Een kijkje in mijn (hout)keuken...

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Mijn huidige werkplaats is mijn vijfde, en zal ook wel de laatste zijn...Het is een kamer van circa 16m2 in mijn huis, op de begane grond, gelegen tussen de hal aan de straatkant en het terras aan de achterkant.

Dus niet al te groot, en het is woekeren met de ruimte. Het "hart" van de werkplaats is de Minimax houtcombi. Ik heb er een wielstel bij, maar in de praktijk komt hij niet van zijn plaats. Lange werkstukken kan ik doorvoeren door deur A dan wel de openslaande deuren aan de terraszijde te openen.

De vloer: mijn allereerste werkruimte (1973) was de zolder van een eensgezinswoning, daar lag marmoleum. Prima spul, maar in combinatie met houtstof gevaarlijk glad! Nu wilde ik eigenlijk zo'n ouderwetse kopse blokjesvloer, maar dat gaat niet samen met de vloerverwarming in het huis. Op de site van Forbo vond ik Surestep (of was het Safestep?). Dit is marmoleun met kwarts- en carborundumvlokken in de toplaag, als antislip. Het is superstroef, maar toch mooi egaal van oppervlak, waardoor machines etc. makkelijk rijden. De kleur is een soort machine-groen, vond ik wel cool...

Ophangsysteem/gaatjesboard: ik gebruik al 40 jaar dezelfde witte nylon haken en clips, ik weet niet meer hoe het heet, zie het nergens meer. De rode opbergbakken zijn ook zo oud, die zeul ik al een heel leven mee.

Zo schoon en netjes als op de foto's is het natuurlijk niet altijd...Ik hou het wel aardig bij, ook om verspreiding van houtstof door de rest van het huis te vermijden. De Festo stofzuiger (SR 151, oud model, zuigt al 20 jaar als een tierelier) helpt mij daarbij.

Schilderen, oliën en lakken doe ik in de aangrenzende ruimte (achter deur B), waar een soort bijkeuken is. Of bij mooi weer buiten, het terras is gedeeltelijk overkapt.

De foto' zijn genomen, binnenkomend door deur A, met de wijzers van de klok mee.

Tot zover, dank voor de belangstelling, Hout Moet, Bri
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    78,1 KB · Weergaven: 779
  • image.jpg
    image.jpg
    99,5 KB · Weergaven: 782
  • image.jpg
    image.jpg
    98,3 KB · Weergaven: 781
  • image.jpg
    image.jpg
    88,5 KB · Weergaven: 781
  • image.jpg
    image.jpg
    96,8 KB · Weergaven: 780

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
mooie werkplaats ....
man man man..... wat een verschil met mijn garage/opslaghok

misschien leuk idee Bri : gordijnrails op sommige plaatsen, wordt niet alles stoffig :p
 
A

Athanor

Guest
Slimme indeling van een mooie werkplaats Bri!!

Heerlijk, om je werkplaats zo bij de hand te hebben, een deur door en je zit aan de koffie :)

Veel plezier ermee!

Fons
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
wow....da's een mooie plek !! Die hoeveelheid daglicht lijkt me heerlijk om bij te werken. Alles ziet er goed doordacht uit. Waar heb je je voorraad aan hout liggen ?
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Je kunt goed zien dat hier een man met veel ervaring aan de gang is geweest. Ziet er geweldig uit, heerlijk veel daglicht en ook je oplossing van de indirecte verlichting boven je werkbank en verder vind ik een goede vondst die ik zeker in gedachten ga houden. En die groene vloerkleur doet het ook prima geeft een bijzondere sfeer.
Veel plezier er mee!
 
A

Athanor

Guest
Enne..... Wat heb je daar aan de wand hangen, naarst de vuilnisbak en bezem? Het is van hout en er zitten gaten in.

Fons
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Dat ziet er lekker fris en opgeruimd uit!
Machines op wielen? Daar had ik nog niet aan gedacht.

En nu snel vol met krullen?

Raymond
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Allen dank voor jullie aardige reacties! Specifieke vragen zal ik zsm per persoon beantwoorden, groet, bri
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Hallo Rick, ik probeer mijn houtvoorraad niet al te groot te laten worden, en koop per projectje in. Alleen heb ik een paar jaar geleden een flinke partij esdoorn laten komen, om diverse meubels voor in mijn eigen huis van te maken. Die stapel is nu half op, de rest ligt in de "bijkeuken" achter deur B. Er ligt ook nog wat kersen bij, voor een koffietafel, en wat Boiré voor een klassiek wandkastje voor de verloofde...In de kast onder de trap (achter deur D) staan ook nog diverse (kortere) reststukken. Zie foto's. Ik kom graag eens naar Zwolle om je mooie nieuwe set-up te bekijken, maar het is voor mij wel een héél eind weg...Tot nu toe heb ik hout gekocht bij de Amsterdamse Fijnhouthandel, en onlangs wat bij Fibex in Warmond.
Hartelijke groet, Bri

P.S: kan iemand mij uitleggen hoe je geïmporteerde foto's moet roteren? Het gekke is dat ze om mijn Ipad wèl rechtop staan...
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    71 KB · Weergaven: 558
  • image.jpg
    image.jpg
    70,7 KB · Weergaven: 557
  • image.jpg
    image.jpg
    91,2 KB · Weergaven: 552
  • image.jpg
    image.jpg
    85,7 KB · Weergaven: 556

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Hallo Fons, het houten ding aan de muur is een werkblad om op een paar schragen te leggen, en zo buiten wat te kunnen doen. Ik had een paar stukken 15 mm multiplex ergens van over, en heb van die twee delen een "torsion box" gemaakt, door er vuren balkjes van 45x45 tussen te lijmen. De langwerpige gaten zijn om het ding beet te kunnen pakken resp. aan op te hangen, en de 19mm ronde gaten zijn voor Festool snelspanklemmen, en voor de Sjöberg "holddowns", die ik ook gebruik op mijn werk-en freestafel binnen. De foto's spreken voor zich, hoop ik. Groetjes, Bri
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    82,4 KB · Weergaven: 306
  • image.jpg
    image.jpg
    67,2 KB · Weergaven: 305
  • image.jpg
    image.jpg
    87,9 KB · Weergaven: 304
  • image.jpg
    image.jpg
    91,3 KB · Weergaven: 307

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Dank je, sam. Alles goed met moeder en dochter? Groet, jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.