een boottafel maken

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
basis met afgeronde ribben+poten.jpg
Mijn idee was om de tafelpoten er zoals een schip in een droogdok gestut wordt door houten palen die er schot en scheef onder staan, er ook allemaal scheef ten opzichte van elkaar onder te plaatsen.
De pen-gat-verbindingen zouden elk op een ander positie in de ribben gemaakt worden en de hoeken zouden ook nog eens verschillend ten opzicht e van elkaar zijn.
DSCN1630.jpg
Met Sketchup had ik de zijdelingse hoeken bepaald en op een karton uitgetekend. Zo kon ik de aslijn van elke poot overbrengen op de ribben en dan het pengat aftekenen.
Met behulp van deze aslijn kon ik elke rib positioneren op de langgatboor om het pengat uit te boren.
DSCN1632.jpg
Zo de gaten zitten erin, nu de pennen nog trekken... elk onder een andere hoek.
DSCN1644.jpg
DSCN1645.jpg
Voor elke poot had ik een andere spie gemaakt en dan de spie op de pennenbank gelegd en de meranti poot er bovenop...
DSCN1647.jpg
Om de verbinding nog sterker en meer esthetisch te maken moest elke schoudering de ronding van de rib mee hebben.
Dus van elke rib-pootverbinding een contramal gemaakt en deze over de pen gezet en de schouderingen verder op maat gefreesd.
DSCN1648.jpg
En dat leek nog geslaagd ook!
 

Bijlagen

  • basis met afgeronde ribben+poten transparant 2.jpg
    basis met afgeronde ribben+poten transparant 2.jpg
    21,4 KB · Weergaven: 442
  • verbinding kiel - poten.pdf
    223,6 KB · Weergaven: 0

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Je bent al aardig gevorderd zo bij elkaar.
Mooi dat ook je stomen en verlijming goed gelukt zijn.
Leuk zo met al die foto's
Mooi project zo als laatste jaars.moet je hierna nog een eindproject doen?
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Hallo Willem,
de boottafel was mijn eindwerk waarmee ik voor de jury verscheen

DSCN1653.jpg
de poten eens geprobeerd...
zo en nu al het schuurwerk
DSCN1661.jpg
probleem: door de gebogen vormen kon ik de stukken niet vierzijdig haaks schaven
dus voor het schuren van de lange rechte nek van de kiel eerst even een schuurmachine, diam. 30 cm, gemaakt (in hoek verstelbaar).
DSCN1667.jpg
en voor de gebogen stukken haaks te schuren gebruikte ik een schuurtol in de kolomboormachine
DSCN1666.jpg
na de montage en verlijming van de ribben op de kiel, kon ik de mal voor het glazen tafelblad klaarmaken voor de glazenier.
DSCN1672.jpg
met elektriciteitsbuizen kon ik mooi de vorm bepalen en deze als een geleider gebruiken voor mijn bovenfrees.
DSCN1692.jpg
nadat de poten verlijmd werden, was het tijd voor het afkortwerk.
de ribben kon ik gelijk aftekenen op het horizontale vlak van een bureautafel
en om de poten precies af te tekenen heb ik een laser gebruikt.
de boottafel 180° gedraaid en zo kon ik alle zijden van de poten aftekenen.
we zijn bijna aan het einde...
 

Bijlagen

  • DSCN1652.jpg
    DSCN1652.jpg
    95,4 KB · Weergaven: 359

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Handig idee zo met die elektriciteitsbuizen, had ik nooit aan gedacht.
Die schuurtol voor de kolomboor die kende ik niet.
Als ik nou weer 'ns iets maak met veel ronde stukken dan is dat wellicht iets om aan te schaffen, bedankt voor deze onbedoelde tip.
Blijf je volgen.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Ja Willem,
na enkele nachtjes piekeren kwam ik op het idee van de elektriciteitsbuizen...
en door er twee naast elkaar te schroeven had ik een mooi horizontaal draagvlak voor mijn freeszool
met een bovengeleiderfrees kreeg ik zo een gave, haakse hoek
DSCN1674.jpg
aan de binnenzijde plaatste ik de schroeven vrij dicht naast elkaar (schroefkop tot net onder de bovenzijde buis)
en aan de buitenzijde van de bocht slecht op enkele plaatsen net boven de buis,
zo voelde ik wanneer de freeszool de schroef kop stootte ...
en ik niet achteloos in de schroef kon frezen

de set schuurtollen heb ik bij Baptist gekocht en er was een handige bouwtip bij
DSCN1755.jpg
deze schuurtafel plaats je op je kolomboor,
je hebt verschillende diameters en met het daarbij horende malletje dat je centraal boven in de tafel plaatst
links onderaan heb je de aansluiting voor de stofafzuiging (niet zichtbaar op de foto),
midden voor heb je de zwenkbare drager van de verschillende tollen
en rechts onder heb je de voorraad verschillende malletjes
deze zijn stapelbaar over een bout zonder kop... met een magneetje er bovenop
zo blijven deze mooi op hun plaatst bij het opbergen van het geheel!
dit even tussendoor...
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
DSCN1676.jpg
Het ontwerp van de tafel was zodanig bemeten dat de glasplaat, met zijn 202 cm, net in mijn wagen kon.
Ik moest met de gehele tafel voor een jury in de school te Mechelen kunnen verschijnen.
Onder de glasplaat ligt de mal die de glazenier gebruikt had als model.
DSCN1678.jpg
En toen ....
bleek bij de eerste passing dat de verhouding tussen het onderstel en het tafelblad niet meer klopte....
De glasplaat leek veel breder dan op mijn Sketch'up tekeningen.
En toen begreep ik het...
Ik had bij het bepalen van mijn mallen rekening gehouden met een terugbuiging van de ribben,
maar na het verlijmen was er helemaal geen terugbuiging
en dus was mijn onderstel t.o.v. de glasplaat te smal!
DSCN1680.jpg
De glasplaat woog een 60-tal kg zwaar en zulk een gewicht op die schuine pootverbindingen vertrouwde ik niet.
Mocht het fout lopen en de tafel in elkaar zakken... neen dat kon niet.
Dus; eerst de mal van de glasplaat aanpassen en alles terug naar de glazenier om 1 cm aan beide zijden in te korten (zou daarmee ook iets lichter worden)
en de poten moesten verstevigd worden.
Vaste regels kon ik niet tussen de poten plaatsen omdat deze onderling zo scheef stonden...
Na wat speculeren bedacht ik en systeem met stalen kabels die eveneens verschillend ten opzichte van elkaar de poten moesten verbinden.
Het mocht niet door en door de poot heen, dat zou te lelijk geweest zijn.
Dus alleen aan de binnenzijde van de poten.
DSCN1686.jpg
Inox-bouten, met afgezaagde kop, werden langsweg doorboord zodat een stalen kabel er doorheen kon.
Aan de kabeluiteinden had ik 2 kleine moertjes dichtgeknepen in de bankschroef, om kabelstoppen te maken. in
DSCN1687.jpg
Om inschroefmoeren in de binnenzijde van de poten te kunnen plaatsen moesten de poten elk onder een andere hoek ingeboord en schuin uitgefreesd worden.
Hiervoor had ik een verstelbare mal gemaakt.
DSCN1688.jpg
Van een stukje draadstang had ik een hulpstuk gemaakt om de inschroefmoeren mooi recht in de boorgaten te kunnen draaien.
In de harde meranti kwam er nog een stevige ratel aan te pas.
DSCN1689.jpg
met de kabel en bout in de poot geschroefd zag het er zo uit...
 

Bijlagen

  • DSCN1698.jpg
    DSCN1698.jpg
    97,1 KB · Weergaven: 209
P

Pel

Guest
Je hebt nu staal kabels tussen de poten, dat misstaat helemaal niet, het is immers een boot model. Komt er tussen elk twee paar poten onderling geen verbinding, dat zal dan m.i. toch de zwakke schakel zijn? Als je op de kopse kant van de tafel duwt dan zal hij denk ik lichtjes heen en weer schudden, en dit wordt daarna steeds erger wat de tafel dan zwak maakt. Ik vind het een prachtig heel apart ontwerp en heel mooi gemaakt.
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Kon jouw glazenier de glas plaat verklijnen :confused:

Normaal is dit tempered glas en dus na hardening niet langer te bewerken
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
De onderlinge verbinding tussen de voorst en achterste paar poten had ik ook eerst overwogen,
maar omdat die spaghetti ook nog hinderlijk zou kunnen zijn voor de 'aanzittenden' heb ik het maar zo gelaten...
en doordat de twee paar poten schuin naar elkaar toe gericht zijn, staan ze zeer stevig 'op hun poten'.

Om de kostprijs van de 10 mm dikke glasplaat te beperken (500€) had ik niet voor getemperd glas (800€) geopteerd.
En zo kon ik gelukkiglijk de glasplaat nog laten aanpassen...
 
P

Pel

Guest
Inderdaad door de poten een iets schuin te zetten kan de tafel m.i. nergens meer op aan, want je hebt dan genoeg tegendruk. En het is ook een tafel waar alleen aan gegeten en gedronken wordt, en hopelijk veel gelachen.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Dat is het voordeel van een glazen tafelblad..
Als iemand plat van het lachen onder de tafel valt,
zie je hem nog altijd lachen:D:D
DSCN1698.jpg
Zo, als afwerking wou ik het geheel oliën met Danish Oil (op basis van tungolie).
Helaas had ik deze vergeten te bestellen en ik had nog slechts 3 dagen tot de presentatie voor de jury.
Bij een plaatselijke verfhandel vond ik de meubelolie van 3V3, eveneens gebaseerd op tungolie.
DSCN1699.jpg
Bij de eerste laag viel het me op dat die olie een sterke chemische geur had.
Na een nachtje drogen en licht schuren kreeg het een tweede laagje olie.
Dat chemisch geurtje werd me zo sterk dat ik de tafel drie weken buiten heb gezwierd om te luchten,
binnenshuis was het gewoonweg niet de doen van de stank.
Bij het volgende project terug mijn vertrouwde Danish Oil, dat weet ik zeker!

Het contract tussen het eiken bootskelet en de meranti poten kwam mooi tevoorschijn
maar vooral accentueerden de verschillende lamellenlagen het sierlijke 'stoombuigresultaat'...
en de stalen kabels leken meer op spinnenrag tussen de poten.
DSCN1700.jpg
Eerst nog even mijn werkplaats met oude gordijnen omgebouwd tot fotostudio...
DSCN1703.jpg
en dit was dan de eerste aanblik..
een beetje onwennig in haar naaktheid...
DSCN1707.jpg
en zo als trotse draagster van een doorkijk tafelblad
helemaal door en door aanschouwelijk!!!
DSCN1710.jpg
iets mist ze nog...
het glazen tafelblad is en blijft maar een glasplaat...
die moet nog een beetje meer uitstraling krijgen, vind ik

mijn idee was al eerder om het schuim dat de golven op het strand schuiven, zo een beetje schuin over de punt van de glasplaat te laten komen
en een beetje te laten uitvloeien over het tafelblad...
maar met een fotofolie is dit niet mogelijk blijkbaar
dus, zal ik eens zelf een zandstraaltechniek moeten aanleren zekers...
of heeft er iemand tips???
altijd welkom natuurlijk.

Dank voor het volgen van dit project en de vele reacties...
ik hoop dat jullie er veel van genoten hebben!
hartelijke groeten.
jan
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Het is een mooie tafel geworden vind ik.
Ik heb wel 'ns op sites voor glasbewerking gekeken en zag dat je zandstraalfolie op maat kunt laten maken dus het bevreemd me dat je zegt dat dat niet kan?
Je geeft toch de maten op en ze voeren het in de computer in dacht ik.
Je kan natuurlijk laten zandstralen of etsen maar dat is aanzienlijk duurder dan folie.
Of je moet iemand vinden die de opleiding volgt als student en het leuk vind om als klus voor je te doen tegen een kleine vergoeding.
Zelf doen kan maar je moet er wel gevoel voor hebben, het is natuurlijk heel wat anders dan meubelmaken.
Of misschien is het leuk om een cursus daarin te volgen dan kan je het daarna gaan gebruiken om meubels met glas een eigen twist te geven, dan wordt je een beetje kunstenaar.
Er worden workshops gegeven en de prijzen vallen mee zag ik.
Twee dagworkshops; de ene 44 en de andere 60 euro, dit waren de eerste twee die ik bekeek op het net.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
Of die bootconstructie praktisch is voor een tafel weet ik niet, maar ik vind het wel erg mooi.
Ook fijn dat je met zoveel plaatjes heb laten zien hoe je dit allemaal voor elkaar heb gekregen.
Mvg,:).
 
P

Pel

Guest
De tafel is prachtig geworden, een waar kunstwerk, ik persoonlijk zou er niets meer aan doen. het is meestal zo, hoe meer franjes en tierlantijntjes er aan toevoegt hoe minder mooi het eind resultaat uit eindelijk wordt. Maar dat is mijn bescheiden mening, ik heb het project met grote belangstelling gevolgd.

Met vriendelijke groet,

Pel.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik ben zojuist dit project voor het eerst tegen gekomen. Heb genoten van de hele draad!
Prachtige resultaat, en zeker leuk om die verschillende technieken te zien. Bedankt voor het delen, zeggen de amerikanen dan :)

Mijn vrouw heeft eens een tafel gezien waar om de glasplaat een houten rand gemaakt was.
Hoe het erom gemaakt is heeft ze geen idee van. Weinig verstand van hout, maar haar vader had het glas geleverd.
Wat ze nog weet is dat het iets van hardhout was, en dat het aan de bovenkant maar heel dun boven het glas uitkwam de rand aan onderzijde iets dikker.

Helaas wat wazig, maar waarom ik het toch meld is omdat ik zelf glas zonder lijst zelden echt mooi vind en omdat je suggesties vraagt :confused:
Wellicht dat je een rand te krap kan buigen en dan iets open trekken zodat het door terugbuiging klem blijft zitten. Geen idee, 't is maar een idee.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Hallo heren of zitten er ook dames onder de nicknames verborgen:confused:?

Ik ben echt verrast door het vele 'medeleven':D:D...

Willem1958,
Het probleem met de zandstraalfolie is volgens de glazenier dat transparante folie niet deels gezandstraald of bedrukt kan worden (?).
Om hier en daar stukken folie op de glasplaat te plakken lijkt me ook niet mooi...
Zo een cursus zandstralen lijkt me wel iets, ja ...
Eens kijken of we hier in Belgenland zoiets kunnen vinden.

Iemen,
Nu je vrouw op de proppen komt met de houten rand, moet ik toegeven dat het idee opnieuw meer kansen krijgt.
Ik had het al eens overwogen, maar dacht niet dat het mogelijk was omwille van de werking van het hout.
De keuze van het hardhout zal waarschijnlijk gekozen zijn om de uitzetting/krimp te beperken
Die houten rand zou wel het 'boot-effect' nog kunnen versterken.
Ik denk zo maar even...
- de rand niet overal even breed moet zijn...
- en de rand mag boven op de glasplaat iets fijner zijn dan aan de onderzijde...
- het mooiste zou zijn om ook eikenhout hiervoor te gebruiken
- hoe hout en glas verlijmen? CA lijm?
- gaat die lijm zichtbaar blijven na uitharding? of aanbrengen in sprayvorm?
- om de krimp te beperken zal ik dus best langshout gebruiken,
- kopshout zou mooier zijn, maar een grotere krimp... niet?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.