Dunner zaagblad CMT

Invator

Actieve deelnemer
13 mei 2024
116
150
Boortmeerbeek
www.youtube.com
Ik kwam recent op dit zaagblad terecht, dat een iets dunnere kerf heeft (2.6mm ipv 3.2 mm standaard).
Aangezien ik soms tegen vermogen limieten (230V machine) aanloop bij het zagen van dikkere stukken, lijkt
me dit wel een interessante optie. Zou dan ook het spouwmes moeten vervangen (is nu 2.8 mm), maar
misschien wel de moeite als dit deftig is. Het gaat om een Felder KF500 Prof.

Iemand ervaring ermee? bedankt!

ITK PLUS® circular saw blades ripping and crosscut - General Purpose - THIN KERF 271.ITKplus_rip_cros | Contractor circular saw blades | CMT Orange Tools Worldwide

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
623
144
Oss
Hoe bedoel je tegen limiet aan.

De dikte van zaagblad gaat dat niet oplossen.

En ja als je zaagdikte veranderd dan moet ook het spouwmes van dikte veranderen.

Invator

Actieve deelnemer
13 mei 2024
116
150
Boortmeerbeek
www.youtube.com
Hoe bedoel je tegen limiet aan.

De dikte van zaagblad gaat dat niet oplossen.

En ja als je zaagdikte veranderd dan moet ook het spouwmes van dikte veranderen.

tegen de limiet van de motor - merk dat die het soms moeilijk krijgt bij hardhout / dikke stukken.
Een dunnere kerf gaat hierbij helpen normaal (materiaal dat weg moet, minder weerstand)

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
623
144
Oss
tegen de limiet van de motor - merk dat die het soms moeilijk krijgt bij hardhout / dikke stukken.
Een dunnere kerf gaat hierbij helpen normaal (materiaal dat weg moet, minder weerstand)

Ik heb een machine met 7,5 kw motor die heeft hetzelfde. Bij 200 mm vurenhout. Als het moet kun je zaagblad stil laten staan. Dat gaat zaagblad niet oplossen en zaagblad is voor zo'n machine minder geschikt ivm dikte en spouwmes in dunnere dikte zijn er ook niet veel..

Aanvoer aanpassen is beter..

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.091
4.124
Scherpe schone zaag voor schulpen. En aanvoer aanpassen aan wat de machine aan kan. Niet meer dan 24 tanden op een 250 0f 300 blad. Moet probleemloos gaan. Ik zaag regelmatig10cm hardhout met een 300 blad op mijn zaagtafel. Maar ook vet grenen, wat veel meer opbouw op de tanden geeft. Maar ik probeer niet 10 jaar met het zelfde universeelblad te zagen.

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
708
308
Zutphen
Zo 'n dun zaagblad geeft aanzienlijk minder weerstand. Ik heb er meerdere van 250mm doorsnede. Wel is het zaagbeeld minder mooi.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.429
785
Noord-Veluwe / Skåne
Ik heb zelf ook een KF 500 P en daarbij heb ik echt nog nooit het gevoel gehad dat die niet voldoende vermogen had. En ik zaag toch echt wel genoeg dik hout: massief berken, esdoorn, noten, eiken en Zirben gaan er allemaal doorheen alsof het boter is. Ik denk dat chevy66 wat dat betreft wel op de goede lijn zal zitten: zorgen dat je zaagblad schoon en scherp is, en dat je een passend aantal tanden voor het werk dat je doet gebruikt zal heel veel uitmaken. Het lijkt me stug dat je een dunner blad nodig hebt.

Invator

Actieve deelnemer
13 mei 2024
116
150
Boortmeerbeek
www.youtube.com
bedankt allen voor de reacties; ik wissel inderdaad het zaagblad naargelang de taak (schulpen/afkorten etc), en heb (bijna) nieuwe kwalitatieve zaagbladen (Freud). Soms (ik spreek dan over 5-6 cm dikte) krijgt de zaag
het toch moeilijk (ofwel duw ik te snel door?). Vandaag weer een kopse snijplank uit esdoorn (europees) op maat gezaagd, en dat was toch een zeer zware dobber precies (tenzij ik er zeer traag door ga).

Felder heeft een spouwmes van 2mm, dus geen problemen op dat gebied.

@gpf : bedankt - was inderdaad 1 van de zaken die ik mij afvroeg (zaagbeeld)

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.091
4.124
Ik zaag azobe en merbau balken op een 75 jaar oud zaagtafeltje met een 1100 watt motor. Gewoon met een 24 tands eco tools industrial zaagblad. Zit je blad wel goed om?

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
396
163
Gewoon met een 24 tands zaagblad
Ik denk dat het de meest gemaakte fout is : zagen met teveel tanden. Was ook mijn fout.
Tegenwoordig gebruik ik (bij 250mm doorsnede) eigenlijk alleen maar een zaag met 24 tanden. Ook voor afkorten of bij plaatmatereiaal. Zorgen dat je blad scherp is en het zaagbeeld (ook bij plaatmateriaal) is prima. Ik breng mijn zagen wel redelijk snel naar de slijperij. 24 tanden is ook een stuk goedkoper om te slijpen dan 48 (of nog meer) tanden

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.091
4.124
Als mijn bladen te vuil zijn, gaan ze ook naar de slijperij. Ik heb weinig zin om dat aangekoekte vuil er af te gaan krabben. Maar dat vuil zorgt er wel voor dat de zaagtand niet meer goed vrij loopt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.