Een freestafeltje: Wofcraft upgrade met Triton TRA001

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
....
Op de foto in kwestie kunnen jullie trouwens ook nog een kemel zien: de beide helften van de langsaanslag zijn NIET hetzelfde maar elkaars spiegelbeeld. Ik was me daar wel van bewust, maar bij het frezen van de sleuven voor de featherboards ben ik toch wel weer serieus in de fout gegaan. Ik hoop dat ik met m'n foto op z'n minst één iemand van dezelfde fout kan behoeden...

Het is een hele mooie tafel geworden en n super post, zo behoed je mij en andere lezers idd voor zelfde fouten, en inspireert je ook dingen die ik nog niet in mn ontwerp heb meegenomen.

Nou heb ik nog 1 gráág, waar voor is de t track op de achterzijde van je aanlegplaat?
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Bedankt voor de complimenten.
De T-track aan de achterzijde dient om de aanlegplaten op de langsaanslag te kunnen verschuiven en zo de opening zo klein mogelijk te maken. Ook kan je eventueel een nul-tolerantie plaatje maken en dat dan vastzetten achter de twee platen. Eigenlijk is het niet nodig om deze over de volledige lengte te laten doorlopen, maar het is makkelijker om een sleuf gewoon helemaal door te frezen:cool:.
DSC_0031.jpg
Groetjes,
Pascal
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
De T-track aan de achterzijde dient om de aanlegplaten op de langsaanslag te kunnen verschuiven en zo de opening zo klein mogelijk te maken.

Dank voor de verhelderende uitleg zoiets moet ik dus ook gaan fabrieken.

Waar op ebay heb je je t-track vandaan? Ben aan het zoeken maar vind alleen wat incra met schaal.. niet iets plain's metrisch zoals jij hebt gebruikt.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Bedankt voor de toelichting en foto's. Ziet er netjes uit allemaal.

Krijg zo ook een steeds beter beeld van hoe mijn freestafel er uit moet komen te zien. Dat wordt een van de eerste zaken als ik een werkplaats heb (of eerder).
 

WR1944

Oud hout
De inzetplaat op mijn freestafel zit met het gat voor de hoogteverstelling 180 verdraaid t.o.v. jouw opstelling. De knevel voor het blokkeren van de hoogteverstelling zit daar net aachter. Voor de aan/uit schakelaar moet ik met m'n hand even tasten linksachter maar dat is goed te doen. Let er alleen goed op dat je de schakelaar goed in de uit-positie drukt anders werkt de spindelblokkering niet goed. Je krijgt dan de spankop niet hoog genoeg om in de blokkering te vallen.
Maar als je eenmaal aan het frezen bent snap je niet hoelang je het zonder hebt kunnen stellen. Veel plezier.
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Die inleg platen is dat iets wat Triton bij de frees doet? of een eigen fabrikaat, ik heb zelf een simpel tafeltje gemaakt maar wil eens een grotere maken en diepte/hoogte instellen is een ramp met die Bosch van mij...
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
In m'n 11-de post vind je een link naar de T-tracks van Ebay.
Ik herinner me nog heel levendig WR1944's post over z'n freestafel, ik heb eergisteren trouwens nog es met veel interesse (my compliments btw) doorgelezen (had ik beter gedaan alvorens de gaten te boren:mad:). De MOF001 is trouwens, denk ik, dezelfde machine als de TRA001, maar dan wat lichter uigevoerd. Ik heb voor de TRA001 gekozen omdat ik al een frees van 1400W heb en vooral ook om deze freesset te gebruiken. Omdat m'n GMF1400 ook 12mm frezen aankan, had ik er niet ineens een 8mm spantang bijbesteld. Nu ik ondertussen ook een OF1010 heb moeten kopen, zal die 8mm spantang snel terugverdiend zijn.:cool:
De inlegplaat heb ik (zie m'n eerste post) bij Axminster besteld. Ik weet dat Triton ook hele freestafels in z'n gamma heeft, maar ik heb totaal geen weet van wat die waard zijn. Het kan wel zijn dat er al voorgeboorde inlegplaten bestaan, maar die ken ik niet. Ik zou wel zeker niks minder dan 6mm alu gebruiken om doorbuigen te vermijden, liever nog 10mm, dat doet niets af aan de freesdiepte.
Groetjes,
Pascal
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
CMT doet hetzelfde

Hier een fotootje van wat ik net op de site van CMT tegenkwam: een professioneel freestafeltje:
CMT Frästisch.jpg
En wat zie ik:confused:? Ze hebben de frees net dezelfde oriëntatie als ik bij mijn tafeltje gegeven.
Heb ik het dus nog zó slecht niet gedaan :cool:.
Btw, ik vind het mijne er toch steviger uitzien:p.
Groetjes,
Pascal
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Bedankt voor het compliment. Het tafeltje is nog steeds opklapbaar, mét de frees gemonteerd.
Groetjes,
Pascal
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Ik was nog een fotootje vergeten te posten van een hulpstukje: een coping sled, ik weet niet hoe je dat in het mooi Nederlands zegt. Gemaakt uit plexiglas met twee Bessey klemmetjes erop. Je mag die wel niet te vast zetten anders vervormt de plexiglazen plaat. Om ze voor verschillende profielen te kunnen gebruiken, heb ik een latje met inbusboutjes tegen de aanslag geschroefd, zo kan ik voor ieder ander profiel een geschikt latje infrezen en zo uitbreken voorkomen.
Coping Sled.jpg
Groetjes,
Pascal
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.