Een futselplank voor 45 graden hoek. Mitre shooting board.

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ah, dat is nou de "originele" Donkey's Ear. Als ik me niet vergis oorspronkelijk afkomstig uit het VK. Je komt ze regelmatig tegen in oude tijdschrift van daar.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
En nu zonder machine,s
Ook mooi, maar, daarvan ligt de referentiezijde aan de buitenkant van het verstek, en van de donkeys ear ligt ie aan de binnenzijde. Weet niet wat het effect in de praktijk is, in theorie niks als je materiaal perfect vlak en van gelijke dikte is.
 

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
97
133
Dit vind ik geen handig ontwerp, je werkt zo tegen de zwaartekracht in. Als je een rechtopstaand "donkeys ear" maakt (dus met de hoge kant van de schaaf af, en de lage kant naar de schaaf toe), dan werkt de zwaartekracht in je voordeel en kan je je focussen op de rest van de plank.

Het andere concept waarin de schaaf schuin staat vind ik ook slimmer, dan gebruik je de zwaartekracht om je schaaf het werkstuk in te trekken.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
In het boek "The Woodworker" van Charles Hayward staat een heel mooi overzicht van de verschillende typen futselplanken en hun specifieke voordelen. Er zitten zeker voordelen aan het gebruik van de ouderwetse Donkey's Ear Mitre Shooting Board t.o.v. het platte model. Ik kan het nu niet zo snel voor je opzoeken, maar Bob Rozaieski heeft een heel duidelijk filmpje op YouTube staan, waarin hij op zowel de constructie als de voor- en nadelen ingaat.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
706
738
de buurt van den bosch
Gewoon de standaard 25gr.
Bij mijn low angle,s heb ik diverse beitels bv op 33 gr en 38 gr.20 gr heb ik geloof ik ook nog.
Heb ik ,lastig' hout dan pak ik een andere schaafbeitel.
Ben er nu 1 aan het maken voor mijn 5 1/2. heeft meer massa
is ook erg fijn bij een futselplank.
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes en Wim Kluck

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Deze heb ik een paar jaar geleden gemaakt. Past ook een gewone 51/2 of een low angle 62 op.

Dikke stukken gaan ook nog wel op de zaagmachine, maar dunnere stukken liggen dan de klepperen en worden onnauwkeurig.
Zo'n hulpstuk met een scherpe schaaf is dat een wonder, daar heb ik elke keer plezier van.

jaap

mirtre shooting board.jpeg

mitre shooting board 2.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.