Een ietwat gek idee

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Bij het zien van een zoveelste YouTube filmpje waar gangen van houtworm gevuld werden met epoxy, kreeg ik een raar project idee.

Wat als ik nu eens werkstuk maak en daar bewust boktor larven of zo bij zet. Dat zou een mooi natuurlijk effect mieten geven zonder de gedeeltelijke gangen die je normaal weg draait.

Het is maar een idee, maar zou best een uitdaging zijn. Ik denk aan waar vind je de larven, hoe lang laat je ze in het hout. Hoe verwijder je ze diervriendelijk en wat doe je met de beestjes nadien?

Dus ja food for thought :).

Moest het echt een succes zijn zou je de larven voor meerdere projecten kunnen gebruiken en ze namen geven... Gedraaid door Ruben, afgewerkt door Jan de Boktor
 
  • Haha
Waarderingen: HoutNerveus

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.853
908
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Volgens mij krijg je een halfwas boktor larve niet overgezet van houtstuk 1 naar houtstuk 2. Afgezien daarvan zou ik 'huiverig' zijn om met boktorren te gaan experimenteren, behalve in een volstrekt veilige omgeving. Iig huisboktor - Hylotrupes bajulus. Overigens eet die alleen droog hout, en voornamelijk naaldhout als ik me goed herinner. Huisbok vind je dus bijna nooit in buiten opgeslagen hout, maar wel in oude huizen (daken en zo).

Huisbok zet eieren af in reeds aanwezige 'scheuren' in het hout. Van daar uit vreten de pas uitgekomen larven zich een weg naar binnen, en blijven tot ze volwassen kevers zijn (2 - 10 jaar) in het hout. Pas daarna komen ze naar buiten.
 
  • Leuk
Waarderingen: mrRuben

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
369
160
Eindhoven
Als ik in Frankrijk werk kom ik ze wel eens tegen in het eikenhout dat van de zagerij komt, het lukt me nooit om ze te vangen en in een doosje te doen.

De gangen die ze maken doen me nog het meeste denken aan gaten gemaakt met de 3D Boor, diervriendelijker en beter voor de rest van je hout als ze ontsnappen.
14920_IM3_959619d24bbc02e8263e08b815b08e7b.png
 
  • Leuk
Waarderingen: mrRuben

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.121
243
Goeree-Overflakkee
Leuk idee. Afgelopen weekend ergens haardhout van een houthok buiten verplaatst naar binnen. Een deel van het hout was omgezet in houtstof. Dus een prima plek voor zo'n experiment :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: mrRuben

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Als ik in Frankrijk werk kom ik ze wel eens tegen in het eikenhout dat van de zagerij komt, het lukt me nooit om ze te vangen en in een doosje te doen.

De gangen die ze maken doen me nog het meeste denken aan gaten gemaakt met de 3D Boor, diervriendelijker en beter voor de rest van je hout als ze ontsnappen.
Bekijk bijlage 114597
Nog nooit van gehoord.... Likt bijna een aprilgrap 🙂. Zal ik vanavond eens opzoeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
369
160
Eindhoven
Ze bestaan écht, weet niet of ze nog te koop zijn. Jaren geleden eens een setje gekocht, wordt nauwelijks gebruikt....
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.853
908
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ze bestaan écht, weet niet of ze nog te koop zijn. Jaren geleden eens een setje gekocht, wordt nauwelijks gebruikt....
Als je ze niet gebruikt neem ik ze graag van je over - ik vind ze fantastisch. Ik heb een serie van 12 tot 30 mm, maar ik maak me 'zorgen' dat ze idd niet meer te koop lijken, en ze zullen ooit aan vervanging toe zijn. Ik gebruik ze met name om nette, zuivere gaten te boren op de draaibank - dat gaat beter dan met forstners vind ik...
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
369
160
Eindhoven
Ik doe ze liever niet weg; ze liggen me niet echt in de weg, en zul je net zien dat je ze opeens nodig blijkt te hebben. Zijn ze nergens meer verkrijgbaar?
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.385
836
70
Veldhoven
Mijn huis heeft houten vloerbalken en een houten dak, en de boktor heeft in mijn straatje bij de zelfde huizen al veel schade aangericht. Dus....sorry, ik vind dit absoluut geen leuk onderwerp :unsure::oops:;)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.757
2.604
Gaanderen
Als je ze niet gebruikt neem ik ze graag van je over - ik vind ze fantastisch. Ik heb een serie van 12 tot 30 mm, maar ik maak me 'zorgen' dat ze idd niet meer te koop lijken, en ze zullen ooit aan vervanging toe zijn. Ik gebruik ze met name om nette, zuivere gaten te boren op de draaibank - dat gaat beter dan met forstners vind ik...
Henk je haalt me de woorden uit de mond. Ik heb ook een koffertje 3d boren. Ook kan je er prima slotkasten mee uitfrezen . Ik kocht ze vroeger bij van tiggelhoven. Dit was/is een groothandel die ook rawplug verkocht
Ik kon er zo snel niets meer van vinden online.
Verder kan je ook bij het merk Rex kijken. De 3d boren die ik van andere merken heb gebruikt deden het duidelijk minder. Maar in 13 jaar veranderd er wel het een en ander.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Uitroeien die veelvraten, Ik heb er geen use voor, maar hout met tunnels kan je soms wel draaien en zonder al the tunnels en gaten te vullen, maakt wel een center piece op die manier.

Ik heb wel enkele stukken hout met tunnels gedraaid, beetje voorzichtig met draaien en schuren is wel aangeraden ;)

Wormy Maple bowl.jpg
Wormy Curly Maple.jpg
Wormy Curly Maple bowl.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Keesj

Nieuw lid
27 feb 2015
20
11
Onze eettafel (zelfgemaakt) heeft het ook. Wij gebruiken hem met een transparante pvc afdekplaat. Ik vind het wel mooi. Zelfs het idee dat er misschien nog 1 inzit vind ik spannend.
 

Bijlagen

  • 20220206_203736.jpg
    20220206_203736.jpg
    74,2 KB · Weergaven: 19
  • 20220206_203727.jpg
    20220206_203727.jpg
    71,7 KB · Weergaven: 21

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Het hoeft natuurlijk ook geenbotktor te zijn mss is er instect dat minder lang in het hout zit en/of minder eet. Dan kan je ze er zelfs in laten zitten en binne x aantal tijd komen er onschuldige vlinders of zo uit.

Dat laatste is waarschijnlijk een droom, maar zou toch een super leuk cadeau zijn moest het bestaan 😁
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.