Dunne boomschijf gebruikt als herdenkingsplaats overledene

louisbanens

Nieuw lid
13 feb 2012
17
0
Hallo, ik heb van een dunne boomschijf een gedenkingdplaat voor mijn pas overleden moeder gemaakt. Ik had het een paar keer afgelakt met Glitsa maar voor buiten werkt dat toch niet. Had beter moeten weten. Ga hem nu bij schuren en kjiken hoe ik het en aflak/werk. Wellicht met transparante epoxy of iets anders. Graag zou ik wat tips willen. Zie hier een foto van het origineel.
 

Bijlagen

  • 20230605_184021.jpg
    20230605_184021.jpg
    82,7 KB · Weergaven: 28

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.149
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
een produkt voor buiten kan ik je door mijn beperkte ervaring niet aanraden
kops hout zuigt meer vocht op dan langs hout
omwille van de graveringen zou ik het zo vertikaal mogelijk plaatsen om opliggende water te beperken
 
Hoi Louis,

Kun jij aangeven hoe groot de schijf is ( diameter ).
Ik neem aan dat jullie zouden willen dat deze gedenkplaat lang in takt blijft ?.
Op sommige natuur begraafplaatsen in Nederland moet alles van organisch materiaal zijn .
Dus wilt men dat na verloop van jaren alles vervaagt en vergaat.

En optie om hem langdurig te conserveren is hem volledig in de epoxy te gieten zodat hij volledig tegen vocht is beschermd. In een ronde plastic was teil bijvoorbeeld. Ik had voor mijn Oma een vlinder gesneden en deze 5 x gelakt maar helaas heeft het weer na verloop van jaren ( 7 ) het werkstuk ernstig aangetast.

Groet Edwin
 

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
108
33
Alkmaar
Misschien zou je het hout eerst kunnen stabiliseren. De heften van messen maken ze soms van gestabiliseerd hout. De smederij in Alkmaar verkoop gestabiliseerd hout. Hieronder een stukje uitleg van de site;
Wellicht het onderzoeken waard?

"Door een werkproces waarbij het hout eerst onder een hoge onderdruk, en vervolgens onder een hoge overdruk een kunsthars ingebracht krijgt, vullen we de structuur zo volledig mogelijk op met kunsthars. Dit houdt in dat er - waar er eerst water zat, maar bij droog hout vooral lucht - nu hars op die plekken zit.

Op deze manier kunnen we hout dat anders slecht bewerkbaar zou zijn, omdat het bijvoorbeeld te knoestig is, of te poreus, inzetten voor messen. De resultaten zijn vaak echt een verrassing, super mooi. Je kunt bijvoorbeeld ook met kops gezaagd hout werken, iets dat anders echt af te raden zou zijn. Het blijft hout, maar de reactie is sterk gereduceerd.

Een ander gevolg is dat het meer resistent is tegen water, wat heel praktisch is voor gebruiksmessen. Of bril monturen, sieraden, horloges... Er zijn meer mensen die deze kwaliteit weten te waarderen.

Wil je het hoogglans afwerken? Breng dan een laagje secondelijm aan op de oppervlakte (even inwrijven terwijl je een kunststof handschoen draagt) en vervolgens spray je wat activator hier overheen. Dit kun je zelfs polijsten, want deze samenstelling van secondelijm met de activator maakt plexiglas. Ook geschikt om verschillende delen te verlijmen, of als je een gaatje tegen mocht komen in de oppervlakte, dit even op te vullen. "
 

louisbanens

Nieuw lid
13 feb 2012
17
0
Hoi Louis,

Kun jij aangeven hoe groot de schijf is ( diameter ).
Ik neem aan dat jullie zouden willen dat deze gedenkplaat lang in takt blijft ?.
Op sommige natuur begraafplaatsen in Nederland moet alles van organisch materiaal zijn .
Dus wilt men dat na verloop van jaren alles vervaagt en vergaat.

En optie om hem langdurig te conserveren is hem volledig in de epoxy te gieten zodat hij volledig tegen vocht is beschermd. In een ronde plastic was teil bijvoorbeeld. Ik had voor mijn Oma een vlinder gesneden en deze 5 x gelakt maar helaas heeft het weer na verloop van jaren ( 7 ) het werkstuk ernstig aangetast.

Groet Edwin
Hoi Edwin. Dankjewel. Hij is +-30cm en 3 cm dik. Hoe doe je dat netjes in een wasteil en ziet het er dan nog een beetje uit?
 
Hoi Louis,

Ik heb zelf geen ervaring met epoxy ( op wat kleine proef stukjes na ) .
Op Youtube en Google is er veel over te vinden .Ook hier op het forum zijn er vast mensen die jouw daar mee verder kunnen helpen.

Vooral het juiste product, manier van werken en het afwerken zijn belangrijk.
Mogelijk is er iemand bij jouw in de buurt die er ervaring mee heeft.

Edwin
 

louisbanens

Nieuw lid
13 feb 2012
17
0
Misschien zou je het hout eerst kunnen stabiliseren. De heften van messen maken ze soms van gestabiliseerd hout. De smederij in Alkmaar verkoop gestabiliseerd hout. Hieronder een stukje uitleg van de site;
Wellicht het onderzoeken waard?

"Door een werkproces waarbij het hout eerst onder een hoge onderdruk, en vervolgens onder een hoge overdruk een kunsthars ingebracht krijgt, vullen we de structuur zo volledig mogelijk op met kunsthars. Dit houdt in dat er - waar er eerst water zat, maar bij droog hout vooral lucht - nu hars op die plekken zit.

Op deze manier kunnen we hout dat anders slecht bewerkbaar zou zijn, omdat het bijvoorbeeld te knoestig is, of te poreus, inzetten voor messen. De resultaten zijn vaak echt een verrassing, super mooi. Je kunt bijvoorbeeld ook met kops gezaagd hout werken, iets dat anders echt af te raden zou zijn. Het blijft hout, maar de reactie is sterk gereduceerd.

Een ander gevolg is dat het meer resistent is tegen water, wat heel praktisch is voor gebruiksmessen. Of bril monturen, sieraden, horloges... Er zijn meer mensen die deze kwaliteit weten te waarderen.

Wil je het hoogglans afwerken? Breng dan een laagje secondelijm aan op de oppervlakte (even inwrijven terwijl je een kunststof handschoen draagt) en vervolgens spray je wat activator hier overheen. Dit kun je zelfs polijsten, want deze samenstelling van secondelijm met de activator maakt plexiglas. Ook geschikt om verschillende delen te verlijmen, of als je een gaatje tegen mocht komen in de oppervlakte, dit even op te vullen. "
Dat is heel interressant. Zou ik dat zelf kunnen doen?
 

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
108
33
Alkmaar
Dat is heel interressant. Zou ik dat zelf kunnen doen?
Dat kan je vast zelf maar zal wel een aardige investering zijn. Daarnaast is wat ervaring met gewenste temperatuur en viscositeit vast ook nodig. Waarom niet die smederij in Alkmaar bellen met jouw verhaal en kijken of jouw stukje hout mee mag in de vacuumbak bij de volgende sessie?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.