Een grafkist voor iemand maken

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
693
1.098
Zuid West Drenthe
Zojuist heb ik een grafkist afgewerkt.
Hij is nog niet gebruikt en daarom laat ik op dit moment nog geen foto zien, dat komt later.
Ik ging er wel over nadenken.
Het proces van het uitdenken en vervolgens uitvoeren.
Dit is mijn 2e kist welke beide voor een zeer nabij persoon zijn gemaakt.
Ze waren ook beide op de hoogte en vonden dit een erg prettig idee.
Het idee dat iemand die hen na staat dit voor hen doet.
Een kist gemaakt met persoonlijke aandacht.
Het doet iets met de mensen om je heen, sommige komen helpen en anderen kunnen het er over hebben.
Voor mezelf ook een mooi proces om te ondergaan.

Wanneer het niet aan de orde is lijkt het een vreemd werkstuk waar je liever niet aan denkt en ook niet aan wilt beginnen.
Want ja, het luid het einde in van iemand meestal dichtbij je.
De praktijk blijkt toch erg prettig te zijn, het is het laatste praktische wat je voor iemand kunt doen.
Het zal niet voor iedereen gelden en mogelijk zijn , maar ik wil het aanmoedigen om in overweging te nemen wanneer het op je pad komt.

Er zijn vast meer met deze ervaring, ik kan het in ieder geval aanbevelen.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.568
1.217
Enschede, Twente
Op de een of andere manier helpt deze vorm van betrokken zijn om het te verwerken. Toen mijn vriendin veel te jong overleed is het er niet van gekomen om een kist te maken (dat krijg je als het onverwacht is), maar ik heb wel de grafzerk ontworpen en de plaat uitgezocht. Als ontwerper van huis uit ben ik daarin misschien iets te ver in doorgeschoten door bijvoorbeeld een 1 op 1 model te maken uit karton om de maatvoering en placering van de teksten te testen, maar het er zo mee bezig zijn was een mooie afleiding in een moeilijke periode.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.272
1.108
Enschede
ingoogni.nl
Het is/was in China niet ongebruikelijk om op een gegeven moment aan je eigen doodskist te beginnen. Vooral op het platteland. Het gebruik sterft langzaam uit. Ook is/was het niet ongebruikelijk om dit rond je 70ste aan een van je naasten te vragen.

De dood is de enige zekerheid die we hebben, dus wel mooi om ook daarin op deze wijze te voorzien.

• Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
693
1.098
Zuid West Drenthe
bestaan daar eigenlijk regels voor (afmetingen, houtsoort, …) ?
Ja inderdaad, in dit geval gaat het om een natuurbegraafplaats en moet alles afbreekbaar zijn.
Metalen handvaten zjn daar bijvoorbeeld niet toegestaan, schroeven dan weer wel.
De bekleding moet ook aan dezelfde eisen voldoen.
Daarnaast heb je de praktische zaken zoals de minimum afmetingen binnenwerks (afhankelijk van de persoon) en de maximale afmetingen buitenwerks (afhankelijk van de standaard grafafmetingen of crematieoven) Dit is bij de betrokken partijen op te vragen en in uitzonderlijke gevallen zijn in overleg soms afwijkingen mogelijk.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.