Dubbelwandige trespa plantenbakken

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Ja, afwateringsgaten worden in 2 van de 4 hoeken voorzien. Een klein pvc pijpje in een gaatje 19mm lijmen zodat het hout daar geen last van heeft.
Daarnaast een zak hydrokorrels per bak om overtollig water op te nemen.

De plasticfolie is gekozen omdat worteldoek nogal kan rafelen en ik de strakke zwarte afwerking mooier vind.
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Hi de Haan, kan je aangeven waarom jij zulke grote gaten zou aanbrengen? Zolang het water vrij kan stromen zou je met 2x19mm gaten sneller water af kunnen voeren dan een keukenkraan aan kan voeren. Er zit bij ons 60m2 dak op 75mm doorsnede regenpijp...
Betreft eventuele verstopping van het gaas wil ik de opening afdekken met een stukje dubbeltjesgaas zodat de hydro korrels in de bak blijven en er niet uit lopen.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.428
687
Emst
De verstopping gebeurd niet door de hydro korrels maar door wortels en grond, wat er in de loop der tijd voor komt te zitten.
Ik hou in dit soort gevallen ook wel van overbemeten.
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Helder :)

<beetje offtopic, wat meer tuinier-gerelateerd, excuus>
Een idee is om de onderste 5-10cm met hydrokorrels te vullen, dan een laag geotextiel (waterdoorlatend, wortelwerend, scheidend voor vaste deeltjes) en daar bovenop aarde/potgrond. Op deze manier kan het water wegzakken wanneer nodig en optrekken wanneer nodig. Aarde en wortels blijven boven het geotextiel, schone hydrokorrels eronder en serieus wateroverschot kan door de (evt. kleinere) openingen wegstromen.
 

rvdb_03

Nieuw lid
8 apr 2021
4
0
Weert
Als je bedenkt dat trespa een soort geperst hout is, snap je dat het werkt. Zie trespa

Het moet altijd (rondom) geventileerd toegepast worden. Dus niet het beste materiaal voor een bloembak. Maar het zal ongetwijfeld een aantal jaar mee gaan.
Dag,
Reactie op de link van dit bericht.
Ik ben momenteel bezig met een Trespa plantenbak uit reststromen. Nu wil ik de platen aan elkaar verbinden d.m.v. Trespa schroeven of verlijmen, hier ben ik nog niet over uit. Ik ben momenteel onderzoek aan het doen naar Trespa, nu lees ik hier in de link, dat bij Trespa snel houtrot ontstaat, als het op de grond is gelijmd. Zou het ook gelden, als je de bak alleen op de grond plaatst? Tevens vraag ik mij af, omdat je 10mm speling moet laten tussen de platen, of dit ook geldt, als de platen elk op de hoek met elkaar verbonden zijn?

m.v.g.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik zou voor iets als een plantenbak eerder gaan voor iets als Medite Tricoya als je moet kopen en geen reststukken hebt. Maar dat komt voor een deel ook omdat ik dat HPL geen fraai uiterlijk vindt hebben voor een plantenbak.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.