Een kistjes/klein meubel wedstrijd?

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Wat mij tegenstaat is dat iemand met een dikke portemonnee naar Massave of andere houthandel kan gaan en het mooiste stukje hout kan regelen.
Ik heb hier nog berkenhout liggen van een zelf gezaagde boom. Hout heeft een jaar in de tuin gelegen voor een mooie tekening. Oftewel: mooi hout hoeft niet duur te zijn. Verder uiteraard wel een terecht aandachtspunt.

Weet weinig van golf, maar heb je daar niet een systeem waardoor onervarenen evenveel kans hebben om te winnen als profs? Dat zou bij houtbewerking ook geweldig zijn (en lastig te bedenken).

Over gebruik van machines/gereedschappen: ik ben er altijd voor dat vakmanschap flink moet meewegen. En het vakmanschap ligt in het algemeen hoger als je minder machines gebruikt en nog hoger als je handgereedschap gebruikt. Verder vind ik een eigen / uniek ontwerp ook beter dan iets standaards.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en JPAJS

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
92
Omgeving Alkmaar
Leuk idee zo'n wedstrijd!

Er zijn natuurlijk meerdere manieren om inzendingen te beoordelen. Als je materiaalkeuze vrij laat zou het misschien wel goed zijn om de beoordelingscriteria van te voren duidelijk te maken. Dan kun je daar je werkstuk op afstemmen.

Andersom, als je de materiaalkeuze van te voren vastlegd, kun je (nog meer) op pure creativiteit beoordelen. Als je daar voor zou kiezen is het misschien een idee om een standaard, betaalbaar (gesponsord?) houtpakketje te maken, zodat alle deelnemers voor een klein bedrag eenzelfde setje materiaal kunnen bestellen?

Met bijvoorbeeld twee contrasterende houtsoorten (van eigen bodem?) erin?
Je zou misschien zelfs twee maten kunnen aanbieden, klein, met genoeg materiaal voor een kistje, en wat groter om een ander werkstuk van te maken?

Of zou dat te veel kosten met zich meebrengen logistiek / organisatie vergen?

Zelf heb ik namelijk momenteel helemaal geen tijd om op marktplaats een pallet te gaan zoeken, op te gaan halen en te verwerken tot bruikbaar materiaal. Dan heb ik ergens in januari schone plankjes :)
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Ik zal wsl ook niet meedoen, maar mss is het een idee om 2 categorieën te doen?

1.) Elite kistje

2.) Scrapwood kistje
 
  • Verdrietig
Waarderingen: JPAJS

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik blijf pallet hout waardeloos vinden. Hier een "eerlijke" wedstrijd houden gaat niet. De een heeft alles de ander alleen zijn handen en eenvoudig gereedschap. Toch vind ik dat JPAS een punt heeft en geld zou niet een beperkende factor moeten zijn. Zeggen dat je dan niet meedoet als je je zin niet krijgt vind ik flauw. Zou er pallet hout gebruikt moeten worden kan dit dan uitgebreid worden met b.v. vuren. Het maken van houten scharnieren gaat niet met vuren en of het eerlijk is als ik messing gefreesde scharnieren pak van 10 euro per stuk past dit niet bij de gelijkheids gedachte.
Weinig regels maar wel zo gelijk mogelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPAJS

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Maak categorieën waarvoor deelnemers zich kunnen opgeven.
cat 1. zelf te bepalen houtsoort, overige eisen, etc ...
cat 2. pallethout, overige eisen, etc ...
Edit: Oeps, zelfde idee als van The Boktor, sorry ;-)
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Leuk zo het iedereen over een wedstrijd kisje maken zal niet gemakkelijk zijn om alle neuzen de zelfde kant op te krijgen , iedereen ook foto's laten zien van tussentijdse vorderingen van het kisje ?
Mischien een kant en klaar kisje met wat mooie houten verbindingen dat na laten maken met de vrijheid van de
Materiaal pellets of een duur soort en vrijheid van grote , zo kan men zien wie wie komt het dichts in de beurt of
Wie maakt het beter dan het voorbeeld , dit is ook zo maar een idee ,
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik vind de belangstelling zeer groot dat doet mij deugd. Toch moet mij van het hart dat dit in de praktijk tegen kan vallen. Ik herinner me kissie 1 en kissie 2. Zijn er diverse aan begonnen maar bij velen kwam die niet af. Waarom weet ik dit nog? 😇 Zag deze week nog een deel van het hout liggen.
Als de regels bekend zijn dan ga ik mijn best doen.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Het hoeft misschien niet eens in wedstrijdvorm. Dan zijn categorien enz helemaal niet nodig. Meedoen is belangrijker dan winnen ;)
Ok, het is wat informeler en toch dikke fun om allemaal aan de slag te gaan. Toch zou ik het jammer vinden dat er niks te winnen valt. En eerlijk, ik ga misschien ook minder mijn best doen dan.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: JPAJS

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Leuk idee!

Waarom niet een jureringssysteem zoals in het turnen?

Er zijn 1 of meerdere 'toestellen' (bijvoorbeeld kistje, meubeltje), aantal even afhankelijk van de animo.

Punten te verdienen voor verschillende 'onderdelen', zoals:

- 'afvalhout' gebruikt: 2
- alleen handgereedschap gebruikt: 1
- zwaluwstaartverbinding gemaakt: 2
- halfhoutverbinding gemaakt: 1
- ....

Puntenaftrek voor bijvoorbeeld:

- 'slordige' afwerking
- 'slechte' passing
- hoeken die haaks bedoeld zijn, zijn het niet
- ....

Als de lijst met 'onderdelen' lang genoeg is kan iedereen zelf kiezen waar hij / zij punten mee wil scoren.
Eventueel nog een maximum van aantal onderdelen invoeren.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Oeps, en ik was nog wel van plan om alles op de draaibank te doen.
Gaat iemand die zwaluwstaarten maakt met de hoofdprijs aan de haal ... :cry:
Ik heb geen verstand van draaien maar daar kunnen we vast ook 'onderdelen' voor verzinnen waar punten mee te verdienen zijn.

't is maar een idee en een voorstel he ;-)
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Mooi idee.

Als er al categorieën zouden moeten zijn, waarom dan niet: beginner, ervaren en expert? Waarbij mensen zichzelf mogen indelen per categorie ...

Verder lijkt het mij logisch om hetzij te kiezen voor het soort voorwerp (dus: kistje) met een verdere vrijheid in omvang, materiaal en uitvoering, hetzij te kiezen voor een vast uitgangspunt van aard en omvang materiaal (bijvoorbeeld één stuks vuren houten vloerdeel) met een verdere vrijheid in omvang, uitvoering en soort voorwerp, alsmede vrijheid in ondergeschikte hulpmaterialen als scharnieren, spijkers/schroeven/deuvels en olie/verf/lak.
Overigens ben ik geen voorstander van pallet-hout omdat die vaak met giftige stoffen behandeld zijn.

De deadline leggen na de kerstvakantie (15 januari 2021?) zal menig hobbyist meer ruimte geven.

Om de kosten van deelname niet te groot te maken, lijkt het ook niet logisch om de werkstukken fysiek op te sturen. Er is dan immers 2 x porto nodig.
Het insturen van enkele foto's is dan eenvoudiger, en iedereen op het forum ziet hetzelfde. Wat mij betreft voor de foto's zonder beperking, maar met de aanwijzing: beperk het tot circa 7 van het maken van het werkstuk en circa 3 van het eindresultaat.

Wel nog zelf tijd vinden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.