DURU houtdraaibank B54 106 XK bouwjaar 1941

Alwin1970

Nieuw lid
24 jul 2020
23
4
Dag Allemaal,

ik ben nieuw hier op aan raden van Babtist in Arhnem.

Mijn vraag is weet iemand wat voor draad er op de DURU houtdraaibank B54 106 XK bouwjaar 1947 zit. de buitenmaat 19 mm lengte 15 mm met een spoed van 8.
ik vermoed dat dit 3/4 x 16 UNF draad is, maar weet het niet zeker. Ik wil graag een klauwplaat monteren, maar dan moet ik wel een verloop hebben.

Is er iemand bekend met deze draaibank. of type schroefdraad.

Duro Metal Products Co., Chicago, IL.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.858
2.517
Die spoed van 8, hoe kom je daar aan? Omdat het een amerikaanse bank is, lijkt het me logisch dat de as is voorzien van een amerikaanse schroefdraad. 3/4"is ongeveer 19mm. Je moet nu dus bepalen hoeveel gangen de schroefdraad per inch heeft. Het lijkt me het simpelste als je 12.7 mm afmeet op je as en dan telt hoeveel gangen je hebt. Vermenigvuldig met 2 en je weet je spoed. Als je een schuifmaat hebt, kan je ook nog de kerndiameter meten. Voor 3/4"unf is die 17,3 mm en voor 3/4"unc 16,3 mm. Unc is 10 gangen per inch. In die tijd kwam het ook vaak voor dat fabrikanten fantasiedraad gebruikten, zodat je de toebehoren alleen bij hun kon kopen. Dan moet je iemand een verloopbusje laten draaien.
 

Alwin1970

Nieuw lid
24 jul 2020
23
4
Bij 12.7 tel ik 7 a 8 gangen, en de kerndiameter is 17.3 a 6 gezien ik met de schuifmaat niet helemaal in de V groef kom.

Ik denk dat het inderdaad 3/4 x 16 unf is.

Eventueel kan ik ook met een conische center werken, lijkt mij voor een klauwplaat rond 100 mm niet geschikt.


Dit is inderdaad de zelfde draaibank. het is geen prof, maar voor mij werkt het prima.
Photo Index - Duro Metal Products Co. - B54 | VintageMachinery.org

Alvast bedankt voor de reacties.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.858
2.517
Bijvoorbeeld HBM heeft klauwplaatjes met een verloopbus naar 3/4"-16. Lijkt me geen probleem om op je machientje te monteren.
 

Alwin1970

Nieuw lid
24 jul 2020
23
4
Klopt, die heb ook gebeld, maar zij wisten niet hoe je er acht kon komen of het misschien paste. Ze wisten wel dat hun onderdeel UNF draad is.
Ik ga deze binnen kort proberen?

Ieder geval bedankt voor het advies.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.858
2.517
Die 3/4-16 unf lijkt een veel voorkomende maat te zijn. Je nieuwe klauwplaatje zal dan ook wel passen.
 

Alwin1970

Nieuw lid
24 jul 2020
23
4
Naar aanleiding van bovenstaande vraag, ben me nu aan het verdiepen naar een geschikte klauwplaat, maar wat is een goede maat voor mijn type draaibank, ik kan 28 cm ø draaien. de klauwplaten bij HBM zijn 50-90-95 of 125 mm alleen kan ik niet zien wat de maximale diameter is van spanplaat met losse pinnen. of is dat niet belangrijk.

Moet een klauwblok geborgd worden, naar mijn idee loopt deze vast tijdens het draaien, en er alleen kan aflopen als je krachtig afremt.

Maakt het uit dat je spant met twee sleutels zoals de HBM CK4-4N of met één sleutel HBM CK3-4K . neem aan dat beide zelf centrerend zijn.


Photo Index - Duro Metal Products Co. - B54 | VintageMachinery.org
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.223
646
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
1) 125 lijkt me te groot - 50 is erg klein
2) als je maar 1 kant op draait, hoeft een klauwplaat meesten niet geborgd te worden. Heeft je draaibank een strak afgestelde frequentieregelaar die hard afremt? Lijkt me niet.
3) Bij het inspannen gebruik je over het algemeen 1 hand om het hout vast te houden. Dan moet je met 2 sleutels en 1 hand wel wat meer moeite doen dan met 1 sleutel, natuurlijk.
 

Alwin1970

Nieuw lid
24 jul 2020
23
4
Bedankt voor je reactie

90 á 100 is denk ik een mooie maat gezien de andere toch te zwaar worden voor de V-snaar. Ik vermoed ook dat de verloop adapters van deze namelijk vrij kort op de ring overgaan op draad, gezien ik maar 15 mm draad heb.
Als het betreft vast klemmen geen verschil maakt kan ik de centreer steun (weet de naam niet) als derde hand gebruiken voor het klemmen. Een spanplaat met losse pinnen kan ik ook zelf maken als ik een keer wat grotere maat nodig heb.
Afgelopen weekend een deksel gedraaid van beuken met een diameter van 26, dan moet je contra mallen gaan maken wat ook weer veel tijd kost. en uit veiligheid moet klemzetten met de centreer steun.

Ik denk dat deze het word. HBM CK 4 - 4 N Houtklauwplaat De met enkele sleutels is al een tijd niet leverbaar.
 

Alwin1970

Nieuw lid
24 jul 2020
23
4
Beste De Haan,

bedankt voor de tip.

De Record Power had ik ook gezien, maar de adapter mist in het begin al 7 mm spoed, en ik heb maar 15 mm

Record Power adapter 3/4" X 16 TPI UNF RH voor SC4 chuck. De borgring kan er altijd nog afgezaagd worden, en zoals door Jurriaan vermeld draait mijn bank maar 1 kant op.

Toch even gebeld met Baptist en ben toch overstag, SC4 ziet er ook beter uit en er zijn losse onderdelen verkrijgbaar. is wel duurder maar kan het altijd uitbreiden met wat je echt nodig hebt.

Inmiddels al besteld.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.