Beste forumleden,
De laatste tijd kribbelde het enorm om weer eens een uitdaging aan te gaan.
Wel deze is weer tot stand gekomen. Vanaf 1 juli 2015 is mijn groot verlof gestart en de dagen waren enorm prachtig qua weer.
Op een avond zat ik op mijn terras samen met mijn vrouw en jongste dochter te eten waarvan er een aantal luchtballonnen voorbij kwamen.
Mijn vrouw keek me diep in de ogen en wist onmiddellijk dat dit iets ging worden om op mijn draaibank te realiseren.
En ja hoor, ik ben ermee gestart.
Uit het niets ben ik gestart zonder enige tekeningen te maken. Ik ben zomaar begonnen met een willekeurig segment te maken.
Hiervan mag je weer een gedocumenteerd verslag verwachten.
Startfase.
Hout klaar maken voor het conisch gedeelte van de luchtballon.
De keuze van het hout hiervoor is esdoorn, afrormosia en notelaar.

De werkstukjes werden schuin gezaagd door middel van een mal.
Door een restje multiplex 18 mm en wat latjes heb ik een schuinte bepaald in de hoogte plus met een schuinte in de diktekant van 15 graden.
Wat de uitkomst was, ging ik dan bekijken of alles volgens de juiste vorm zou zijn. En het was inderdaad wat ik wilde. PUUR OP GEVOEL EN JUIST.

Er werden hier nog notelaar latjes gemaakt van een 6-tal mm om er nog tussen te voegen.

Voorbereidingen naar het verlijmen van het conisch gedeelte.

Het verlijmen zelf. de gebruikte lijm is structanlijm op een schuimend effect zodanig dat er overal op het kopse hout lijm komt te zitten.
Deze lijm heeft een heel sterk trekkracht.

De segmenten waren samen geplooid en dicht gekleefd maar is eigenlijk nog niet voldoende.
Het moest nog onder druk te komen staan om alles potdicht te krijgen.
Dan moet uw fantasie in werking zijn om dit te kunnen spannen.
Een PVC-buis van diameter 10 mm was de oplossing en een spanschroef.
Er werden nageltjes op mijn plaat genageld zodoende dat de onderkant niet open kon gaan tijdens het spannen.
Voor alle zekerheid heb ik nog een aantal spanschroeven lichtjes aangespannen bijgeplaatst, zodanig dat het niet na een tijdje zou verschuiven achter mijn rug heen.

Hier het resultaat na de uitharding van de lijm.
Het resultaat is zeker volgens mijn plan ondanks geen tekening te maken.

De laatste tijd kribbelde het enorm om weer eens een uitdaging aan te gaan.
Wel deze is weer tot stand gekomen. Vanaf 1 juli 2015 is mijn groot verlof gestart en de dagen waren enorm prachtig qua weer.
Op een avond zat ik op mijn terras samen met mijn vrouw en jongste dochter te eten waarvan er een aantal luchtballonnen voorbij kwamen.
Mijn vrouw keek me diep in de ogen en wist onmiddellijk dat dit iets ging worden om op mijn draaibank te realiseren.
En ja hoor, ik ben ermee gestart.
Uit het niets ben ik gestart zonder enige tekeningen te maken. Ik ben zomaar begonnen met een willekeurig segment te maken.
Hiervan mag je weer een gedocumenteerd verslag verwachten.
Startfase.
Hout klaar maken voor het conisch gedeelte van de luchtballon.
De keuze van het hout hiervoor is esdoorn, afrormosia en notelaar.

De werkstukjes werden schuin gezaagd door middel van een mal.
Door een restje multiplex 18 mm en wat latjes heb ik een schuinte bepaald in de hoogte plus met een schuinte in de diktekant van 15 graden.
Wat de uitkomst was, ging ik dan bekijken of alles volgens de juiste vorm zou zijn. En het was inderdaad wat ik wilde. PUUR OP GEVOEL EN JUIST.

Er werden hier nog notelaar latjes gemaakt van een 6-tal mm om er nog tussen te voegen.

Voorbereidingen naar het verlijmen van het conisch gedeelte.

Het verlijmen zelf. de gebruikte lijm is structanlijm op een schuimend effect zodanig dat er overal op het kopse hout lijm komt te zitten.
Deze lijm heeft een heel sterk trekkracht.

De segmenten waren samen geplooid en dicht gekleefd maar is eigenlijk nog niet voldoende.
Het moest nog onder druk te komen staan om alles potdicht te krijgen.
Dan moet uw fantasie in werking zijn om dit te kunnen spannen.
Een PVC-buis van diameter 10 mm was de oplossing en een spanschroef.
Er werden nageltjes op mijn plaat genageld zodoende dat de onderkant niet open kon gaan tijdens het spannen.
Voor alle zekerheid heb ik nog een aantal spanschroeven lichtjes aangespannen bijgeplaatst, zodanig dat het niet na een tijdje zou verschuiven achter mijn rug heen.

Hier het resultaat na de uitharding van de lijm.
Het resultaat is zeker volgens mijn plan ondanks geen tekening te maken.