Een conisch gat, kan dat?

Stuuu

Nieuw lid
30 sep 2023
3
0
Ermelo
Ik zou graag mijn plastic staafmixer houder willen vervangen door een houten plank.
Dit vereist een conisch gat van ca. 18.19 graden: 50mm boven, 27mm onder (bij een plankdikte van 35mm).

Foto bijgesloten voor verdere verduidelijking.
Bestaat er gereedschap waarmee zo'n gat gemaakt kan worden??
 

Bijlagen

  • bamix-houder.png
    bamix-houder.png
    309,2 KB · Weergaven: 21

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
de bovenstaande moet uiteraadt wel toevalling zijn wat je nodig hebt.

maar er zijn ook freestafels waarvan je het blad of de as onder een hoek kan stellen .
met de juiste hulpstukken kan je dan een dergelijk gat frezen

verder kan je een dergelijk gat draaien op een draaibank
 

Stuuu

Nieuw lid
30 sep 2023
3
0
Ermelo
Dank voor de reacties. Fijn te horen dat er mogelijkheden zijn, en in welke richting(en) ik het kan zoeken. Een kennis beschikt over zowel een freestafel als een draaibank. Ga ik daar verder informeren. Mocht dit uiteindelijk allemaal rond komen show ik hier natuurlijk het eindresultaat nog wel even :)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
die staafmixer is vast ook niet recht en staat niet stabiel in een recht gat bijna al het gewicht zit in het motergedeelte niet in het mes
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Als het voor 1 keer is, wordt gereedschap kopen wel een dure zaak, en vind er maar eentje met de goede hoek.

Een goedkope oplossing is om een bout m 10 in een stuk hout te draaien, of vast te lijmen met epoxy. Dan de kennis met de draaibank vragen om het stuk hout in de juiste conus diameter te draaien.
Met een guts zo veel mogelijk hout wegsteken en dan schuurpapier op de houten conus plakken en netjes op maat schuren in de hand of kolom boormachine.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Heb je een boorstandaard die je onder een hoek kunt zetten? Wolfcraft heeft zo'n ding dat niet te duur is. Als je daarin een ronde houtrasp steekt, dan zou je volgens mij een heel eind moeten komen. Ik raad je aan om hier een gewone boormachine voor te gebruiken en niet een kolomboormachine. De lagers daarvan gaan de zijwaartse belasting niet waarderen. Of anders kan het ook zomaar zijn dat je de uitlijning van de kop negatief beïnvloedt.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Mijn duit in het zakje als er perse een conisch gat moet komen.
4 plankjes van 9 mm. In elk plankje een gat boren met oplopende diameter.
Plankjes op elkaar lijmen en met een rasp de gaten in een lijn raspen.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
33
Delft
Of, alternatief, ipv een conisch gat, 3 kleine plankjes met een schuine kant in een cirkel gemonteerd. Je staafmixer wordt dan ondersteund met 3x lijncontact ipv contact over het hele vlak.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Ik heb een schuin verstelbare frees. Maar die doet het voorlopig niet, anders had het me een leuk klusje geleken. Maar je kunt zelf ook een bovenfrees schuin monteren.
 

kruim.g

Actieve deelnemer
14 jan 2015
30
35
je kan het ook met een figuurzaag doen. Die kan je precies zo schuin zetten als nodig is.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Spijker in het midden en schuin blokje met een gat erin waar de spijker in past. Dan onder de boormachine en je plankje telkens een stuk draaien en een klein gaatje boren. Steeds stukje laten staan tussen de gaatjes. Werk een paar keer rond tot je de conus eruit kunt steken met een beitel. Daarna glad schuren.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
gewoon een gat boren en met een houtvijl het gat schuin maken.
Eerst met een rattenstaart vijl de vorm em daarna een fijnere vijl om glad te maken.
Daarna even schuren.
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
55
25
Zuid Holland
Je kan een brede SDS beitel ombouwen tot een soort conische ruimer door de zijkanten op je conische maat af te slijpen en er vervolgens een scherpe rand aan te maken. Ik denk dat dergelijke beitels wel in het formaat te vinden zijn waar genoeg materiaal aan zit on jouw vorm er uit te halen. Als alternatief kan je een speed boor nemen, maar ik denk niet dat die groot genoeg zijn.
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Laatst heb ik een conisch gat gezaagd met mijn hegner figuurzaag. Natuurlijk niet zuiver rond omdat ik met de hand zaag maar toch een mooi en gladresultaat.
Eerst op de rand onder de juiste hoek een dun gat zagen. Dan het blad van je zaagmachine schuin zetten en het zaagje door het hout monteren, en zagen maar.
Plankdikte was bij mij 4cm en de diameter ongeveer 5.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.