Precies Horst, sommige houtdraaiers vertellen dat ze iets moois kunnen draaien met alleen het gebruik van de guts of schuine beitel en schraper, dus zonder te schuren. Dit is pertinent niet waar. Moet zeggen dat ik dat zelf ook wel eens heb geprobeerd, maar achteraf heb ik het wel geschuurd.Horst zei:Hartstikke bedankt voor de lovende commentaren![]()
Waarmee ik de laatste afwerken streken doe is afhankelijk van het werkstuk. Bij schaalen en boorden met de guts en soms en schraper. Voor kandelaars of zoiets en pennen gebruik ik ook de schuine beitel. Een natuurlijk: zonder schuren gaat het niet.
Goed opgemerkt Woodworker, belangrijk is je eigen stijl van draaien te ontwikkelen waar je jezelf het prettigst bij voelt, je mag wel kijken naar wat een andere houtdraaier doet, soms steek je daarvan wat op.Woodworker zei:Dat klopt, in die korte tijd dat ik houtdraai, en enkele houtdraaiers heb leren kennen, is het me opgevallen dat veel houtdraaiers (niet allemaal) nogal eigenzinnig zijn over hun eigen methoden en gereedschappen. De een zegt dat 95% met de schuine beitel moet, en schrapen voor de dommen is, en de ander doet alles met gutsen en zegt dat dat De manier is. Weer een ander zegt dat draaiwerk afgewerkt met schuren geen echte draaier is, maar een schuurder.Alleen de eigen manier is goed, wordt daar vanaf geweken dan wordt je met een schuin oog aangekeken.
Ik heb allang door dat ik me niet moet storen aan die "traditionals" en dat iedereen zijn eigen zin moet doen.