DWE7485 of Dewalt 7492? Zaagdiepte!

PdenB

Nieuw lid
7 jan 2023
22
2
Utrecht
Ik twijfel al een tijdje tussen een afkortzaag en een zaagtafel. Beiden wordt me te gortig. Op dit moment neig ik naar een zaagtafel omdat ik denk/hoop dat ik met de zaagtafel ook wel wat balkjes kan afkorten. Nu twijfel ik tussen de Dewalt DWE7485 en de Dewalt 7492 tafelzaag. Er is een aanzienlijk prijsverschil (zeker omdat de DWE7485 eigenlijk al mijn budget oprekt).

Ik focus nu nog vooral op de zaagdiepte. Ik begrijp dat de zaagdieptes respectievelijk 65mm en 77mm zijn. En veel balken zijn vaak max. 69mm hoog. Dus dacht ik toch voor de Dewalt 7492 te moeten gaan, als ik 'm dus ook als afkortzaag wil gebruiken. Zou zonde zijn als ik de DWE7485 koop en dan alleen kleine balken kan afkorten.

Klopt deze redenering een beetje volgens jullie? Of zie ik iets over het hoofd?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Heel de zaag is forser. Er passen gewoon wat grotere panelen op de 7492, en dat kan een verschil maken. Reken er bij allebei op dat je nog een goede geleider erbij koopt voor het afkorten.
Voor mij was de duurdere versie (destijds de 7491) de beste keuze, maar kijk vooral wat je zelf nodig hebt en eraan uit kunt geven.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.379
834
70
Veldhoven
Ik zou ook zeker voor de 7492 gaan. Kan ook schulpen tot 82 cm en dat is veel! Ik heb hem nu zo'n drie jaar tot volle tevredenheid! En met een goede verstekgeleider kun je veel. En maak zelf een haakse bak om af te korten. Gisteren heb ik toevallig ook weer eens de dado-functie gebruikt. Ik heb er wel een afkortzaag bij (Kapex120) maar soms denk ik wel eens dat ik die eigenlijk niet nodig had.....
 

PdenB

Nieuw lid
7 jan 2023
22
2
Utrecht
Ik zou ook zeker voor de 7492 gaan. Kan ook schulpen tot 82 cm en dat is veel! Ik heb hem nu zo'n drie jaar tot volle tevredenheid! En met een goede verstekgeleider kun je veel. En maak zelf een haakse bak om af te korten. Gisteren heb ik toevallig ook weer eens de dado-functie gebruikt. Ik heb er wel een afkortzaag bij (Kapex120) maar soms denk ik wel eens dat ik die eigenlijk niet nodig had.....
Beiden dank voor jullie reacties. Zinnige infomratie waar ik wat aan heb! Vroeg me vooral ook af of het veel verschil maakt welke ik kies voor het afkorten van balken. Twijfel erg of die 65mm zaagdiepte genoeg is of dat ik toch die 77mm nodig ga hebben. Specifiek dus voor afkorten van balken.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.645
701
Antwerpen
Ik focus nu nog vooral op de zaagdiepte. Ik begrijp dat de zaagdieptes respectievelijk 65mm en 77mm zijn. En veel balken zijn vaak max. 69mm hoog.
kijk naar je budget
En voor die keren dat je toch zulke dikke balken moet zagen en je komt een paar mm tekort, neem de handzaag voor die laatste paar mm of draai de balk om en zaag een 2de keer
 
  • Leuk
Waarderingen: PdenB

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.379
834
70
Veldhoven
Beiden dank voor jullie reacties. Zinnige infomratie waar ik wat aan heb! Vroeg me vooral ook af of het veel verschil maakt welke ik kies voor het afkorten van balken. Twijfel erg of die 65mm zaagdiepte genoeg is of dat ik toch die 77mm nodig ga hebben. Specifiek dus voor afkorten van balken.
Bij mijn eerste (zelfbouw) zaagtafel op basis van een handcirkelzaag nam ik al die met de grootste zaagdiepte. Waarom?
Omdat je met een afkortbak al zeker een centimeter aan zaagdiepte kwijt raakt!!!
Omdat ik even niet op de juiste naam van dat hulpstuk kan komen, hierbij even een filmpje.
 
  • Leuk
Waarderingen: PdenB

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Een balk afkorten op deze zaagtafels is verre van ideaal. Balkjes gaan wel als je een goede miter hebt of een goede slede. Neem je er een miter bij, zorg dat hij af te stellen is want de slots van deze tafels zijn nooit egaal. Ga je een slede maken, schroef er dan goede verstelbare geleiders onder. Je verliest inderdaad hoogte dus dan zou de 7492 een logische keuze zijn. Hou evt wel rekening met het vermogen. Als je pech hebt, springt je groep eruit als je de zaag aanzet. Een slowstart monteren kan dit euvel oplossen. Waar je altijd rekening mee moet houden is dat ze af fabriek nooit haaks zijn afgesteld. Voor de bouw prima maar als je gaat hobby-en wil je meer nauwkeurigheid dus eerst helemaal opnieuw afstellen en evt de gleuven naschuren. Je zult er dan heel veel plezier aan hebben!
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Let erop dat je voor afkorten van balken op de zaagtafel het hout over het blad moet schuiven/bewegen. Voor een lengte van een meter is dat goed te doen, een balk van een meter of 4 lang 10 cm inkorten is een uitdaging omdat al het gewicht aan één kant hangt (en je de balk dus gewoon niet meer netjes vlak op het tafelblad houdt, of daar zoveel moeite voor doet dat je ‘m niet meer haaks houdt; beiden betekent klemmend hout = gevaar). Middendoor trouwens ook omdat beide uiteinden omlaag vallen mee dat de balk voor 3/4 is doorgezaagd wat ook niet handig/veilig is. Je zult dus goed moeten nadenken over een (meebewegende) ondersteuning voor de langere lengtes.

Maar in het algemeen is voor kortere lengtes de zaagtafel meer dan prima te gebruiken voor afkortwerk. (ik gebruik mijn afkortzaag alleen maar meer voor 2+ meter of erg dik hout).
Zolang je er maar een goede afkortslede of miter bij hebt (dus het simpele ding wat er bij alle zagen standaard wordt bijgeleverd vervangen door een betere).
Parallel aan dit draadje loopt een topic over haakse geleiders: Link
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.277
169
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Houd vooral het marktplein hier in de gaten en marktplaats, ik heb mijn 7492 ook via dit forum kunnen kopen.
zoals hierboven al meerdere malen aangegeven, balken/planken van enige lengte is gewoon lastig op lengte zagen met een tafelzaag zonder verlengde roltafel.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
822
Omgeving Leiden
Als je heel vaak afgekort zou hebben of zou gaan doen, dan zou je nu een afkortzaag ipv een zaagtafel willen.
Ga je grote klussen doen? Dan kan je een afkortzaag huren.
De 7485 is een prima machine. Zaagdiepte is bij het verwerken van plaatmateriaal niet gauw een punt.
Afkorten met een handzaag of later, als je van de uitgave voor de dewalt bent bijgekomen, alsnog een afkortzaag erbij kopen. Maar een waarschuwing: dan ga je je ook afvragen hoe groot het zaagblad moet zijn:)
 

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
81
34
Waddinxveen
Zonder na te denken een zaagtafel, afkorten kan met een invalzaag/circelzaag en een hoekgeleider. Ik heb alle drie, eerst de afkortzaag gekocht vanwege de bouw van onze overkapping, invalzaag voor afkorten, schulpen van grote platen en voor kleinere platen de zaagtafel. Wanneer alle drie te duur is of niet past dan zou ik de afkortzaag weg laten.
 

Torro

Actieve deelnemer
Zonder na te denken een zaagtafel, afkorten kan met een invalzaag/circelzaag en een hoekgeleider. Ik heb alle drie, eerst de afkortzaag gekocht vanwege de bouw van onze overkapping, invalzaag voor afkorten, schulpen van grote platen en voor kleinere platen de zaagtafel. Wanneer alle drie te duur is of niet past dan zou ik de afkortzaag weg laten.
Wat is het grote verschil tussen de 7485 en de 7492
Werken ze op 220v of moet er nog een batterij gekocht worden
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Ik heb er nog geen dag spijt van gehad dat ik voor de 7492 ben gegaan. Ik dacht eerst ook wel uit te kunnen komen met de 7485.
Voor het haaks afkorten en om kistjes te maken heb ik een ‘crosscut sled’ gemaakt. Ook voor het onder 45graden te zagen. Hier komt de extra zaagdiepte tot zijn recht. Ik weet het, het is een hoop geld. Maar het doet meer pijn om veel geld uit te geven en er achter te komen dat je net wat te kort komt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.