Dunne plankjes meranti trekken krom

kev0r

Nieuw lid
14 aug 2022
9
3
Bemmel
Hi there,

Voor mijn shutters heb ik lamellen gemaakt, maar ze zijn krom getrokken over de korte kant.
Ik ben begonnen met een 46x130 balk, Toen 8cm afgezaagd en in plankjes van 1cm gezaagd. Ook 46x46 overgehouden voor de stijlen. Zie plaatje kopse kant hout:
.
20220815_095055.jpg

Weer geschaaft en door de vandiktebank tot ik 0.8cm over had. Een dag later waren ze allemaal krom getrokken!? Ik dacht dat Meranti niet werkt... De tekening in het hout loopt horizontaal in het plaatje.

Dit was mijn test-shutter, dus geen probleem, maar hoe voorkom ik dit de volgende keer?

kev0r

Nieuw lid
14 aug 2022
9
3
Bemmel
Misschien even met een lijmklem op een vlakke ondergrond klemmen en 2 dagen laten rusten?
Of is tapen genoeg?

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.868
851
Antwerpen
Misschien even met een lijmklem op een vlakke ondergrond klemmen en 2 dagen laten rusten?
Of is tapen genoeg?
ik heb ook shutters gemaakt en alles aan na het zagen aan elkaar getapet, ook de regels en de stijlen. Ook na het schaven terug alles getapet

kev0r

Nieuw lid
14 aug 2022
9
3
Bemmel
Thanks voor je tips, ga het proberen.

Ah, een deskundige :) Heb jij de lamellen plat gelaten? Of heb je ze een ronding gegeven?
Hoe dik waren je lamellen?

En nog belangrijker, hoe heb jij de bedieningsstok (vast)gemaakt?

kev0r

Nieuw lid
14 aug 2022
9
3
Bemmel
Heb je post al gevonden:

• Leuk
Waarderingen: Charel09

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.