Een beetje hulp nodig met mijn spanzaag

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb zo'n kekke Zweedse blokhut in mijn achtertuin met een vuurput en een boomstambank. Ik heb daar nu een boom omgehaald en wil daar leuke dingen mee doen. De stam gaat sowieso de lintzaag op en wat dikkere takken ga ik gebruiken voor wat draaiwerk, maar er is nog genoeg over wat gewoon brandhout is (of moet worden toch). Dat doe ik 'ouderwetse stijl' dus met een zaag en een kloofbijl. Daartoe ga ik van enkele takken een bokje maken om het hout in de leggen en wil ik er ook een spanzaag bij maken voor die authentieke look and feel :cool:.

Maarre, zoals met zoveel dingen, ik heb zoiets nog nooit gedaan en worstel een beetje :p.

20221117_201109.jpg

Het is allemaal douglas hout. Het zaagblad is een stuk van een oud zaaglint dat ik had liggen, nog vrij scherp maar het was niet lang genoeg voor mijn lintzaag en er zat een vouw in. Qua maten: het 'bruikbare' van de zaag is zo'n 75cm lang tussen de handvaten. De ruimte tussen bovenzijde zaaglint en de dwarslat is ongeveer 25cm en vanaf de dwarslat omhoog steken de handvaten ongeveer 17cm uit. Het touw is parakoord, daar zit dus wel een minimale hoeveelheid 'rek' in onder spanning.

De bedoeling is om het te bouwen van spullen die ik heb liggen. Ik heb nog genoeg zaaglinten om te verknallen (ook smallere met kleinere tanden eventueel) maar qua touw/bindmiddel vooral vlastouw, parakoord en waslijn met staalkern (maar dat staat een beetje vreemd, zo'n witte lijn ertussen).


Wat is nu het probleem: Het zaagt echt niet goed. Zelfs met het touw zo strak opgespannen dat er bijna geen beweging meer in te krijgen is zonder risico dat het gaat knappen is er te weinig spanning op het blad. Een trekbeweging met de tanden naar me toe gaat soms een klein beetje, maar duwen echt niet.


Wat denk ik zelf: Wellicht een combinatie van té soepel hout (geen hardhout), een vrij fors zaagblad, té rekbaar touw en teveel zaaghoogte ten opzichte van de 'poten' bovenop. Die keuze werd vooral ingegeven door een poging het totaalgewicht te beperken en toch voldoende 'zaaghoogte' te hebben voor dikkere stukken stam. Kan ik één van de factoren aanpassen en dan een heel eind komen, of zit ik met mijn ontwerp totaal scheef?
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Ik geloof dat ik jou het idee aan de hand had gedaan, voel me daarom nu wel een beetje "verantwoordelijk" ;)


In je ontwerp zitten 2 details die niet bevorderlijk zijn:

1. het touw zou eigenlijk verder van de dwarslat moeten zitten. Nu komt er te weinig spanning op de zaag, ondanks strakgespannen touw. Iets met "last, macht en bijbehorende armen".

2. de dwarslat moet gemakkelijk kunnen scharnieren tussen de stijlen. Je lijkt er nu een pen in gat met rechte contactvlakken van te hebben gemaakt. Daardoor is het erg moeilijk om de zaag te spannen.

Eigenlijk ook nog een klein 3.tje: de tandhoek zou voor soepel zagen wat minder agressief mogen. Bij een lintzaag in z'n natuurlijke omgeving beweegt de zaag maar in 1 richting. Hij moet nu zonder al te groot verschil in beide richtingen kunnen bewegen.

Ik zal voortaan wat terughoudender zijn met stimulerende opmerkingen :p
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Hey!

Op punt twee zit je niet helemaal juist, ik heb de schouders afgerond en de pennen zitten vrij los in de gaten dus er zit wel degelijk heel veel beweging in, maar inderdaad, het touw zou veel verder naar boven mogen. Ik ben een beetje bang dat het geheel dan wel erg zwaar word, maar ik wil wel graag zo'n zaag :p. Ik had eerder al een ontwerp met vuren dat te licht bleek dus dan ga ik nu naar ontwerp nummer 3 :).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
De dwarslat zit volgens mij in het midden. Je kan in plaats van dat touw een draadeind met vleugelmoeren gebruiken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
Is de vertanding wel geschikt voor vers douglas? Vers hout wordt over het algemeen gezaagd met heel weinig tanden omdat je vezels trekt. Op de lintzaag vers hout zagen met fijne vertanding lukt niet. Het zaagsel stropt zich en het lint loopt vast.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De dwarslat zit volgens mij in het midden. Je kan in plaats van dat touw een draadeind met vleugelmoeren gebruiken.
Ja, maar dat voegt een stuk meer gewicht toe dan touw. Idealiter krijg ik dit design zodanig dat ik bij het kamperen alleen nog maar touw en het zaagblad bij hoef te hebben om ter plaatse (met mijn bijltje, mes en wat vers hout) zo'n ding in elkaar kan zetten.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
De combinatie rek in het spantouw en dat je het dwarsbalkje boven het midden van de vertikale balkjes hebt gezet, geeft te weinig spanning in je zaagblad.

Heb je een lijmtang die lang genoeg is om de einden waar het touw zit goed strak naar elkaar toe te kunnen knijpen? Met wat prutsen kun je dan even testzagen om te zien of het dan wel werkt. Als het dan ook al niet werkt, moet het dwarsbalkje echt naar beneden om voldoende spanning te genereren in je blad.

En is een stuk zaaglint wel zo geschikt om handmatig mee te zagen? Zou dat nog tegenwerken?
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Is de vertanding wel geschikt voor vers douglas? Vers hout wordt over het algemeen gezaagd met heel weinig tanden omdat je vezels trekt. Op de lintzaag vers hout zagen met fijne vertanding lukt niet. Het zaagsel stropt zich en het lint loopt vast.
Dit is een vrij grof blad, ik geloof uit mijn hoofd 3 of 4 tpi. Grover heb ik niet liggen, op mijn lintzaag zit inderdaad een 1,15tpi lint voor verse stammen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Uit welk houtsoort zijn de armen van de zaag gemaakt?

Ik zou zeker geen hout selecteren met een grote noest erin, die dan nog eens op de plaats komt waar heel veel kracht gaat opkomen en die dicht bij het gat van de verbinding zit.
Je geeft zelf aan dat de zaag te bot is om er met de lintzaag mee verder te werken. Met de hand zal het nog minder lukken.
De geometrie van de tanden, snijhoek zal waarschijnlijk ook niet geschikt zijn om in een handzaag gebruikt te worden.


2. de dwarslat moet gemakkelijk kunnen scharnieren tussen de stijlen. Je lijkt er nu een pen in gat met rechte contactvlakken van te hebben gemaakt. Daardoor is het erg moeilijk om de zaag te spannen.
Bij Roubo zijn er ook rechte vlakken zowel in zijn tekeningen als in zijn beschrijving, en op de zagen van ECE en Ulmia ook, daar zal het dus waarschijnlijk niet aan liggen.

groeten ,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik kwam toevallig net een oud draadje tegen over een spanzaag, waarin ons gewaardeerde lid Tuoh nog wat adviezen en een voorbeeld laat zien.
Niet geheel doorgelezen, maar misschien staat er nog wat interessants in...
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ok, ik heb in plaats van een derde ontwerp gewoon nieuwe gaten gemaakt in de huidige poten en de dwarslat naar beneden geplaatst. Daarna het touw opnieuw gespannen, want het bleek ook dat dit, eenmaal los, een stuk langer was geworden. Ik kon de zaag nu op acceptabele spanning zetten om een zaagsnede te proberen en kwam daarbij inderdaad tot de conclusie dat de tanden op dit blad gewoon te groot en aggressief zijn voor een handzaag.

Niet erg, ik weet nu hoe het gaat. Ik ga gewoon mijn ogen openhouden voor een meer geschikt zaaglint en dan een echt mooie spanzaag maken voor mee op kampeertrips.
 

jobtiel1

Actieve deelnemer
3 nov 2022
45
31
Zuid-Beveland, Zeeland
Voor op kampeertrips zul je dan denk ik vooral vers hout zagen, je kan bij de bouwwinkel, in ieder geval de Hubo, zaagbladen halen voor boomzagen/beugelzagen. Die werken volgens mij wel voor dat soort zaagklusjes.

~Jobtiel
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Tanden lijken op de foto helmaal niet zo groot in plaats van touw kan je ook een dunne staal kabel gebruiken
Iets van een brommer of zo
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
De zaagbladen voor een boogzaag voor vers hout hebben ook een ruimer
Ok, ik heb in plaats van een derde ontwerp gewoon nieuwe gaten gemaakt in de huidige poten en de dwarslat naar beneden geplaatst. Daarna het touw opnieuw gespannen, want het bleek ook dat dit, eenmaal los, een stuk langer was geworden. Ik kon de zaag nu op acceptabele spanning zetten om een zaagsnede te proberen en kwam daarbij inderdaad tot de conclusie dat de tanden op dit blad gewoon te groot en aggressief zijn voor een handzaag.

Niet erg, ik weet nu hoe het gaat. Ik ga gewoon mijn ogen openhouden voor een meer geschikt zaaglint en dan een echt mooie spanzaag maken voor mee op kampeertrips.
Is dit een lint met geharde tanden? Denk dat je beter op zoek gaat naar een ongehard lint (Udemholm) en de tanden aangepast aan groenhout vijlt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.