easy•rocker•v2.0 schommelstoel in “massief berken multiplex”

jorisvh

Post veel
Zoals Kor ook al melde komt de rug leuning nu wat zwaar en fors over.
Een idee om een prachtig patroon hierin uit te zagen ?
heb ik overwogen maar dierf het bij deze niet aan omdat ik in de binnenste lagen van de laminering wel wat minder mooie stukjes heb weggefoefeld 🤫🤭, bvb waar nog diepe groeven in waren van de lintzaag die uit koers gegaan was. was bang dat die bloot zouden komen en ik die niet mooi weggewerkt zou krijgen.

voor de berken ga ik sowieso voor een kortere versie die het hoofd dan niet kan ondersteunen maar dat vind ikzelf geen probleem. door het lichtere hout zal die ook al minder zwaar ogen, denk ik. er een patroon van sleuven of openingen of zelfs f-gaten zoals in een strijkinstrument, … in zagen is een overweging waard.
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Een los hoofdkussen kan zonder bevestiging op zijn plaats gehouden worden door in de zoom een lapje stof mee te stikken die over de rugleuning naar achter valt en in de zoom een beetje gewicht aangebracht, bijvoorbeeld een sealbag met droog zand.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
Een los hoofdkussen kan zonder bevestiging op zijn plaats gehouden worden door in de zoom een lapje stof mee te stikken die over de rugleuning naar achter valt en in de zoom een beetje gewicht aangebracht, bijvoorbeeld een sealbag met droog zand.
Inderdaad, en zo wordt het zelfs in de hoogte verstelbaar.
Maar hoe dan ook moet de rugleuning hoog blijven om een hoofdsteun te kunnen hebben.
 

studiohettinga

Actieve deelnemer
28 jul 2014
42
13
Gelderland
Dankjewel Joris voor dit prachtige verslag en het fraaie/moderne/ranke ontwerp. Loop zelf al tijden rond met plannen voor een schommelstoel in berkenplaat. Mijn ontwerp is me wel zo ongeveer duidelijk. De moeilijkheid die me nog tegenhoudt zijn tijdgebrek de maten van de schommelstoelen. Ze zijn namelijk bedoeld voor personen van 195 en 198 centimeter lang. De rugleuning denk ik te voorzien met een ritmisch sleuvenpatroon en een lumbaalsteun. Ik wil in alle rust het experiment starten en leer veel van je verslag. Veel succes verder.
Jan
 

jorisvh

Post veel
Loop zelf al tijden rond met plannen voor een schommelstoel in berkenplaat. Mijn ontwerp is me wel zo ongeveer duidelijk. De moeilijkheid die me nog tegenhoudt zijn tijdgebrek de maten van de schommelstoelen. Ze zijn namelijk bedoeld voor personen van 195 en 198 centimeter lang. De rugleuning denk ik te voorzien met een ritmisch sleuvenpatroon en een lumbaalsteun. Ik wil in alle rust het experiment starten en leer veel van je verslag.
veel plezier daarmee!
de mijne is "op maat" van een 175-180cm lang persoon, dus daar zal wel hier en daar een paar cm bij moeten om lekker te zitten.
 

jorisvh

Post veel
3D CAD ontwerp berken multiplex versie
vandaag begonnen aan de berken multiplex versie. als eerste het Fusion 360 ontwerp aangepast:
  • dikte van de onderdelen aangepast aan de dikte van de multiplex
  • kortere rugleuning
  • materiaal aangepast
vermits er geen multiplex materiaal beschikbaar is in de 3D houtbibliotheek heb ik 3D grenen gebruikt.

weet iemand of er een eenvoudige manier is om multiplex als (3D) materiaal te importeren of definiëren in Fusion 360? heb wat gegoogled maar niet direct een oplossing gevonden. heb iemand gevonden die elke fineerlaag apart tekent maar dat gaat me toch wat te ver. misschien dat ik ergens een goeie foto van een volledige plaat en van de kopse kant kan vinden en die gebruiken als textuur.

enfin, had nu niet de behoefte om daar ver in te gaan. de hoofdreden om de tekening aan te passen is om de proporties te beoordelen en om er maten van te kunnen aflezen als ik aan het echte werk ga.

dit is het geworden, let dus niet op de houttekening. zeker niet voor de rug, zitting en het rolprofiel die in realiteit een gebogen laminering zullen worden.
1643990919001.png1643990931690.png
1643990901999.png

kleurstaaltjes Rubio Monocoat op berken multiplex
ik overweeg om de berken versie (deels) gekleurd te oliën met Rubio Monocoat en bij RMC zelf zijn helaas enkel afbeeldingen voor eik beschikbaar.
daarom had ik een selectie 20ml flesjes besteld en heb vandaag staaltjes gezet op een stukje mpx van 3mm dik met een stukje kopse kant van een 18mm plaat.
1643991965397.jpeg

de namen van de kleuren zijn allicht niet heel leesbaar. ik zal bij gelegenheid een aparte post maken met foto's van de individuele stalen met de juiste namen.
de 2 links boven zijn blank (onbehandeld)
de 1ste van de 3de rij is pure (daar had ik nog een grote pot van de teak versie van staan)

hopelijk snel met de echte bouw aan de slag ...
 
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
lang geleden en nu wordt het echt dringend ...
ondertussen bijna 3 maand geleden dat ik verslag uitbracht en NL koningsdag nadert, dus tijd om er terug in te vliegen. gelukkig heb ik ondertussen verder gewerkt en is de berken multiplex versie van de schommelstoel, op afwerken na, klaar.
ik moet zeggen, met de mallen beschikbaar van de massieve versie, viel de hoeveelheid werk reuze mee.
ik heb me vaak voorgenomen om na elke stap de vooruitgang te delen maar nog even verder werken leek altijd leuker. gelukkig heb ik wel veel foto's (al zijn er helaas ook gaten gevallen) om een verslag te brouwen.
dus, hier gaan we dan weer ...

frame - zijdes
de zijdes van het frame van de schommelstoel zijn samengesteld uit stroken berken multiplex 18mm, met nerfrichting van de buitenste lagen in de lengterichting, verbonden met domino's. vermits multiplex in alle richtingen ongeveer even sterk is, had dit ook gewoon uit 1 stuk plaat gekund natuurlijk. maar, mijn idee was dus om met technieken uit de massieve wereld te werken. en, ik vind het ook gewoon mooier als de nerf de lengterichting volgt, zoals bij een massief meubel. en, het is bovendien zuiniger op hout.
stroken heb ik afgetekend met de MDF malletjes die ik reeds had.
1650810551519.png
de zijdes waar domino-verbindingen komen met de formaatzaag onder de juiste hoek recht gezaagd.
de rest met overmaat met formaatzaag en decoupeerzaag. helaas geen beeld van de berken onderdelen apart.
daarna verlijmd met de "mal"(eigenlijk de 2D tekening op een MDF plaat met wat MDF blokjes als aanslagen en klemmen. ook daarvan geen beeld, dus een oud beeldje van de massieve versie om dat te illustreren.
1650810763400.png
na het verlijmen, is het met kopieerfrees op de juiste vorm gefreesd met behulp van deze MDF mal die ik al had van de massieve versie.
1650811461715.png

frame - rolprofiel
het rolprofiel heb ik, net zoals de massieve versie, opgebouwd als gebogen laminering, in dit geval van strookjes 3mm berken multiplex. ook dit had natuurlijk uit 1 stuk 18mm plaat gezaagd kunnen worden.
de mal had ik reeds (hier een beeld met de massieve versie ingeklemd)
1650811595675.png
het verlijmde rolprofiel met 14 lagen van 3mm.
1650811511026.png
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tympy en Petrolhead

jorisvh

Post veel
frame - dwarsverbindingen
de massieve versie had 4 dwarsverbindingen: 2 onder de zitting, 1 in de voorste en 1 in de achterste stijl.
de dwarsverbindingen zijn gemaakt uit berken multiplex 18mm
de korte kanten moesten onder een dubbele hoek gezaagd worden, omdat de zijdes onder een hoek van 2.5 gr staan en de regels en stijlen een hoek hebben in het vlak van de zijdes.
voor de eerste hoek heb ik de zaag onder 87,5gr gezet. voor de 2de hoek had ik malletjes van de massieve versie waarmee ik de stukken onder de juiste hoek op de roltafel kon klemmen.
1650813597149.png
de lange zijdes zijn op vorm gefreesd met een MDF mal, bevestigd met dubbelzijdige kleefband en de kopieerfrees. hier een voorbeeld van een dwarsverbinding voor onder de zitting:
1650813612969.jpeg1650813624468.png
voor de berken versie heb ik 2 extra dwarsverbindingen toegevoegd achter de rugleuning.
bij de massieve versie was de rug vastgeschroefd aan de zijdes maar daarvoor moesten die de kromming van de rug volgen. dat leek me voor de multiplex versie te riskant.
voor deze extra dwarsverbindingen heb ik gekozen voor een gebogen laminering waarbij ik de rugleuning als mal gebruikt heb (ik had stilaan genoeg van MDF malletjes maken ;))
strookjes berken multiplex 3mm gezaagd en er met tape 1 vlak van gemaakt
1650813664004.jpeg
omdraaien, lijm uitspreiden met lijmkam
1650813244629.jpeg1650813249348.jpeg
pakketjes van maken
1650813253886.jpeg
en klemmen met de rug als mal (het bouwverslag daarvan volgt)

1650813258146.jpeg1650813262701.jpeg
 

jorisvh

Post veel
frame - voetbankje
het frame van het voetenbankje is op dezelfde manier als van de stoel zelf opgebouwd.
de 2 zijdes van het frame bestaan uit stroken berken multiplex 18mm met nerfrichting van de buitenste lagen in de langsrichting, verbonden met dominos.
waar ze verbonden worden, zijn de onderdelen met de formaatzaag onder de juiste hoek gezaagd, op andere plekken met formaatzaag / decoupeerzaag met overmaat.
na het in elkaar lijmen worden ze met een MDF-malletje (dat ik al had van de massieve versie) op vormmm gefreesd
1650868668685.png
malletje wordt bevestigd met dubbelzijdige kleefband en de zijde op vorm gefreesd met een kopieerfreesje
1650868627232.jpeg1650868633812.jpeg
heb hier een CMT 906.191.11(D19mm) gebruikt met lager onderaan zodat ik de mal op de werktafel kan leggen (kleven) en en goed zicht heb op wat ik doe. het is een freesje met een kleine opwaartse hoek 5gr. dat is eigenijk niet ideaal omdat het de kans op tear-out aan de bovenkant vergroot. een neerwaartse hoek zou beter zijn omdat onderaan de mal zelf tear-out verhindert. bij de massieve versie was dit geen enkel probleem maar bij deze multiplex versie was er af en toe tear-our die groter was dan de 1mm van het 45gr kantje dat ik er sowieso nog ging aan frezen. maar die kon ik gelukkig aan de binnenkant verstoppen. 1 keer was het zo erg dat ik opnieuw ben moeten beginnen maar dat had allicht ook te maken met een plek van mindere kwaliteit in de multiplex (holte in de 2de laag of zo). moet toch maar eens op zoek naar een spiral-up/down cut met kopieerring, bestaat vast wel.

het voetbankje heeft 4 dwarsverbindingen, 2 onder de "zitting", 1 in voorste en 1 in de achterste stijl / poot.
de korte zijdes zijn op de formaatzaag onder de juiste hoek gezaagd.
voor de bovenste 2 is dat enkel een hoek van 2,5gr omdat de zijdes onder die hoek moeten komen, ingesteld op de zaag.
voor de 2 in de poten komt er een 2de hoek van 10gr bij omdat de poten in het vlak van de zijdes onder 10 gr staan. die 2de hoek is, zoals voor de stoel zelf, met een malletje gedaan.

dominos infrezen
1650868888183.png
droge passing
1650868903381.png

daarna de onderste dwarsverbindingen nog een kromming geven aan beide zijdes zodat het wat minder "massief" wordt. alweer een MDF-freesmalletje, gemaakt met de freespasser.
kleven met dubbelzijdige kleefband en 1 kant frezen
1650869111637.jpeg1650869117107.jpeg
dan omdraaien en 2de kant frezen
1650869121887.jpeg1650869126132.jpeg

vervolgens kantjes breken, alles schuren, lijmen en in de klemmen
1650869227469.jpeg

heb hier, net zoals voor de hele stoel, rectavit D4 gebruikt, vooral omdat die een wat grotere open tijd heeft wat bij het lamineren zeker van pas komt om iets minder "lijmstress" te hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

jorisvh

Post veel
frame - armsteunen
de armsteun zelf is een stukje berken multiplex 18mm, alweer op vorm gefreesd met alweer een MDF-malletje
1650870260483.jpeg1650870265596.jpeg

dit wordt ondersteund door een klein stukje frame uit 2 strookjes berken multiplex 18mm, op vorm gefreesd met een malletje (een beetje te zien op foto hieronder rechts)

en in mekaar gezet met 2 lamellos en lijm
1650870414066.png

de armsteunen zullen aan het stoelframe geschroefd worden van de binnenzijde
1650870676346.png

hiermee waren de frames helemaal klaar en kon ik aan de rug en de zittingen voor stoel en voetbankje beginnen ...
 
  • Leuk
Waarderingen: avos

jorisvh

Post veel
de zitting
de zitting is een gebogen laminering van 4 lagen berken multiplex 3mm.
ik heb ze hier niet kruiselings verlijmd. de 3mm plaat bleek opgebouwd uit 1 dikkere middenlaag dwars op 2 dunnere buitenlagen. door ze dan in dezelfde richting te verlijmen komen de 2 dunnere lagen met dezelfde nerfrichting tegen mekaar en lijken het allemaal even dikke lagen. en zo heeft de boven- en onderzijde ook dezelfde nerfrichting.
de mal had ik reeds van de massieve versie (waar de zitting ook al in berken multiplex gemaakt was omdat die toch gestoffeerd werd).

laagjes insmeren met lijm en de mal in
1650874534683.png
1650874781641.pngmet véél klemmen waaronder 2 zelfbouwklemmen bestaande uit balkjes met een kromming, draadstangen en moeren, om ook in het midden persdruk te kunnen uitoefenen.
1650874831835.png

ben hier even in "massaproductie"-modus gegaan ;) zodat ik even verder kan als er interesse blijkt te zijn ...
1650874906430.png
dan de uiteindelijke vorm met de afrondingen uittekenen met een houtje-touwtje passer
1650875046394.png
rechte zijkanten zagen op de formaatzaag en geavanceerde splinterbescherming aanbrengen 😂 voor de "kopse" kanten
1650875061657.png
ruw zagen met de decoupeerzaag
1650875099404.png
dan met een geïmproviseerde stationaire schuurmachine ;)
1650875138472.png
op de finale vorm brengen
1650875380162.png

en het resultaat. de lijmnaden zit in het midden van de iets donkerdere laagjes, quasi niet te zien.
1650875435323.png
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
inderdaad, zoals het volledige frame, telkens met nerfrichting van de buitenste laag in de langsrichting van het stuk.
structureel was dit natuurlijk niet nodig (in tegendeel zelfs misschien) maar ik vind het mooier
Bijzondere keuze…. In mijn optiek ook een tikje vreemd om bij gebruik van multiplex een zelfde constructie te gebruiken als bij massief. Juist multiplex platen lenen zich ervoor om de onderdelen uit 1 stuk te maken. Geen overgangen van de nerfrichting, constructief (veel) sterker en ook nog minder werk.

Fraaie stoel verder en een leuk bouwverslag.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
Bijzondere keuze…. In mijn optiek ook een tikje vreemd om bij gebruik van multiplex een zelfde constructie te gebruiken als bij massief. Juist multiplex platen lenen zich ervoor om de onderdelen uit 1 stuk te maken. Geen overgangen van de nerfrichting, constructief (veel) sterker en ook nog minder werk.
zeker niet de standaard manier maar het was net mijn bedoeling om met plaatmateriaal te werken alsof het massief hout is.
voor een volgende exemplaar ga ik de constructie van het frame waarschijnlijk wel wat vereenvoudigen om de hoeveelheid werk te beperken. het rolprofiel en de dwarsverbindingen achter de rug zou ik bvb ook gewoon uit een plaat zagen ipv er een gebogen laminering van te maken.
Fraaie stoel verder en een leuk bouwverslag.
Dankjewel 👍
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.