Draaiwerk afwerken met een schraapstaal

John1969

Post veel
10 jul 2023
790
439
‘s-Hertogenbosch

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.439
533
Etten-Leur
Ik ken het van filmpjes en van een demo door Eiko Tanaka; zelf ook wel eens zo’n mes gemaakt en het is vooral geschikt voor kopshout als voorbereiding op urushi afwerking.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.215
3.646
Losse mouwen en loshangend haar. Weer een prachtig voorbeeld voor een darwin award.

John1969

Post veel
10 jul 2023
790
439
‘s-Hertogenbosch
Dit werk wordt ook gemaakt door Eiko Tanaka zie EIKO TANAKA - Woodturner and Urushi Artist
en

M.vr.gr. Jan
Dankjewel voor het delen 👍🏼was interessant. Daar is de manier van aanvliegen toch iets anders… waar wij op de as snijden, snijden ze daar aan de onderzijde… of is dit veelal schrapen???
Nou is m’n Japans niet het je van het,, maar beelden vertellen veel. In het laatste stukje laat ze een poreus gedeelte met slaap zien, mij is niet duidelijk wat ze erop smeert…, ik kon het niet goed verstaan 🤗.
Niettemin een leuk filmpje om eens over de grens te kijken 👍🏼
Groetjes John

• Leuk
Waarderingen: wijk0983

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.551
3.569
Gaanderen
Ik heb enkele demo's gezien. Helaas op te grote afstand om precies te zien hoe ze werken met zo'n schraapijzer. Ze maakt fantastisch afgewerkte voorwerpen. Echter, de prijs per artikel is dusdanig dat de lie nielsen schaven goedkoop zijn. Ik dacht een 3000 dollar per stuk. Klein kommetje.

• Leuk
Waarderingen: John1969

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.439
533
Etten-Leur
Dankjewel voor het delen 👍🏼was interessant. Daar is de manier van aanvliegen toch iets anders… waar wij op de as snijden, snijden ze daar aan de onderzijde… of is dit veelal schrapen???
Nou is m’n Japans niet het je van het,, maar beelden vertellen veel. In het laatste stukje laat ze een poreus gedeelte met slaap zien, mij is niet duidelijk wat ze erop smeert…, ik kon het niet goed verstaan 🤗.
Niettemin een leuk filmpje om eens over de grens te kijken 👍🏼
Groetjes John
Inderdaad wordt er anders gewerkt; naar mijn idee omdat het eerder een soort van opstaande messen zijn waaarmee wordt gesneden, ze werken zittend en de draairichting verandert als ze buiten of binnenkant bewerken. Het gereedschap is zelf gemaakt zo ook die schraapmesje. Je kunt hetzelfde met een schraapstaal proberen, vooral die ronde vormen zijn geschikt.

John1969

Post veel
10 jul 2023
790
439
‘s-Hertogenbosch
Ik heb enkele demo's gezien. Helaas op te grote afstand om precies te zien hoe ze werken met zo'n schraapijzer. Ze maakt fantastisch afgewerkte voorwerpen. Echter, de prijs per artikel is dusdanig dat de lie nielsen schaven goedkoop zijn. Ik dacht een 3000 dollar per stuk. Klein kommetje.
Voor dat geld, ga ik nog effe oefenen…🤩

John1969

Post veel
10 jul 2023
790
439
‘s-Hertogenbosch
In de filmpjes wordt verwezen naar een oud zaagblad van een verstekzaag oid 😳, je moet dat maar net hebben liggen…. Heb ik dus niet. Zou een oud blaadje van een multicutter of dergelijk apparaat ook kunnen? Deze zijn ook gehard volgens mij….
Deze heb ik van overdag jammer genoeg meer dan genoeg…
What ever ik ga het gewoon proberen 🤗. het kan hooguit fout gaan 🤩
Iemand nog tips over hoe ik dat scherp kan krijgen. Ik heb op de odh de workshop schraapstaal slijpen gemist…🫢
Ik hoop op tips of waarschuwingen
Groetjes John

Efvee

Post veel
9 jun 2021
910
374
RegioRotterdam
Ik denk dat een oud blad van een multizaag prima geschikt zou zijn. Daar heb ik ook al eens aan gedacht. Dun en gehard, en met een standaard aansluiting dus dan heb je meer één handvatje nodig waar het op past.
Draairichting varieert niet of ze aan de binnenkant of aan de buitenkant werken maar of ze aan de voorkant werken of aan de achterkant.

• Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Post veel
10 jul 2023
790
439
‘s-Hertogenbosch
Zoals ik het geslepen heb is volgens mij niet de juiste…….
Ik ben begonnen met een zaagblad waar de tandjes op waren door de aanraking met steen-beton-stucwerk en dergelijke… eigenlijk een vern******kt zaagblad zo te zeggen.
Hier heb ik op de amaril steen alle resten afgerost waardoor er een braam ontstond 🫣. Tijdens het slijpen stond m’n draaibank gewoon te draaien zodat ik het uit kon proberen…. Het schraapte wel maar het was meer krassen.slijper uit en bandschuurmachine aan om het zaagblad kops glad te maken met scherpe randjes, uiteindelijk ging deze slijpronde er een vouw aan met een hoek van pak-em-beet tussen de 45 en 80 graden ( is hier te excact in geschat )Proberen… ging al beter omdat de braam egaler was. Met de diamant vijl de vlakken afgebraamd en met een aanzetstaal uit de keuken, een nieuwe braam eraan getrokken richting het vlak…😳 Er kwamen krulletjes af en stof. Na nog wat uitgeprobeerd te hebben uiteindelijk geprobeerd om een zo haaks mogelijke vouw te schuren en de platte kanten met de diamant vijl af te vlakken waarna met het aanzetstaal net over de top te trekken zodat de braam aan de platte kant zit….
Misschien heb gewoon geluk gehad maar ik ben over het resultaat tevreden….
Misschien dat iemand mij tips kan geven omtrent het slijpen van een schraapstaal, ik meen zelfs dat @Wim Kluck hier op de odh een workshop zou geven ( heb ik effe gemist)
Het zal niet gegaan zijn zoals het hoort en er is eea te verbeteren.
Was een lang verhaal maar hopelijk geeft het een beeld hoe ik het ben aangevlogen

Groetjes John

John1969

Post veel
10 jul 2023
790
439
‘s-Hertogenbosch
Ja die heb ik gegeven. Met de kennis van nu zou ik deze workshop heel anders doen.
Hierin staat het uitgelegd.
Dankjewel voor de uitleg… eigenlijk heb ik het gevoelsmatig nog niet zo verkeerd gedaan, ben alleen het wetten vergeten…. Had misschien de vijl moeten gebruiken ipv de bandschuurmachine ivm de warmteontwikkeling maar voor het eerste begin ben ik niet ontevreden.
Op de vraag draairichting gewijzigd, ja ivm de ronding die ik in eerste instantie had met de aanwezige vouw.
Na de laatste aanpassingen alleen maar de normale draairichting.
Tearout werd na elke keer aanzetten minder….
Doordat je de leunspaan niet gebruikt biedt je het hout veel minder weerstand zodat je min of meer het hout voorrang geeft., net als bij stucwerk het napleisteren waarbij de ondergrond aangeeft waar nog teveel zit

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.551
3.569
Gaanderen
Ik gebruik ook de vijl niet, heb een oude blauwe diamantsteen. Hierop doe ik alle slijp en wet werkzaamheden,
voor de schrapers. Alsik weer een keer veel tijd over heb ga ik wel eens kijken of het veel verschil uitmaakt als je veel fijner wet.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.