Dubbele deuren herbouwen

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
683
329
Het Groene Hart
Wow, wat een reacties, bedankt weer!

Er is toch wel veel weg / verrot van de huidige deur hoor, het einde van de rot is hier nog niet in zicht, ook bij de andere deur is het er niet best aan toe.
Omdat ik het hout nu toch al (bijna) allemaal in huis heb, kies ik voor het arbeidsgenot en ga ik nieuwe maken.

Op deze foto is ook wel aardig te zien hoe het geheel nu in elkaar zit. Hoe de stijlen en de regels verbonden zijn is niet te zien zonder de deur verder te slopen en dat ga ik voorlopig nog niet doen. Ik denk inderdaad een slis of een open pen-gat verbinding. Zo kan ik het ook wel goed namaken denk ik.
Ander alternatief zou een zwevende pen-gat zijn, dat had ik ook in gedachten voor de smalle regels. Een open pen-gat geeft wel lekker veel lijmoppervlak natuurlijk.

Wat ik wel kon zien (na inderdaad een stukje kaal maken) is dat ze een balk genomen hebben waarbij de nerf ongeveer diagonaal loopt. Zo wilde ik het ook maar maken dan, als het goed genoeg was voor 100 jaar geleden moet het nu ook maar goed zijn. Daarvoor ga ik dan 2 delen verlijmen tot 1 groot blok. Ik wilde daar Titebond 3 voor gebruiken, eerst ontvetten met thinner en dan lekker lijmen. Of kan ik beter PU lijm daar voor gebruiken?

Het goede nieuws is trouwens dat de bovenkant nog redelijk strak lijkt te zijn, dus mogelijk kan ik dat stuk gebruiken om als mal te dienen / een mal te maken.


20250509_180639.jpg
 

jorisvh

Post veel
Ik wilde daar Titebond 3 voor gebruiken, eerst ontvetten met thinner en dan lekker lijmen. Of kan ik beter PU lijm daar voor gebruiken?
Als je een PVAc gebruikt zou ik voor een echte D4 gaan Ipv een ‘D3, bijna D4” zoal titebond III.
Rectavit 233 ultra, Griffon KM45, Frencken Novacol D4 1K, … er is genoeg prima lokaal spul te koop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en JochemK

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.930
3.508
Lijm? Er zit nooit lijm in die deuren. Daarom kan je ze zo makkelijk uit elkaar halen en onderdelen vervangen. Alleen de panelen zijn normaal gesproken gelijmd. Als die na 100 jaar te veel gekrompen zijn, zaag je ze door en zet je er een strookje tussen. Daarom heb ik altijd stukken van oude deuren staan. Zo heb ik de juiste kwaliteit hout voor reparatiewerk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en Ernest Dubois

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.930
3.508
Daar koop je een groot genoeg stuk hout voor. Lijmnaden in de vlakken ga je na verloop van tijd altijd zien. Hoe dikker het hout, hoe meer aftekening in mijn ervaring. Vandaar dat ik oude deuren uit elkaar haal en aangetaste stukken na maak. Oude deuren met veel sierwerk zijn ook veel gemakkelijker schoon te maken, als ze uit elkaar zijn. Voor de tijdelijke afsluiting haal je een deur die pas te maken is van marktplaats en die hang je er zo lang in.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
677
379
‘s-Hertogenbosch
Wat denk je van de binnen straal af te schrijven, te zagen en het reststuk aan de bovenkant er op te lijmen….. met een extra lat er tussen omdat de buiten straal anders is. Gewoon met constructie lijm.
Na het verlijmen tweezijdig door de vandikte bank en dan de definitieve rondingen er aan zagen.
De lijmnaden zullen misschien aftekenen maar dat is bij het origineel ook zo. Alles wordt neem ik aan dekkend geschilderd?

Succes, John
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.930
3.508
Toognagels vindt je volgens mij ,vooral bij binnendeuren. Bij buitendeuren zitten de pennen meestal met eiken spieen in het gat geklemd. Als je de afdekblokjes van de pengaten af haalt, zie je ze zitten. Ik boor een klein gaatje in het hart van de spie en draai er een spaanplaatschroef in. Dan trek je de spieen er zo uit met een slagtrekker. Als je de panelen goed losgebrand hebt, kan je met een blokje hardhout tegen de pen, de deur nu zo uit elkaar tikken.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.059
19
shinglemaker.wordpress.com
Opspieen is een optie om zonder lijm te werken en dat is het belangrijkste. Zonder lijm werken want dat leidt tot ophoping van vocht en complicaties met onderhoud zoals jij dat omschrijft . Toch is toogen het gangbare methode bij beide (buiten) deuren en ramen. Maar met een restauratie moet je niet kiezen maar navolgen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.930
3.508
Toogpennen kom je inderdaad veel tegen bij oude kozijnen en ramen. Ik denk dat ze bij deuren voor spieen kozen, omdat je een deur die gaat hangen, dan gemakkelijk kan corrigeren. Pennen zie je vooral bij verbindingen die in model blijven. Bijvoorbeeld schuiframen, bovenlichten en kozijnen. Maar ik heb er niet voor gestudeerd. Het is gewoon wat ik in mijn werk tegen kom en moet corrigeren en repareren. Het kan ook nog streekgebonden afwijken. Dat weet ik niet.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
683
329
Het Groene Hart
Wat denk je van de binnen straal af te schrijven, te zagen en het reststuk aan de bovenkant er op te lijmen…..
Zoiets was ik ook van plan eerst, maar dat haal ik niet, daar is 1 stuk gewoon te smal voor. Dus ik zal daar twee volle stukken moeten gebruiken. Ik ga niet nog meer nieuwe stukken kopen, dus dan maar een naadje zien na verloop van tijd.

Over het uit elkaar halen / stukken vervangen en de originele constructie kan ik uitsluitsel geven, niet getoogd of opgespied, maar.... geschroefd.

2025-05-11 11.49.23.jpg

Het stuk voor de boog zit aan de korte stijl met een blind gat en er zijn een paar schroeven door de pen heen gedraaid om het op z'n plek te houden. Ook zitten er van bovenaf nog een aantal schroeven door de stijl in de kopse kant van de pen. Mogelijk een oude reparatie poging?

2025-05-11 11.49.36.jpg

De korte regels zitten / zaten met een doorlopend gat, ook met schroeven (deels vanaf buiten, deels vanaf binnen) Ik ga hier zwevende pennen voor in de plaats maken.

2025-05-11 11.48.52.jpg

Nog een plaatje van de boog die ik deels kaal gemaakt heb. Hier kun je zien dat de nerf ongeveer diagonaal loopt.

2025-05-11 12.14.19.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.827
1.209
Riemst
Het moet me toch even van het hart. Zonde om iroko te gebruiken. Een mooie kwaliteit grenen en dan netjes in de dekkende lak zoals de bestaande deur.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.827
1.209
Riemst
Zoiets was ik ook van plan eerst, maar dat haal ik niet, daar is 1 stuk gewoon te smal voor. Dus ik zal daar twee volle stukken moeten gebruiken. Ik ga niet nog meer nieuwe stukken kopen, dus dan maar een naadje zien na verloop van tijd.

Over het uit elkaar halen / stukken vervangen en de originele constructie kan ik uitsluitsel geven, niet getoogd of opgespied, maar.... geschroefd.

Bekijk bijlage 156604

Het stuk voor de boog zit aan de korte stijl met een blind gat en er zijn een paar schroeven door de pen heen gedraaid om het op z'n plek te houden. Ook zitten er van bovenaf nog een aantal schroeven door de stijl in de kopse kant van de pen. Mogelijk een oude reparatie poging?

Bekijk bijlage 156605

De korte regels zitten / zaten met een doorlopend gat, ook met schroeven (deels vanaf buiten, deels vanaf binnen) Ik ga hier zwevende pennen voor in de plaats maken.

Bekijk bijlage 156606

Nog een plaatje van de boog die ik deels kaal gemaakt heb. Hier kun je zien dat de nerf ongeveer diagonaal loopt.

Bekijk bijlage 156611
Oorspronkelijk zullen er geen schroeven in gezeten hebben. Al dan niet lijmen is een eigen keuze. Of deze deuren vroeger al dan niet gelijmd waren, is moeilijk te zeggen. Alleszins heeft de (dierlijke) lijm van destijds de tand des tijds niet doorstaan. Of de huidige lijmen (PVAC of polymeer) zoveel beter zijn door de jaren is uiteraard ook nog af te wachten. Belangrijker is dat de verbindingen correct uitgevoerd worden. Geen eigen interpretatie van de historische opbouw.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
683
329
Het Groene Hart
Het moet me toch even van het hart. Zonde om iroko te gebruiken. Een mooie kwaliteit grenen en dan netjes in de dekkende lak zoals de bestaande deur.
Er werd door Rick van Masave juist geadviseerd om geen grenen te gebruiken, omdat dat met vergelijkbare kwaliteit (foutvrij) behoorlijk prijzig kan zijn. Foutvrij omdat noesten anders werken dan 'goed' hout en dat maakt een lastige combi.
Belangrijker is dat de verbindingen correct uitgevoerd worden. Geen eigen interpretatie van de historische opbouw.
Kun je dat iets nader toelichten? Hoezo correct uitgevoerd en wie interpreteert er iets? Waarom is het belangrijk?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.930
3.508
Het grenen waar die oude deuren van gemaakt zijn, is van een heel andere kwaliteit dan het hout dat je nu kan kopen. Vooral kleine vaste knoesten. Heel langzaam gegroeid, dus fijne jaarringen. Daarom bewaar ik oud hout voor reparatiewerk.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.827
1.209
Riemst
Er werd door Rick van Masave juist geadviseerd om geen grenen te gebruiken, omdat dat met vergelijkbare kwaliteit (foutvrij) behoorlijk prijzig kan zijn. Foutvrij omdat noesten anders werken dan 'goed' hout en dat maakt een lastige combi.

Kun je dat iets nader toelichten? Hoezo correct uitgevoerd en wie interpreteert er iets? Waarom is het belangrijk?
De korte regels zitten / zaten met een doorlopend gat, ook met schroeven (deels vanaf buiten, deels vanaf binnen) Ik ga hier zwevende pennen voor in de plaats maken.
Ieder detail van de verbindingen die werden toegepast was het resultaat van decennia ervaring en had zijn functie. Die details of opbouw van de verbindingen correct, zonder wijzigingen overnemen is niet enkel om historisch correct te zijn, of muggenzifterij, maar om terug tot een deur te komen die jaren mee kan.

Foutvrij grenen hoeft niet bijzonder duur te zijn. Je moet het enkel weten te vinden. Mijn houthandelaar heeft rood Noors grenen daktimmerhout van uitmuntende kwaliteit voor een relatief zacht prijsje. Het is traag gegroeid hout met fijne jaarringen en zonder losse noesten. Een alternatief is yelow pine, oftewel Amerikaans grenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
762
152
Stiens
Heel interessant draadje. Ik zie vaak van die grote deuren bij bijv. een oude hoeve. Vaak niet meer in gebruik en ook vaak midden in de stad. Naarmate je zuidelijker in het land komt, zie je er meer. Brabant, Limburg, . . .

Lijkt mij geweldig om eens met een vakman zulke deuren te maken. Ze worden nog steeds gemaakt want een enkele keer zie ik deuren die vrij nieuw zijn.

Had nog nooit van toognagels gehoord.

Zou je oud grenen, oostelijker in Europa makkelijker kunnen kopen?

Mooi onderwerp.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.