een boottafel maken

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Mijn vrouw heeft geen contact meer met haar vader, dus iets navragen zit er niet in. Als ik denk dat ie handig was met glas, zal ie wel siliconenkit gebruikt hebben:D
Nee grapje hebben geen idee.
Hij heeft dat samen met iemand gedaan die het hout als specialiteit had. Het moet ergens in een museum in Duitsland staan. ( als het nog staat )
Ik heb geen idee hoe ver dat hout te buigen is, dus ik geef maar een idee:
Je neemt een lat zo lang als de omtrek van je tafel. Freest een gleuf van 10mm. ( uit het midden)
Dan in je stoomketel en het geheel buigen in de vorm van je tafel.
Dan kan je als het koud is het er toch zo omklemmen?

Let wel ik heb geen verstand ,van dat hout buigen ik zie hier wel eens bomen buigen in de wind en denk: da's sterk! En ik breek wel eens een bezemsteel en denk dan: slappe rommel.

Wellicht dat de omtrek uit delen kan bestaan?


Als je trouwens gaat lijmen, zou je wellicht ALLEEN de kopsekant van het glas zuinig kunnen lijmen, dan valt het wellicht uit zicht.



PS: mijn uitleg van gleuf en er omheen trekken komt vaag bekend voor bij mijn vrouw.
Ik zal d'r vannacht nog even uithoren in d'r slaap.:)
 
P

Pel

Guest
Als je er een eikenhouten rand omheen maakt moet je zeker rekening houden met krimp. Je zou een proefstuk kunnen maken dat je glasplaat dikte uit freest en dan kijkt of het wat is?. Het moet m.i. mogelijk zijn met een vingerlas als verbinding wat de stukken eikenhouten rand aan elkaar verbindt.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Ja heren,
ik zie het wel zitten als ik het terug met de lamineertechniek doe...
Er gaat geen terugbuiging zijn en de krimp gaat verminderen wat verminderen
en dan een vingerlas op de punt van de tafel en eventueel achteraan.
Ik begin er echt in te geloven dat dit moet lukken!
Nog even over doordenken voor de uitvoering.

Iemen,
laat je vrouwtje vannacht maar met rust in haar slaap ...
of die stukken bezemsteel zouden je nog blauwe plekken kunnen bezorgen:cool:
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Is het misschien een idee om transparante, flexibele kit te gebruiken als rand tussen de zijkant van de glasplaat en het hout dat als je hout krimpt dat dat dit geen spanning geeft maar door de kit wordt opgevangen?
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Willem 1958,
die idee is me vannacht ook te binnen geschoten.
Zo vangt die de krimp op, zonder dat de kader echt los omheen het glas zit.
In het weekend eens even een modelletje uittekenen...
De oplegdikte van het hout op de glasplaat zou niet te hoog mogen zijn,
dat voelt niet aangenaam aan en toch mag het hout niet te kwetsbaar zijn.
Zou ik aan de bovenzijde fineer kunnen plaatsen,
gecombineerd met een L-vormige rand?
Ik zou de glazenier eens kunnen vragen of ze een sponning in de 10 mm dikke glasplaat kunnen frezen,
zodat de fineer gelijk met de bovenzijde komt te zitten.
Ik vermoed dat men glas kan frezen...
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
609
57
Provincie Zeeland
Of als bij de rand van een sloep een kabel/ dik touw rond de glasplaat. De glasplaat enkele mm's erin laten vallen. Dat wordt nog wel een hele uitdaging dan natuurlijk.

Primeur 600.jpg
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Leuk idee dat touw. Als ik het voor me zie dan blijft een tafel met een houtenrandje strak zoals de tafel nu is, met touw wordt ie ineens een stuk ruiger lijkt mij.

Maar touw zal niet erg prettig aanvoelen vrees ik. Misschien dat het in epoxy te gieten is, maar dan nog vrees ik dat het een dikke rand aan de bovenkant wordt.
En daar heeft Werkbank gelijk in, dat is irritant een rand boven de tafel. ( gaf ik ook al aan in de eerste melding van een houten rand )
Hoe vlakker de bovenkant is, des te prettiger.

Frezen van glas zou moeten kunnen, ik gok dat het zelfs met een dremel kan, maar geen klusje om mee te stunten: glasstof is vervelender dan dennenaalden.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Ik zou absoluut niet voor touw gaan, de link is er wel maar het komt nergens anders in het werkstuk terug.

Volgens mij staat een houten rand prachtig, waarbij je bovendien het tafelblad wat meer body geeft én verbinding creëert tussen beide delen. Ik zou geloof ik hetzelfde hout gebruiken als dat je voor de poten hebt gedaan.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Wat een vreselijk mooie tafel! Ik zou er echt niks meer aan doen. Het geheel doet mij sterk denken aan een vergaan, gezonken scheepje waarvan alleen nog de spanten overleven waarbij de glasplaat het wateroppervlak is. Heel mooi, alsjeblieft niets meer aan doen!

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.