ecosysteem gereedschap: wat zijn jullie ervaringen?

Furbz85

Nieuw lid
1 sep 2020
15
1
Hoi forumleden,

ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar niet gevonden wat ik zoek helaas.
Zoetjes aan ben ik van plan mijn tools te upgraden. Onlangs begonnen met
Wat DeWalt (met draad) materiaal. Maar als ik zoek naar hoe garantie werkt op hun site dan vind ik
DeWalt erg vaag.Daarom de twijfel over
wat een fijn ecosysteem is. Ik wil absoluut geen Apple vs Windows discussies,
want ik vermoed dat een DeWalt, Makita misschien zelfs Milwaukee dicht bij elkaar liggen
kwa wat ze kunnen. Maar wat zijn juist de voordelen van de systemen? Hoe is de service of
het gebruik volgens jullie? Welk systeem kocht jij je in en wat zou je adviseren?

Ik zou graag Festools kopen, maar voor mijn gevoel rechtvaardigen die mijn level van
woodworking niet.
Kort gevraagd: waar zou jij in investeren op dit moment? Ik koop liever spul dat goed is voor lange tijd
dan terug Bosch groen.

Vast bedankt!
 

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Het ligt er ook aan wat je verwacht van een 'ecosysteem'? Als je veel op locatie werkt (systainers/boxen stapelen) of accu's wilt delen, is één merk praktisch. In mijn geval gebruik ik alles hobbymatig en staan de boxen gebroederlijk naast elkaar op het schap. Naar mijn idee heeft één merk kiezen dan niet zoveel voordelen, of zie ik wat over het hoofd?

Daarnaast heb je soms van het ene merk net een model wat beter bij je past qua budget of niveau. Denk bijv. aan een lamellenfrees (Bosch blauw ong. € 500, terwijl Makita begint bij € 200). Bij bovenfrezen: hetzelfde verhaal.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Er zijn wel degelijk verschillen, niet alleen tussen merken, maar ook binnen modellen van 1 merk.
Vaak is meer geld meer gemak, maar zeker niet altijd.

Ik heb niet gekozen op basis van machines, maar op basis van accu's.
Panasonic heeft goede eigen productie accu's en ik heb er in 10+ jaar nog geen 1 weg moeten gooien. Het programma is alleen beperkt, maar wel grotendeels behoorlijk goed.

Er zijn merken die je kiest voor het uitgebreide programma, zoals bijv. Makita en er zijn ook merkoverschreidende systemen zials CAS van metabo/mafell en nog meer dan 10 andere merken.

De vraag is wat is belangrijk voor je en daarop kies je. Ik ben blij met panasonic, maar een breder programma zou af en toe wel eens fijn zijn. Er is nu eenmaal geen perfecte keus....
 

Furbz85

Nieuw lid
1 sep 2020
15
1
@ZotVanHout: of Bosch Blauw ;). Ik heb geen merkvoorkeur bij voorbaat. Goed dat je het opmerkt.
Ik ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen/voorkeuren. @Emilio dank! Dit vind ik erg mooi uiteengezet.

@pietersch: wat je zegt klopt inderdaad. Het argument voor accu's van Emilio vind ik wel doorslaggevend als het om non-draadje machines gaat natuurlijk. En ergens vind ik betrouwbaarheid ontdekken van een merk ook fijn. Geeft me handvatten om niet eindeloos allerlei merken te vergelijken, omdat sommige merken an zich al een enorme line up hebben. Zo ben ik op zoek naar een goede slagschroevendraaier: Makita heeft er een hele berg. En dan moet je ontdekken van de minimale verschillen zijn. Als ik dan ook Dewalt, Bosch of Festool lang de lat moet leggen..
Ik ken mezelf, dan raak ik de draad kwijt. Vandaar dat ik op de een of andere manier wel neig naar een soort ecosysteem om het overzichtelijk te houden.
Wellicht dat jij een mooie ervaring met een van je merken hebt? Of juist slechte service ervaring. Ik ben een man van kopen om de hoek als het kan en service vind ik erg belangrijk. Dat mag ook geld kosten overigens.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik wil geen service, ik wil gereedschap dat probleemloos werkt. En ik heb ook panasonic. De accu's zijn goed, maar de boorkop is bijvoorbeeld een stuk slechter dan van mijn oude panasonics. Ik heb nog geen tijd gehad om te kijken of de oude koppen op de nieuwe machines passen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb alles met accu van Dewalt. Ooit een schroefmachine gekocht bij de lokale grote gereedschapszaak, en heel tevreden over. Houdt fijn vast en is sterk genoeg. Later alles wat ik op accu wilde ook van Dewalt gekocht omdat ik bij 1 accuplatform wil blijven.
Bij ons op het werk hebben ze alles van Makita, daar is ook geen enkele negatieve ervaring mee.
Voor beide merken nog nooit de service-afdeling nodig gehad, daar heb ik dus (gelukkig) geen ervaring mee.

Voor de machines met snoer, daar heb ik veel verschillende merken. Puur wat ik op dat moment nodig had, wat paste bij de klus of wat in de aanbieding was. Qua prijs ook kijkend naar hoe vaak ik iets zal gebruiken; de multitool bijvoorbeeld die maar heel sporadisch wordt gebruikt is er gewoon een uit de bouwmarkt.
Maar recent een paar Festool-machines aangeschaft, en dat is toch echt een klasse hoger, als ik nu iets ga vervangen of nieuw aanschaffen, kijk ik eerst wat Festool daarvan heeft.
Maar als je eenmaal aan dat merk begint, let wel op want het vermeerdert zich snel...

De service heeft inderdaad deels te maken met de fabrikant, maar ook bij welke winkel je het koopt. Bij online aankopen moet je meteen alles opsturen. Bij de lokale gereedschaps(groot)handel hier hebben ze mensen werken die ook vanuit de praktijk verstand hebben van de gereedschappen + technisch onderlegd zijn, dus die kunnen, los van een eventuele garantieclaim, al veel afvangen/uitsluiten of oplossen.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
wat een fijn ecosysteem is
In ieder geval bij Festool is het ecosysteem niet zo veel, of alles, omvattend. Een deel van de apparaten is aan de geleider te koppelen, dat vormt een bindend element. In het verleden of je ze in de CMS kon gebruiken. Accus als je ze gebruikt, ik niet (werk niet op locatie). Schuurmachines kunnen in een aantal gevallen een voet delen. Da's bij andere merken niet anders. Is ook niet zo vreemd, een haakse slijper heeft nu eenmaal niet zo veel gemeen met een invalzaag.
Heel persoonlijk, ik heb een voorkeur voor niet Amerikaanse apparaten. Ik heb een "cluster" Festool, wat Metabo (boren, slijpen) en Makita (schroeven). Schuren en schaven kon wel eens Bosch worden. (Festool service is/was wel heel erg goed)
EDIT: als je niet op locatie werkt, kijk dan ook eens naar luchtgedreven gereedschap. Je koopt een enkele motor, de compressor en daar drijf je alles mee aan.
 
Laatst bewerkt:

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Inderdaad, bij gedeelde accu’s kan ik me voorstellen dat een systeem voordelen heeft. Ik gebruik ook verschillende merken door elkaar, gelukkig nooit service nodig gehad, dus daar kan ik weinig zinnigs over zeggen.

De keuzestress herken ik me wel in trouwens, er is zóveel moois :) En het niveau van veel video’s waarin modellen vergeleken worden is ook niet om over naar huis te schrijven.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik wil geen service, ik wil gereedschap dat probleemloos werkt. En ik heb ook panasonic. De accu's zijn goed, maar de boorkop is bijvoorbeeld een stuk slechter dan van mijn oude panasonics. Ik heb nog geen tijd gehad om te kijken of de oude koppen op de nieuwe machines passen.
Heb jij die metalen of die plastic kop die je minder vindt? Ik heb tot nu toe allen met die plastic afgeschuinde kop gehad, maar nu een 18v met metalen kop bijgekocht. Nog niet kunnen proberen, dus even nieuwsgierig?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Ik gebruik veelal Bosch blauw (bijv. freesmachine, schroefmachine, boormachine, boorhamer, decoupeerzaag, invalzaag) want de prijs/prestatieverhouding daarvan is over het algemeen prima. Maar regelmatig wijk ik ook uit:
een DeWalt zaagtafel ivm de standaard sleuven en de uitstekende zijgeleider.
Metabo voor mijn nieuwe multitool, dit is een relatief zware uitvoering en hierop passen bijna alle types zaagbladen (de goedkope is versleten)
Mafell/Makita 1/2 vel vlakschuurmachine (de Bosch verslijt ik te snel)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Plastic, maar dat waren de oude ook. Maar in de oude bleef je gereedschap een stuk beter vast zitten.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Makita, niet duur en goede service!
Moet wel zeggen heb zelf meeste van festool en mafell, doch dit is behoorlijk prijzig.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
969
397
hilversum
Ik heb voor me werk eigenlijk alles van Dewalt . scheelt zoeken naar de juiste accu etc.
Kwa kwaliteit ik heb geen klachten heb nog niks stuk gekregen.(en ik heb me best gedaan :) )
Over elke merk is er wel iemand die slechte ervaringen heeft gehad.
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
De weinige keren dat ik aanspraak heb moeten maken op garantie is dat via de verkopende partij geweest, dus dat zou k dan bij een aanbieder doen die dat ook goed regelt.

Verder staat ik me niet blind op 1 merk maar koop ik machines van het merk dat goed is in dat type machine. Dus de multitool van fein bijvoorbeeld, accu gereedschap van Panasonic, zagen en frezen van cmt, etc.

En veel merken accu gereedschap hebben goedkopere hobby lijn en duurdere professionele lijn machines. Dus dat dat wat je vaak gebruikt of nauwkeurig moet zijn mag dan wat meer kosten bij mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Afgelopen maanden geklust met Milwakee, niet alle accus passen op alle apparaten.

Opvallend, bij mijn cameras heb ik eigenlijk altijd een netstroomadapter kunnen kopen die op de plek van de batterij komt. Voor gereedschap heb ik dat nog niet gezien. Ik zou me zo'n 130Nm Metabo accutol wel in een boorstandaard kunnen voorstellen, maar dan zonder die accu.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Ik zit aan het Milwaukee eco-systeem. Toen ik een nieuwe schroefmachine nodig had heb ik niet goed nagedacht en voor Milwaukee gekozen. Niet dat ik niet tevreden ben (Milwaukee is top spul), maar in veel gevallen is het assortiment van Milwaukee wat kleiner dan dat van bijvoorbeeld Makita. Ik heb het idee dat als je bijvoorbeeld naar reciprozagen kijkt, dat Makita meer modellen heeft en dat je daardoor ook een goedkopere kunt kopen als je hem niet veel denkt te gebruiken. Milwaukee heeft minder keuze dus de goedkoopste is gewoon een stuk duurder.

Afgelopen maanden geklust met Milwakee, niet alle accus passen op alle apparaten.

Opvallend, bij mijn cameras heb ik eigenlijk altijd een netstroomadapter kunnen kopen die op de plek van de batterij komt. Voor gereedschap heb ik dat nog niet gezien. Ik zou me zo'n 130Nm Metabo accutol wel in een boorstandaard kunnen voorstellen, maar dan zonder die accu.
Hoe bedoel je dit? Ik heb het M18 systeem en ben nog niet tegen gekomen dat een M18 accu niet op een M18 apparaat past. Of zijn er apparaten waar bijvoorbeeld geen ruimte is voor de grotere accu's?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoe bedoel je dit? Ik heb het M18 systeem en ben nog niet tegen gekomen dat een M18 accu niet op een M18 apparaat past. Of zijn er apparaten waar bijvoorbeeld geen ruimte is voor de grotere accu's?
bij camera's komt dit mij bekend voor
je kan de camera zowel met een batterij als met 240V voeden
en dat zou bij handgereedschap inderdaad handig zijn (ieder zijn meug)
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Hoe bedoel je dit? Ik heb het M18 systeem en ben nog niet tegen gekomen dat een M18 accu niet op een M18 apparaat past. Of zijn er apparaten waar bijvoorbeeld geen ruimte is voor de grotere accu's?
Zat hem in de amperages, op een of andere manier. De accu van de tol of reciproke paste niet op de multitool, dacht ik.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Zolang je wegblijft uit het hobby segment (groen Bosch, huismerken, Black en Decker maar ook bepaalde reeksen Makita) zit je in principe goed. Een beetje uitkijken wat je waar en wanneer koopt. Makita had afgelopen jaren in het voorjaar een actie toestel kopen, accu gratis. Andere merken hebben ook zulke acties.
Accu machines zijn bij mij Makita, snoer Festool.
Het Plug-it systeem van Festool is erg handig.Stofzuiger met kabel er tegen gebonden en je kan snel van toestel wisselen zonder snoeren die in de weg zitten of rondslingeren. Machine opzij zetten of wegzetten is ook zonder hinderlijk snoer. En bij kabelbreuk neem je gewoon een ander snoer, machine hoeft niet hersteld te worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.