Een Deuvel(s) machientje gezocht

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.046
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Momenteel heb ik zo'n KWB deuvelmaatje. Maar dat is nogal omslachtig als je er veel mee moet doen, verschuift makkelijk, en de gaatjes in de metalen mal beginnen al iets wijder te worden dan waar ie mee geleverd werd :). Ik heb daarom besloten dat ik het genoeg gebruik om te willen automatiseren. Maar als ik daarop goegel word ik steeds allerlei lamellenmachines aangesmeerd van HBM (60 euro) tot aan merken die het 20-voudige o_O kosten. Maar ik wil helemaal geen lamellen, biscuits of schijfjes. Voor hoe ik het gebruik werk ik veel liever met deuveltjes (die ik ook gewoon zelf kan maken).

Dusseh, wat voor deuvel freesje raadt men aan? Voor de goede orde, ik zoek dus wel zo'n machine gelijkend op een lamellenfrees, maar in plaats van een groeffrees moet er gewoon een houtboortje in steken.

Ideeën?

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.934
926
Enschede
ingoogni.nl
Zo' Makita kantenfrees met een hoekaanslag "jig"? Gaat dan wel geen boor in.

Mafell heeft de Duo Duebler.

Triton TDJ 600, geen idee of er boortjes of freesjes in gaan

EDIT: voor bovenfrees

Laatst bewerkt:

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.189
475
hilversum
Enige 2 deuvel machines die ik gevonden heb in mijn zoektocht zijn van Triton of mafell.
Wel genoeg malletjes etc maar niet echt machines.
De triton werkt maar zal je moeten aanpassen(niet echt zuiver)
En voor de ander moet je een dikkere portemonnee mee nemen dan bij de triton.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.046
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Wat denk je hier van?
Ik vind hem geweldig. Maar ik heb al een metaalwerkbank in de maak OM aan mijn motor te werken en een houtwerkbank in de maak OM aan mijn nachtkastje te bouwen en zo blijf ik projecten vóór projecten stapelen. Ik heb geen interesse op dit moment mijn eigen gereedschap te bouwen, ik wil nu gewoon dóór :p. Wel goed gevonden.

De Triton had ik ook al gezien, inclusief de review dat het een minder geweldig apparaat zou zijn. Maar om er duizend euro op stuk te slaan vind ik het ook weer niet waard, dus misschien moet ik kijken wat ik ervan kan maken met de Triton.

7 mrt 2015
1.150
367
P'beek
Ik heb de Mafell DDF40 en deze bevalt me goed. Deuvels zijn wat goedkoper dan domino’s en de machine is (vind ik) wat beter afgewerkt. Verder zitten er standaard veel tierelantijntjes bij. Wel heb ik de rail er nog bij gekocht om gatenrijen te maken.

Datgezegd, had ik voor een domino gekozen was ik ook intens gelukkig geweest.

Wat maakt dat je voor deuvels gaat?

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.046
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb de Mafell DDF40 en deze bevalt me goed. Deuvels zijn wat goedkoper dan domino’s en de machine is (vind ik) wat beter afgewerkt. Verder zitten er standaard veel tierelantijntjes bij. Wel heb ik de rail er nog bij gekocht om gatenrijen te maken.

Datgezegd, had ik voor een domino gekozen was ik ook intens gelukkig geweest.

Wat maakt dat je voor deuvels gaat?
Omdat ik graag deuvels gebruik in o.a. poten, steuntjes en andere 'smalle' stukken (eind)hout die niet breed genoeg zijn voor een lamel. Ik kan een lamellenfrees gebruiken voor b.v. een tafelblad maar niet voor de dwarsverbinders tussen twee tafelpoten, maar een deuvel past wel op beide locaties. Eigenlijk is het gewoon, in sommige situaties, een vervanging voor een pen en gat verbinding. Die maak ik nu vaak met de hand en voor sommige kleine projecten is dat gewoon 'too much'.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.046
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb zo'n deuvelmal en daar heb ik al menig ding mee gemaakt.. super handig en ook kan ik er nauwkeurig mee werken;

Zeker, tijden gedaan. Maar de metalen bus waar de boor doorheen steekt slijt uit, waardoor het steeds meer op je vaste hand aankomt om de boor recht te houden. Het is ook moeilijker om de boel op zijn plek te houden om precies juist te boren, en als je daarvoor klemmen zou benutten word het alweer heel omslachtig om er heel veel tegelijk te doen. Dus ja, voor incidenteel gebruik wel, maar zoals gezegd gebruik ik zo'n ding al een tijd en wil nu een stapje verder.

Wel jammer dat er zo weinig keus is. Voor het verschil in prijs met de Mafell is de Triton eigenlijk nu de enige optie die de moeite waard lijkt, dus dan ga ik daar maar voor. Als het echt onbruikbare zooi blijkt gaat het gewoon retour afzender. Nu ben ik gewend aan Black & Decker, Ferm en Parkside, dus misschien valt het mee...

• Leuk
Waarderingen: DannyL

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.189
475
hilversum
Waren in ieder geval wat YT filmpjes met oplossingen.
Wou er zelf ook 1 aanschaffen maar wacht jou als proefkonijn wel effe af :p

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
903
198
Niet echt een machine, maar het werkt wel:

Proefkonijn ben ik al geweest. Heel mijn keuken is hiermee gemaakt, de precisie is uitmuntend en reeksen zijn makkelijk en snel geboord. En een boormachine heb vast je toch al.

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
De triton werkt maar zal je moeten aanpassen(niet echt zuiver)
De triton heb ik gehad, behalve de niet nauwkeurige aanslag moet je nog een flink extra bedrag begroten voor scherpe boortjes de meegeleverde ze in absoluut bagger, geen 2 gaten mee te maken zo bot! Echt een aanfluiting. Ze zeggen alle waar is naar zijn geld maar zo matig zou hij de helft nog niet eens mogen kosten.

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.189
475
hilversum
De triton heb ik gehad, behalve de niet nauwkeurige aanslag moet je nog een flink extra bedrag begroten voor scherpe boortjes de meegeleverde ze in absoluut bagger, geen 2 gaten mee te maken zo bot! Echt een aanfluiting. Ze zeggen alle waar is naar zijn geld maar zo matig zou hij de helft nog niet eens mogen kosten.
Die had ik nog niet gehoord.
Maar ja das weer een extra 40 euro... enige reden dat het te verantwoorden is als je meteen een grote deuvel erin wil.

1643741591482.png

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Die had ik nog niet gehoord.
Maar ja das weer een extra 40 euro... enige reden dat het te verantwoorden is als je meteen een grote deuvel erin wil.

Bekijk bijlage 114453
Ik baalde er flink van ik had hem gekocht om een kasten wand uit goedkoper multiplex te maken maar was echt niet te doen. En de boortjes waren op dat moment nergens voorradig. Heb toen gelukkig een Lamello van iemand kunnen lenen en daarna maar zelf in een zo'n Lamello geïnvesteerd.

DvBeek

Nieuw lid
20 feb 2024
1
0
Nederland
Ik vind hem geweldig. Maar ik heb al een metaalwerkbank in de maak OM aan mijn motor te werken en een houtwerkbank in de maak OM aan mijn nachtkastje te bouwen en zo blijf ik projecten vóór projecten stapelen. Ik heb geen interesse op dit moment mijn eigen gereedschap te bouwen, ik wil nu gewoon dóór :p. Wel goed gevonden.

De Triton had ik ook al gezien, inclusief de review dat het een minder geweldig apparaat zou zijn. Maar om er duizend euro op stuk te slaan vind ik het ook weer niet waard, dus misschien moet ik kijken wat ik ervan kan maken met de Triton.
Heb je de Triton uiteindelijk aangeschaft? Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.