Een goede, stevige en vooral supervlakke werkbank is een belangrijk stuk gereedschap. Ik werk nog steeds op een zelfgemaakte tafel met een blad van 4 cm mulitplex, maar hij is niet echt vlak en bij schaven zit er ook net wat te veel beweging in. Dus 1 van de dingen die hoog op het verlanglijstje staat, is een echte meubelmaker werkbank. Zo'n houten rots, die onwrikbaar in de werkplaats staat. En het liefst zelf maken natuurlijk, maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe. Er staan prachtige voorbeelden op internet en vorig jaar stond er een mooie test van werkbanken in Finewoodworking. De beste geteste was er 1 in esdoorn van Lie-Nielsen, maar ondanks de lage dollar zal ik Baptist maar niet om een prijsopgave vragen. Er zijn ook mooie werkbanken van Europese makelij en ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van de mede forumleden.
Dat vlakke bovenblad is overigens niet eenvoudig, want ook Charlesworth schrijft in 1 van zijn boeken, dat als je je werkbank vlakt op een mooie dag in april, dan is hij waarschijnlijk volgend jaar in april weer vlak. Hout leeft en werkt en daar is vast veel ervaring mee. Je kunt er zelfs een kunstwerk van maken zoals op bijgaande foto's. Een standaard Sjoberg bank, waar een Amerikaanse meubelmaker een mooie kast onder gemaakt heeft uit 12 mm berken multiplex, maar met een schitterend front van gewaterd esdoorn.
P.s. als je op de foto's klikt krijg je een groter exemplaar te zien.
Attached files

Dat vlakke bovenblad is overigens niet eenvoudig, want ook Charlesworth schrijft in 1 van zijn boeken, dat als je je werkbank vlakt op een mooie dag in april, dan is hij waarschijnlijk volgend jaar in april weer vlak. Hout leeft en werkt en daar is vast veel ervaring mee. Je kunt er zelfs een kunstwerk van maken zoals op bijgaande foto's. Een standaard Sjoberg bank, waar een Amerikaanse meubelmaker een mooie kast onder gemaakt heeft uit 12 mm berken multiplex, maar met een schitterend front van gewaterd esdoorn.
P.s. als je op de foto's klikt krijg je een groter exemplaar te zien.
Attached files