Een bijzonder bankschroef of klem op kickstarter

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.547
2.314
Terkaple
www.woodworking.nl
Kickstarter levert af en toe pareltjes op en zelf vind ik deze bankschroef daar eentje van. Heel slim met kleine beweegbare bekken kun je echt van alles inspannen zonder het werkstuk, zoals horloges, 3d prints, etc te beschadigen.
Het principe zie je wel in moderne klemsystemen op CNC machines, maar dit is de variant voor op je eigen werkbank.
Kijk vooral even via de link op Kickstarter waar je heel veel toepassingen ziet.

1741864317773.png

jaap

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.498
782
Moordrecht
Als ik google op fractal vise, zie ik wel meer handzame versies, komt het neer op prijs, en voor €149 ishet wel aan de goedkope kant. Het concept is echt al heel oud. Wel serieus coole dingen

• Leuk
Waarderingen: jaap en Petrolhead

Efvee

Post veel
9 jun 2021
897
368
RegioRotterdam
Het lastige met deze dingen is dat ze in het horizontale vlak wel alles kunnen klemmen maar dat de bekken in verticale richting alleen kunnen 'leunen' op de basisplaat en geen weerstand bieden tegen krachten die omhoog werken. Prima ding dus voor lage werkstukken onder de boorkolom, maar verder oppassen.

Rop66

Actieve deelnemer
27 aug 2020
96
39
Nijmegen
Het lastige met deze dingen is dat ze in het horizontale vlak wel alles kunnen klemmen maar dat de bekken in verticale richting alleen kunnen 'leunen' op de basisplaat en geen weerstand bieden tegen krachten die omhoog werken. Prima ding dus voor lage werkstukken onder de boorkolom, maar verder oppassen.
Knap om door al dat moois heen te kijken.. Ik geloof je meteen, vergeleken met een "normale" bankschroef zeker. (Platte) machineklemmen hebben dat probleem vaker, of begrijp ik het probleem dan niet helemaal goed?

Efvee

Post veel
9 jun 2021
897
368
RegioRotterdam
Dank je. Door mooie dingen heen kijken was de kern van mijn vak.
Een gewone klem heeft het probleem niet omdat 1) de slede vast zit aan de spindel en 2) daarnaast via een railsysteem tegen de bodemplaat kan worden gehouden. Je kunt een machineklem optillen aan de schuivende bek. Als je in die bek segmenten gaat plaatsen dan kun je die eventueel ook nog borgen aan de bodemplaat via een bout die in het midden van het segmentent zit en door een gleuf schuift. Bij verdere segmentatie gaat dat niet meer want de afstand van de segmenten tot het midden van de klem verandert.
Je kunt het vergelijken met het klemmen van een object in een gewone klem, maar met 3 of 4 latten tussen het object en de bekken. Dat gaat goed zolang je er niet te hard aan juttert. Als je iets te hard trekt dan spat de boel eruit.

• Leuk
Waarderingen: Rop66

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.