Dunne voorzetwand

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Goedemorgen,

Binnenkort kan ik waarschijnlijk een project gaan doen waarbij ik een voorzetwand moet maken voor iemand ten behoeve van het creëren van een soort fotohoek. Zie bijgevoegde foto's voor een impressie van hetgeen gewenst is en de andere is de huidige situatie. De wand wordt 3.6 breed x 2.8 hoog (x2 ivm de hoek) en wordt geschilderd met betonlook verf. Een andere optie is eventueel 'behangen' met een stof ipv schilderen (ik denk dat dit dichter bij hetgeen op de foto staat komt maar de voorkeur van de persoon voor wie ik het maak ligt tot nu toe bij schilderen).

De hoek komt linksachter. Het plan is om eerst verticale regels aan te brengen op het bestaande regelwerk wat achter de metalen platen zit en vervolgens horizontale regels hierop te bevestigen op de juiste afstand. Dan wil ik het afwerken met plaatmateriaal. Nu moet het natuurlijk allemaal zo voordelig mogelijk dus ik heb daar een aantal vragen over:

- ivm enkelzijdig schilderen wil ik mdf gebruiken met lakdraagfolie. Kan je deze enkelzijdig schilderen zonder kromtrekken? Een andere optie zou zijn gipsplaten. Of zijn er nog andere manieren?
- welke minimale dikte mdf adviseren jullie hierbij te gebruiken? Eea is natuurlijk afhankelijk van de hoh afstand van de regels kan ik me voorstellen.
- ik stel me voor dat mdf met lakdraagfolie niet heel fijn is om in te schroeven? Klopt dit? Zijn er andere adviezen mbt bevestiging van de platen?

Ik ben benieuwd of iemand mij hierin van advies kan voorzien.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,



Niels
 

Bijlagen

  • 20220222_163517.jpg
    20220222_163517.jpg
    74,6 KB · Weergaven: 35
  • 20220225_080251.jpg
    20220225_080251.jpg
    63,2 KB · Weergaven: 35

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.242
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
De wand wordt 3.6 breed x 2.8 hoog (x2 ivm de hoek)
dus 2 delen wand in een L ?
mdf gebruiken met lakdraagfolie. Kan je deze enkelzijdig schilderen zonder kromtrekken?
die folie is eigenlijk reeds een verflaag, dus slechts 1 zijde schilderen zou moeten lukken
twijfel je toch, zet dan op de achterzijde toch nog een laag in eender welke kleur
er is recent een lang draadje over hoe mdf (niet) schilderen geweest
Een andere optie zou zijn gipsplaten.
die mooi afwerken wordt een hele klus
welke minimale dikte mdf adviseren jullie hierbij te gebruiken?
de prijs van de mdf is zelfs nu nog verwaarloosbaar tov de tijd die je er in steekt
12 mm is een minimum
om hele platen van 18 mm te plaatsen heb je hulp nodig
ik stel me voor dat mdf met lakdraagfolie niet heel fijn is om in te schroeven?
schroeven en de gaten opvullen
kopse kanten van mdf zijn moeilijk om in te schroeven, want die splijten snel, maar op het vlak lukt dat
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en Niels1987

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Wow bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie @ZotVanHout. Ja klopt van de bovenkant gezien een L vorm.

Dat draadje over mdf met lakdraagfolie schilderen had ik inderdaad al gelezen. De fabrikant van de platen die ik wil gebruiken zegt licht opschuren en dan verven. Ik ga zeker geen hout primer gebruiken zoals in dat draadje want die lijkt dus niet goed te hechten op de lakdraagfolie. Kan altijd even een proefstukje maken. Hoop dat het niet hoeft om aan twee kanten te schilderen want dat zou veel meer tijd kosten. Heeft iemand hier nog ervaring mee?

Bedankt voor je advies mbt de dikte. Dat 18mm zwaar wordt is idd zeker iets om rekening mee te houden. Want de stukken die hoog zitten zijn dan waarschijnlijk lastig om te installeren. Ik ga in de winkel eens goed voelen hoeveel stevigheid 12 en 15mm me geeft. Zou je hier dan regelwerk om de 60cm of zelf om de 40cm voor maken? En heeft een horizontaal regelwerk nog voordelen in deze ipv een verticaal regelwerk? De platen wil ik in de hoogte monteren, dus 244 hoog.

Gipsplaten afwerken heb ik vaker gedaan en met goed resultaat. Maar het heeft ook niet mijn voorkeur omdat het toch 3 lagen nodig heeft om het netjes te doen. En dan zit je met drogingen dus met heel veel tussentijd.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
371
160
Eindhoven
Je mdf platen kun je ook lijmen en met brads schuin vastzetten, sneller en makkelijker af te werken. Mdf lakdraag 12mm, regelwerk 40cm hoh, dan zou ik me niet drukmaken over kromtrekken. Kijk ook eens naar andere plaatafmetingen mdf, dat kan een hoop naden schelen die weer afgewerkt moeten worden. Bv plaathoogte 305, ik zag dat er zelfs platen van 280x207cm zijn!
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987 en Superkees

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.010
825
Omgeving Leiden
Omdat het blijkbaar een soort van fotostudio wordt, is de afwerking van de wanden ivm refelecties wel iets om rekening mee te houden. Daar moet je opdrachtgever input voor leveren. Mdf met lakfolie lijkt mij enorme reflecties te geven, maar misschien dat de fotograaf daar geen problemen mee heeft. Navragen kan geen kwaad.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Omdat het blijkbaar een soort van fotostudio wordt, is de afwerking van de wanden ivm refelecties wel iets om rekening mee te houden. Daar moet je opdrachtgever input voor leveren. Mdf met lakfolie lijkt mij enorme reflecties te geven, maar misschien dat de fotograaf daar geen problemen mee heeft. Navragen kan geen kwaad.
Dat niet alleen. Als je oprachtgever de wanden wil aanlichten met strijklicht zolas op foto twee dan zie je elke oneffenheid. Ook de overgangsnaden en schriefgaten. Daarom worden dit soort wanten vaak gestuct of met stof of papier overspannen.

Bij een betonlook is dit wellicht niet zo relevant omdat het al een ruwe uitstraling heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

jorisvh

Post veel
waarom niet gewoon de MDF platen op de bestaande wand lijmen met montageschuim?
dat dubbel regelwerk lijkt me nergens voor nodig.
naden en hoek met lamellen en lijm en glad plamuren.

bij voorkeur platen van volledige hoogte (2m80 is een standaardmaat) zodat je ze gewoon tegen elkaar rechtop zet en niet moet gaan tillen om een plaat bovenop een andere te zetten.
als ja alleen bent evt eerst breedte halveren want 2800x2070 (of 2750x2100) is allicht te zwaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.245
2.648
Ik zou er gewoon grote gipsplaten op schroeven en daarna glad trekken. Als er verder niets aan komt, kan je de hoeveelheid schroeven beperken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.245
2.648
Wat ik glad trekken noem, noem jij filmen. Alleen naden en schroefgaten vullenis leuk voor amerikanen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Wat ik me nu bedenk; als dit een huurruimte is zal de eigenaar misschien niet zo blij zijn met regels op het metaalwerk of verlijmen van platen. In dat geval kun je een heel eind komen met een decor wand.

Dat is een raamwerk van vullatten van 22x44 met daarop 4 of 6 mm triplex. Aangezien het een L is blijft dat uit zichzelf staan in combinatie met een 4 tal bevestigingspunten naar de wand. (Grote supermagneten met haak als je helemaal geen schade wil) dat geval is behangen met glasvlies en schilderen een goede manier om ea strakker te krijgen. Je zou zelfs kunnen gaan voor een raamwerk alleen bespannen met stof.

Bijkomend voordeel is dat het goedkoop te maken is en eventueel verplaatsbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.242
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoop dat het niet hoeft om aan twee kanten te schilderen want dat zou veel meer tijd kosten.
met de rol zit er zo een volledige laag verf op
waarmee ik niet zeg dat het nodig is
Zou je hier dan regelwerk om de 60cm of zelf om de 40cm voor maken? En heeft een horizontaal regelwerk nog voordelen in deze ipv een verticaal regelwerk? De platen wil ik in de hoogte monteren, dus 244 hoog.
met maten en verhoudingen heb ik geen ervaring
de principes zijn
1) hoe dunner de plaat, hoe meer regels
2) regels dwars op de lengterichting van de platen, om de aansluitingen het minst te zien
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.092
404
Normaal gesproken maak je dat soort decor wanden van en met canvas bespannen frame.

maar als het een vaste hoek is denk ik dat ik gewoon gipsplaat zou doen.
dat kan je prima naadloos afwerken en schilderen met een betonlook muurverf
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Bedankt allemaal voor jullie input! Leuk om te lezen hoe iedereen tegen dit aankijkt en hoe iedereen weer een ander aspect van het probleem en de daarbij behorende oplossing uitlicht. Mijn excuses ook voor mijn late reactie. Helaas ben ik erg druk geweest waardoor ik nu pas kan reageren.

Het is inderdaad de bedoeling zo weinig mogelijk schade aan te richten aangezien het een huurruimte is. Direct op metaal lijmen is dus zeker geen optie. Daarnaast is het ook geen superstrakke wand nu dus kan ik met de regels nog mooi wat verschillen opvangen. Het plan is om de bestaande schroefgaten waardoor de metalen platen op de achterconstructie bevestigd zijn te 'hergebruiken' bij het vastschroeven van mijn verticale latten. Dan is er bij demontage niks te zien aan de bestaande constructie.

Een losstaande decor wand is op zich best te overwegen maar de vloer loopt aardig uit waterpas waardoor ik eigenlijk liever een vaste wand voorzie. Die lichtinval is inderdaad tot nu toe ook mijn zorgenkindje geweest en de reden dat ik persoonlijk ook meer naar een stoffen afwerking zou kijken ipv schilderen. Dan zit je helemaal niet met je naden etc. In het geval van schilderen denk ik na jullie adviezen te gaan voor gipsplaten/stucplaten icm het laten filmen van de platen door een stucadoor (heb het zelf nooit gedaan en ga daar voor zo'n project ook niet aan beginnen). De totale opervlakte is dus +/- 20m2. Heeft iemand een idee wat een redelijke prijs is om hiervoor aan een stucadoor te betalen?
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.245
2.648
Bij kleine klusjes betaal je de tijd, niet de meters. Zoek een stucadoor die dit even op het eind van een dag meepakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.