Een interessant verhaal over tung olie en de industrie

dikketebbes

Actieve deelnemer
16 apr 2024
72
29
maan
Gaat waarschijnlijk over hetzelfde. Dacht deel het toch effe.

Pijnboomteer + linseedoil + real turpentine from pine en dan afwerken met bijenwas.

• Leuk
Waarderingen: jaap

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
218
159
Oosterbeek
Zeker waardevol filmpje!!, Grappig wel dat inhoudelijk bijna dezelfde werkwijzes en argumenten gebruikt worden terwijl er toch echt over verschillende producten gesproken wordt.
Beide technieken zijn het waard om bewaard te blijven en toegepast te blijven worden

• Leuk
Waarderingen: dikketebbes

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
120
18
Arnhem-Nijmegen
Interessant verhaal dat 1e filmpje (2e ga ik nog kijken). Krijg er enorme 'clickbait vibes' van, maar hij (het) lijkt een goede onderbouwing van zijn (het) verhaal te hebben met diverse links en een nuttige disclaimer. Zal wel voor de Amerikaanse kijker gemaakt zijn.
Die 2 dollar voor een liter kan ik trouwens niet vinden, wel minimaal het 10-voudige daarvan.

Maar... dit lijkt me een gevalletje AI channel om geld te generen.

(off-topic-isch edit: bij het zoeken naar informatie of het account van het eerste filmpje AI is, kwam deze post tegen: linkje. Daar kun je geholpen worden om een faceless AI youtube account op te zetten waarmee je 3k+ euro/maand verdient. Natuurlijk direct een berichtje gestuurd 🤣)
Overigens, het account van het filmpje bestaat sinds 5 weken. Lijkt me gevalletje AI clickbait verdienmodel.)

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: dikketebbes

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.262
1.100
Enschede
ingoogni.nl
"Dr Pierre" heeft ook een filmpje over lijnzaadolie. Voor een deel identieke teksten en claims.

Ik denk het zelfde als @rinusdevos "AI Slop". 30+ filmpjes in 8 weken?

Dan, er is niets vergeten of verboden of verbannen, het zijn gewoon middelen die nog steeds voor dit doel gebruikt worden en die echt geen 20 jaar oid bescherming bieden (in weer en wind). Net zo min als de indstriele producten.

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.820
1.000
Moordrecht
AI idd, krijg er vreselijke jeuk van, ook al zit er een waardevolle boodschap in. Keer op keer dezelfde claim en argumenten, het filmpje zou in een minuut of 6 ook wel kunnen

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.878
2.849
Terkaple
www.woodworking.nl
Het is mooi hoe goed en scherp jullie kijken. Dat AI verhaal had ik het begin niet gezien, het is inderdaad veel herhalingen.
Wat is er nu waar mbt de inhoud van dit filmpje, is dit waardevol voor ons? Had ik het wel of niet moeten delen?

jaap

• Leuk
Waarderingen: rinusdevos

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
218
159
Oosterbeek
Jaap....., de vraag stellen is hem beantwoorden:
Tuurlijk delen, al was het maar om de AI scherpte er in te houden, want dat is beslist niet iedereen gegeven.
Maar ook wakker blijven op het gebruik van olie. Heb een eikenhouten vogelhuis gemaakt (drie jaar geleden) in de houtolie gezet (sorry Ron, mag geen namen noemen) en dat ziet er gewoon nog tadeloos uit! Dit in tegenstelling tot de met bootlak gelakte eiken tuinbank (2 jaar geleden)
Dus inhoudelijk kun je er niet zoveel op aanmerken behalve dat het, @Rizz inderdaad ook in 6 minuten gekund had

• Leuk
Waarderingen: jaap en knotwilg

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.878
2.849
Terkaple
www.woodworking.nl
Dan is dit ook zo'n kanaal, account uit 2007, maar de laatste weken sproeien de video's uit de buis... Onderwerpen zijn ook herkenbaar.

jaap

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.262
1.100
Enschede
ingoogni.nl
scherp jullie kijken
Het begint al met het plaatje. Waarom gebruikt Dr Piere een AI plaatje van zich zelf, ipv z'n eigen tronie? Dan waarom smeert hij olie over een strak geschilderd hek?

In het filmpje zelf, het plaatje van het rechts is een loop. Z'n mond beweegt steeds het zelfde en hij kijkt steeds raar op zij. Exact het zelfde inzet in andere filmpjes op dit kanaal.

Er zijn heel wat van deze "vroeger was het beter" filmpjes en het past helemaal binnen de reactionaire politieke trend (zeker in de USA).

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
120
18
Arnhem-Nijmegen
Het is mooi hoe goed en scherp jullie kijken. Dat AI verhaal had ik het begin niet gezien, het is inderdaad veel herhalingen.
Wat is er nu waar mbt de inhoud van dit filmpje, is dit waardevol voor ons? Had ik het wel of niet moeten delen?

jaap
Het duurde bij mij ook even voordat ik het in de gaten had, waarschijnlijk omdat de inhoud voor mij nieuw is en mijn interesse gewekt werd. Pas toen mij opviel dat hij wel erg vlekkeloos sprak, ging ik twijfelen. Daarna ging ik zoeken, waarbij ik vrij snel de AI conclusie trok.
Ook wat jij zojuist postte is (overgenomen door/'vervuild' met ) AI. Alleen al op basis van die kleine profielfoto dénk ik het, als uiteindelijk het kanaal zie wéét ik het.

Ik denk dat het beter te vermijden is om AI video's te posten. 1: het is clickbait alleen gemaakt om geld te verdienen (ook al kan de inhoud correct zijn), 2 en dat is meer persoonlijk: ik kijk en luister liever naar echte mensen (die wellicht ook geld verdienen met hun kanaal, maar vinden wat ze doen tenminste leuk).
Qua betrouwbaarheid geef ik de mensen het voordeel van de twijfel 😊.

• Leuk
Waarderingen: jaap en kees poortman

Senior10

Actieve deelnemer
4 jun 2024
80
34
Hoekschewaard
Het lastige met dit soort filmpjes, of het nu Ai is of gewoon een reclame filmpje van een bedrijf of door een dikbetaalde influencer, is dat meestal in wat verteld wordt best wel een kern van waarheid zit, maar dat het zelden het hele verhaal weergeeft. Ik geloof inderdaad wel dat lijnolie en tungolie bepaalde eigenschappen hebben die moderne materialen niet hebben, maar modernere materialen hebben ook voordelen, zoals hier bijvoorbeeld de droogtijd. Ik vind juist het mooie van dit forum dat bij dit soort reclame filmpjes, want dat zijn het, er veel reacties komen die aangeven wat zin en onzin is. Daar leren we met zijn allen wel van,

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
120
18
Arnhem-Nijmegen
Dat het leerzaam is, blijkt in ieder geval uit het feit dat ik en in ieder geval een paar anderen iets geleerd hebben. Wat mij stoort aan dergelijke content is dat het op het eerste gezicht niet duidelijk is dat het AI is. En alleen door handige jongens en meiden wordt ingezet om geld te verdienen, niet om een hobby/vak met de wereld delen.
Voor het je weet staat youtube vol met allerlei AI slop en zie je door alle AI content en het YouTube algoritme niet meer wat door mensen wordt gemaakt. Want al die kanalen met AI zijn er om geld te verdienen via views, net Youtube zelf geld verdient aan al die views. Daar mogen we kritisch op zijn, vind ik. AI kan een serieuze bedreiging worden voor de informatievoorziening die we via internet tot ons nemen.
Ik ben niet tegen AI. Maar de manier waarop het in getoonde filmpjes wordt ingezet, aan dat soort zaken wil ik mijn tijd niet aan besteden. Prima als een mens AI gebruikt om een aantal taken sneller uit te laten voeren, als het resultaat maar menselijk is.

(ondertussen jeuken mijn handen om even chatgpt te gebruiken om de tekst voor mijn motivatiebrief op te stellen 🤐, maar ik houd stand! niet helemaal, want ik zit hier ontwijkend gedrag te vertonen)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.