Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.310
1.047
Enschede, Twente
Altijd leuk om te zien hoe een vakman in ons buurland zijn/haar opleiding afrondt met een Meisterstuck… In dit geval is het ook nog eens het eerste filmpje op zijn YouTube-kanaal van meubelmaker Maxim Leonard:

Opvallend: hij maakt gebruik van de faciliteiten op een onderwijsinstelling, waar ze echt prachtige machines hebben, waaronder de modernste Altendorfer paneelzaag — waarover de meubelmaker opmerkt dat de nieuwe veiligheidsinrichting (camera's en een extreem snel terugtrekkend zaagblad als handen/vingers te dicht bij het zaagblad komen) soms het werk in de weg zit, waardoor hij de camera's afplakt (!).
Mooi vond ik de toepassing van houten ladegeleiders en de detaillering daarvan.
Ook interessant is dat hij van de examinatoren kritiek krijgt op de constructie — men zag liever zwaluwstaart (ik neem aan 'sliding') voor het verbinden van de zijkanten met boven en onderblad, ipv domino's…
Het bouwproces wordt vrij compleet weergegeven en er zijn wat goede lessen te leren, vond ik. Zoals bij de afwerking: in plaats van met een doekje of applicator Osmo op te brengen gebruikt Maxim een roller, zoals aanbevolen door Osmo, maar dat blijkt toch een minder goed resultaat op te leveren. En zo is er meer.
Je kunt wat aanmerkingen hebben op bepaalde aspecten, bijvoorbeeld op esthetisch gebied, of de wel erg forse latten van de tambourdeuren, maar ik vond het zeker de moeite waard.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.034
976
Enschede
ingoogni.nl
Je kunt wat aanmerkingen hebben op bepaalde aspecten, bijvoorbeeld op esthetisch gebied,
Een Meister is niet noodzakelijk ook een ontwerper.

De SRW heeft een playlist met meesterstukken, waarbij met het bovenstaande ook opvalt.

Ik dacht eigenlijk dat het er meer waren,

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.385
3.767
Wat ik dus bedoel te zeggen is, je leert die mensen van alles, maar in de praktijk van alle dag kan je er geen droog brood mee verdienen. De genen die dat wel lukt zijn goede verkopers, geen vakmensen. Hoe veel meubelmakers ken jij die kunnen overleven zonder bergen pulpplaat aan elkaar te kleien?

• Leuk
Waarderingen: Petrolhead en handig18

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.034
976
Enschede
ingoogni.nl
Er is een verschil met Nederland, in Duitsland kent men in bepaalde vakgebieden nog de "Meister zwang". Je moet bijvoorbeeld Meister zijn om een meubelmakerij te beginnen, of er een in dienst hebben.

Daarnaast is Duitsland minder bedolven onder die pulp dan Nederland. Kwaliteit wordt gewaardeerd en verlangt. Men is ook bereid er voor te betalen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.385
3.767
De jongere generaties duitsers hebben daar echt geen geld voor. Die gaan ook naar de ikea. Ze hebben nog een stukje oude gilden structuur, maar dat gaat ook uitsterven. De maatschappij in duitsland is ook aan het veranderen. Binnen 10 jaar zie je daar ook geen faxmachines meer.

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.316
666
Mooi detail in het filmpje op 12:35, die voor het oog doorlopende schuine poot.
Vind dat sowieso een van de aantrekkelijkste stukken.

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.968
680
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Wat ik dus bedoel te zeggen is, je leert die mensen van alles, maar in de praktijk van alle dag kan je er geen droog brood mee verdienen. De genen die dat wel lukt zijn goede verkopers, geen vakmensen. Hoe veel meubelmakers ken jij die kunnen overleven zonder bergen pulpplaat aan elkaar te kleien?
Als proeve van bekwaamheid is het een mooi systeem. En zijn ondernemers niet per definitie een combinatie verkopers én vaklui. (Of zo zou het moeten zijn ,laat ik het zo zeggen)

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.310
1.047
Enschede, Twente
Zeker is dat wie afgestudeerd is als Meister echt alles in de vingers heeft wat een ondernemer in het meubelgebeuren tegenwoordig in de vingers moet hebben. Van ontwerpen tot modelleren in 3D software, van werkvoorbereiding to afwerking, enzovoorts. Wat dat betreft is het een geweldig systeem daar in Duitsland.

(Vorig jaar zag ik nog in de media een voorbeeld voorbijkomen van een jonge vent in Berlijn, halverwege de twintig, die een geweldig bedrijf had opgezet in no-time, met tientallen medewerkers en alles erop en eraan. Indrukwekkend. Daarvoor net zijn Meister gedaan. QED.)

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.385
3.767
Heb je in de zijbalk de salarissen gezien? In de grotere steden kan je de helft gelijk inleveren aan huur. Je gaat daar geen gezin van onderhouden.

• Wow
Waarderingen: ZotVanHout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.706
3.648
Gaanderen
Zeker is dat wie afgestudeerd is als Meister echt alles in de vingers heeft wat een ondernemer in het meubelgebeuren tegenwoordig in de vingers moet hebben. Van ontwerpen tot modelleren in 3D software, van werkvoorbereiding to afwerking, enzovoorts. Wat dat betreft is het een geweldig systeem daar in Duitsland.

(Vorig jaar zag ik nog in de media een voorbeeld voorbijkomen van een jonge vent in Berlijn, halverwege de twintig, die een geweldig bedrijf had opgezet in no-time, met tientallen medewerkers en alles erop en eraan. Indrukwekkend. Daarvoor net zijn Meister gedaan. QED.)
Dat ze vaktechnisch de boel in de vingers hebben geloof ik wel. Ondernemer zijn is veel meer. Ja, ze zullen best wel enige commerciële training en andere vaardigheden geleerd hebben. Om geleerde succesvol in de praktijk te kunnen brengen is heel wat anders. Ik ben het wel met Chevy66 eens.
De kunst is om jouw meerwaarde aan de man te brengen. Aan het prijsinstrument heb je niets, want je maakt unicaten.

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.968
680
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Volgens mij is het andersom: je moet je Meister zijn om zelfstandig meubelmakers te mogen worden. Dus die rasondernemer die een gat in de meubelmarkt ziet moet eerst een Meister titel halen. Hetzelfde geldt voor veel andere ambachten.

Hier in NL mag iedereen zich meubelmaker of timmerman worden. Als men na een tuinhuisje plaatsen zich opeens timmerman voelt mag je een eigen bedrijf beginnen. Dat geeft veel cowboys, op alle vakken en vlakken. Wat dat betreft zou het niet verkeerd zijn als de economie wat afremt, dan vallen al die "kneusjes" (zoals we hier zeggen) weer eens door de mand.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.