Een beginnende houtdraaier met een paar vragen

Eric471

Nieuw lid
9 jan 2021
9
0
33
Lelystad
Hallo
Ik ben een paar weken geleden begonnen met houtdraaien. Vooral na een beetje motivatie van mijn vriendin. Ik ben er nog erg onzeker mee soms maar ik denk dat ik verder en verder kom. Ik doe vooral nu diamond painting pennen, wellicht dat ik later nog andere dingen maak voor mijzelf. Alleen hier heb ik nu met de pennen wat problemen ondervonden na een paar keer maken. Ik wou graag andere mensen hier vragen over eventuele oplossingen.

Ik heb de record power dml250 en het bevalt goed voor mij. Ik probeer leuke pennen te maken maar ik heb altijd wat problemen als ik gaten moet boren voor de opzet stukjes die erin gaan. Ze zijn nooit echt in het midden maar ook scheef wat niet echt goed is. Ik had iets gezien op youtube dat iemand een boor gebruikt en dan op de draaibank zelf kon opzetten. Een drill chuck of jacobs chuck. Welke zou ik moeten nemen voor de draaibank hierboven? Volgens mij moet ik MC2 hebben, want dit verwarde mij ook helemaal aangezien ik niet eens weet wat dit betekent.
Ik heb ook soms problemen met de centers zelf. Ik had gezien en aangenomen dat een meedraaiende center goed is voor dunne werkstukken. Wat voor eentje zou ik hier dan voor moeten gebruiken?

Mijn vriendin vindt de epoxy/acryl pennen vooral mooi door de kleuren. Ik heb al wat met epoxy gedaan, simpele dingen met een mal maar dat is het. Mijn vraag voor dit is, is het moeilijk om epoxy te draaien? Ivm hitte ben ik nogal skeptisch vanwege de hitte die het kan veroorzaken. Ik heb ook gezien dat mensen dit nat schuren (op de draaibank zelf en dan met een bak met water met nat schuurpapier) Zou ik ook hout nat kunnen schuren of is dat niet aangeraden?

Mijn laatste vraag is met polijsten. Ik wil graag de epoxy pennen dan polijsten en wellicht ook de houten pennen zelf. Welke polijst machine zou ik dan moeten nemen? Ik zou ook graag willen weten wat ik moet gebruiken voor de werkstukken zelf. Polijst pasta of was eventueel.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.249
661
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wat je moet hebben heet in goed Nederlands gewoon een boorkop. MC2 (of, in het Nederlands) MK2 is een maat voor de konus die in je losse kop / vaste kop zit.

Morseconus - Wikipedia

Epoxy draaien is niet moeilijk. Als het warm wordt, draai je te snel, is je beitel bot of duw je te hard (omdat je beitel bot is).

Hout nat schuren kan, maar is voor pennen lastig, omdat die exacte maten hebben en dus droog moeten blijven.

Pennen polijsten zou je natuurlijk ook met de draaibank kunnen doen, door ofwel de pen in de draaibank te laten draaien en dan polijstpasta + textiel te gebruiken, ofwel een polijstschijf in de draaibank in te spannen en daar de pen tegenaan te houden.

Over de afwerking van werkstukken is heel veel te zeggen, maar daar hou ik me even buiten - ik draai geen pennen.
 

Eric471

Nieuw lid
9 jan 2021
9
0
33
Lelystad
Wat je moet hebben heet in goed Nederlands gewoon een boorkop. MC2 (of, in het Nederlands) MK2 is een maat voor de konus die in je losse kop / vaste kop zit.

Morseconus - Wikipedia

Epoxy draaien is niet moeilijk. Als het warm wordt, draai je te snel, is je beitel bot of duw je te hard (omdat je beitel bot is).

Hout nat schuren kan, maar is voor pennen lastig, omdat die exacte maten hebben en dus droog moeten blijven.

Pennen polijsten zou je natuurlijk ook met de draaibank kunnen doen, door ofwel de pen in de draaibank te laten draaien en dan polijstpasta + textiel te gebruiken, ofwel een polijstschijf in de draaibank in te spannen en daar de pen tegenaan te houden.

Over de afwerking van werkstukken is heel veel te zeggen, maar daar hou ik me even buiten - ik draai geen pennen.
Maakt het uit wat voor polijstpasta ik gebruik? Ik heb een kleine polijst spons waar ik het eventueel mee kan doen, die kan aan een accuboormachine ook.
Ik zal dan zeker epoxy gaan proberen in de toekomst.
Dank je wel voor de informatie :D
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Eric, welkom op het forum. Een tip: zet in je profiel je woonplaats. Als ervaren draaiers kunnen zien waar je zit is het gemakkelijker om hulp aan te bieden. Andere tip: neem contact op met Radius, de Nederlandse vereniging van houtdraaiers en wordt lid. Dan kun je putten uit een enorme berg ervaring en kennis.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.757
2.604
Gaanderen
Eric Het polijsten is heel simpel. Ik schuur tot p 3000 dan met vloeibare polijst vloeistoffen. tot p 10000
Tot p 400 droog daarna nat. Ja ook hout doe ik nat/vochtig. Ik gebruik echter alleen hele dichte houtsoorten of gestabiliseerd hout. Micromesh is echter een meer gebruikte methode. hier een link Pen blanks | www.houtdraaiwerken-penkits.nl
Voor het boren is ook van belang dat je draaibank geen afwijking heeft. Dat zou je moeten meten. Boorkop met morseconus erin en een goede boor. Dan met een meetklok kijken wat voor afwijking je hebt. Dan moet je ook nog kijken of de centers zuiver tegenover elkaar zitten.
Ik weet niet waar je woont maar er zijn voldoende houtdraaiers die je op weg willen helpen. Ook ik ben lid van radius en die hebben afdelingen.
 

Eric471

Nieuw lid
9 jan 2021
9
0
33
Lelystad
Hierbij een paar werkstukken die ik heb gemaakt, de epoxy heb ik niet gemaakt. Alleen de houten pennen. De epoxy moet het idee ongeveer zijn met mijn eigen ontwerp.
@EdP ik heb mijn locatie toegevoegd, en het is Lelystad waar ik woon

@Wim Kluck ik zal de draaibank checken. Ik verwacht meer dat mijn centers gewoon slecht waren. Het zag er in ieder geval niet echt in hét midden. En dank je voor de schuur ideeën, ik ga hier zeker mee aan de gang.
 

Bijlagen

  • DSC_0444.JPG
    DSC_0444.JPG
    41,4 KB · Weergaven: 11
  • DSC_0443.JPG
    DSC_0443.JPG
    47,9 KB · Weergaven: 13
  • DSC_0442.JPG
    DSC_0442.JPG
    54 KB · Weergaven: 13

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.