230612_180411.jpg

20230612_181359.jpg

bij het uitsteken van de nieuwe mondopening kom ik erachter dat de schaafbeitel nu verder doorsteekt, dus verder naar voren. Ik moest de opening dus iets verder naar voren uitsteken. Achteraf bezien had ik ook de onderkant iets verder terug kunnen vlakken, maar soit, het is nu zo.

20230612_182630.jpg

De eerste test slaagt in ieder geval... ik moet even wennen aan het stellen, dat je met hamerklopjes moet doen (goed dat ik een nieuwe hamer heb!!!) en dan precies zo dat hij maar een haartje uitsteekt natuurlijk.

Ik denk dat ik hem voorlopig technisch met rust laat. Nog even schuren en mooi maken en eerst een tijd gebruiken vooraleer ik wellicht nog aanpassingen maak.

Kan deze ook mee naar de open dag :cool:.
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg en Wouterst

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Zo, af.

20230612_192726.jpg

heb er Osmowax op gesmeerd, net als op de Hamer. Ik heb het spul toch nog liggen. Deze schaaf kan, als hij droog is, met een beetje glijmiddel aan de onderkant zo weer in bedrijf.

Omdat hij handgemaakt is heb ik geen idee van de leeftijd, maar het heeft wel een antieke 'vibe'.

Oh, en de 'voor' foto natuurlijk:

20220403_155150.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Rizz, Nick18 en Mbeldman

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Als je hem -het is trouwens geen blokschaaf maar een reischaaf- helemaal hebt opgeknapt is het raadzaam om hem een nachtje in de gekookte lijnolie te leggen. Daarna goed afnemen, de doeken eerst laten drogen voordat je die wegdoet! en vervolgens een dag of twee/drie laten drogen/uitharden.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Als je hem -het is trouwens geen blokschaaf maar een reischaaf- helemaal hebt opgeknapt is het raadzaam om hem een nachtje in de gekookte lijnolie te leggen. Daarna goed afnemen, de doeken eerst laten drogen voordat je die wegdoet! en vervolgens een dag of twee/drie laten drogen/uitharden.
Is dat nog raadzaam danwel nuttig als hij al in de Osmowax is gezet?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Als je hem -het is trouwens geen blokschaaf maar een reischaaf- helemaal hebt opgeknapt is het raadzaam om hem een nachtje in de gekookte lijnolie te leggen. Daarna goed afnemen, de doeken eerst laten drogen voordat je die wegdoet! en vervolgens een dag of twee/drie laten drogen/uitharden.
Is het een reischaaf of voorloper? Lang geleden dat ik het verschil moest weten maar ik dacht dat de voorloper 50-60 cm is en de langere reischaaf heten. Zie dat er een foto met waterpas opstaat. 80 cm dus ja het is een reischaaf.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
20230629_132254.jpg
20230629_133247.jpg
20230629_140510.jpg

Da's potverdorie geen speelgoed, zo'n reischaaf... ik heb besloten dat nieuwe handvat gewoon lekker met de hand te maken, zoals 'vroegah'. Ja, het is hard werken, maar met zo'n enorm apparaat heb je veel gewicht mee, dus je vliegt langs die balk en neemt grote schillen mee. Echt genieten. Je hebt ook gelijk genoeg aanmaak voor je volgende haarvuren...
 
  • Leuk
Waarderingen: Nick18, knotwilg en hdv

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Bekijk bijlage 132772
Bekijk bijlage 132773
Bekijk bijlage 132774

Da's potverdorie geen speelgoed, zo'n reischaaf... ik heb besloten dat nieuwe handvat gewoon lekker met de hand te maken, zoals 'vroegah'. Ja, het is hard werken, maar met zo'n enorm apparaat heb je veel gewicht mee, dus je vliegt langs die balk en neemt grote schillen mee. Echt genieten. Je hebt ook gelijk genoeg aanmaak voor je volgende haarvuren...
Ik durf het bijna niet te zeggen maar zit je houweel niet verkeerd om?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik durf het bijna niet te zeggen maar zit je houweel niet verkeerd om?

dit was het begin van de passing.
 
  • Haha
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.