EEN BEETJE GROTER

Horst

Actieve deelnemer
6 mrt 2009
41
0
Omdat ik dacht dat ik tenminste één keer een heel grote stuk moet draaien ontstond dit boordje.

Tamme kastanje 43 x 6,5 cm




Attached files
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Mooi bord Horst. Ook een mooie houtsoort, sprekende kleur en nerf. Ik heb ook eens kastanje gedraaid, dat was de witte paardekastanje. Dat hout draait erg fijn, en heeft een zeer fijne structuur, dat je prachtig glanzend kunt polijsten met de eigen houtkrullen. Om te zien is het wel een saaiere uitstraling.

Prachtig strak gedraaid, hoelang draai je eigenlijk al? En welk gereedschap gebruik je? Doe je de laatste afwerkende streken met een guts, schuine beitel of met een schraper?
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Jeminee Horst, dat is nog eens een pracht van een platte schaal, zou willen dat ik tamme kastanje had in mijn voorraad.
Strak uitgevoerd, perfect afgewerkt, in een woord je hebt een superjob gedaan, oh ja die extra rim geeft het geheel cachet.
Een genot om er na te kijken!!!
Groeten Ad
 

Horst

Actieve deelnemer
6 mrt 2009
41
0
Hartstikke bedankt voor de lovende commentaren
wp41ad205d.gif


Waarmee ik de laatste afwerken streken doe is afhankelijk van het werkstuk. Bij schaalen en boorden met de guts en soms en schraper. Voor kandelaars of zoiets en pennen gebruik ik ook de schuine beitel. Een natuurlijk: zonder schuren gaat het niet.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Horst zei:
Hartstikke bedankt voor de lovende commentaren
wp41ad205d.gif


Waarmee ik de laatste afwerken streken doe is afhankelijk van het werkstuk. Bij schaalen en boorden met de guts en soms en schraper. Voor kandelaars of zoiets en pennen gebruik ik ook de schuine beitel. Een natuurlijk: zonder schuren gaat het niet.
Precies Horst, sommige houtdraaiers vertellen dat ze iets moois kunnen draaien met alleen het gebruik van de guts of schuine beitel en schraper, dus zonder te schuren. Dit is pertinent niet waar. Moet zeggen dat ik dat zelf ook wel eens heb geprobeerd, maar achteraf heb ik het wel geschuurd.
Ad
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dat klopt, in die korte tijd dat ik houtdraai, en enkele houtdraaiers heb leren kennen, is het me opgevallen dat veel houtdraaiers (niet allemaal) nogal eigenzinnig zijn over hun eigen methoden en gereedschappen. De een zegt dat 95% met de schuine beitel moet, en schrapen voor de dommen is, en de ander doet alles met gutsen en zegt dat dat De manier is. Weer een ander zegt dat draaiwerk afgewerkt met schuren geen echte draaier is, maar een schuurder. :cry: Alleen de eigen manier is goed, wordt daar vanaf geweken dan wordt je met een schuin oog aangekeken.

Ik heb allang door dat ik me niet moet storen aan die "traditionals" en dat iedereen zijn eigen zin moet doen.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Woodworker zei:
Dat klopt, in die korte tijd dat ik houtdraai, en enkele houtdraaiers heb leren kennen, is het me opgevallen dat veel houtdraaiers (niet allemaal) nogal eigenzinnig zijn over hun eigen methoden en gereedschappen. De een zegt dat 95% met de schuine beitel moet, en schrapen voor de dommen is, en de ander doet alles met gutsen en zegt dat dat De manier is. Weer een ander zegt dat draaiwerk afgewerkt met schuren geen echte draaier is, maar een schuurder. :cry: Alleen de eigen manier is goed, wordt daar vanaf geweken dan wordt je met een schuin oog aangekeken.

Ik heb allang door dat ik me niet moet storen aan die "traditionals" en dat iedereen zijn eigen zin moet doen.
Goed opgemerkt Woodworker, belangrijk is je eigen stijl van draaien te ontwikkelen waar je jezelf het prettigst bij voelt, je mag wel kijken naar wat een andere houtdraaier doet, soms steek je daarvan wat op.
Ad
 

Horst

Actieve deelnemer
6 mrt 2009
41
0
Ik heb in de loop der tijd vele bekende professionele houtdraaiers uit de hele wereld gezien werken. Alle gebruiken schrapers en alle schuren. Het klopt dat men met de schuine beitel de beste oppervlakte krijgt, en als je dit werktuig heel goed beheerst is het misschien mogelijk een cilinder te draaien met een oppervlakte die niet meer moet worden geschuurt. Maar daarmee kan je geen schalen draaien!
Als iemand zegd dat hij niet hoeft te schuren is hij of een genie ( maar in dit geval zou hij eigenlijk in de hele wereld bekend zijn ) of hij is tevreden met een erg slechte kwaliteit van de oppervlakten.
In een Amerikaans forum heb ik eens gelezen dat hij in moelijke gevallen ook soms de "60er guts" gebruikt.....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hehe. ik begon al aan mijzelf te twijfelen. ik kreeg maar geen schaaltjes afgewerkt zonder na te schuren. ik probeer altijd om zo glas mogelijk af te werken met schrapers/beitels maar daarna komt er altijd wel een schuurpapiertje aan te pas. ben blij te lezen dat dit "normaal" is. het belangrijkste lijkt me dat iemand plezier heeft aan zijn/haar hobby.

groetjes

rick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.