Draairichting motor omkeren

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Wie kan helpen?
Ik heb een motor van een oude Elektra Beckum bouwzaagtafel op de kop getikt om die onder een andere zaagtafel te zetten.
Maar nu is de draairichting verkeerd. Ik kan de motor niet omdraaien maar wil via de elektraansluitingen eea omdraaien.
Uit de motor komen 2x een gele en 2x een zwarte kabel en dan nog de 2 draden van de condensator en drie van de netkabel.
Ik heb ergens gelezen dat de condensator de draairichting bepaald. Hoef ik die aansluitingen dan alleen maar te verwisselen?
Alle hulp is welkom.
Pieter
 

kiefw00

Actieve deelnemer
1 mrt 2012
91
2
wolvega
het makkelijkst is het om dit in de stekker te doen 2 van de 3 fase draaden omdraaien maakt dan niet uit welke je omdraat .de nul als die eventueel aanwezig is en de aarde laten zitten
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Volgens mij is het geen 3-fase motor (380V), maar een 'gewone' 230 V. In de stekker de boel omdraaien heeft dan geen zin, dan zou ik net zo goed de stekker kunnen omdraaien.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
De condensator dient ervoor om een enkelfasige motor aan te laten lopen. Uit de draden die je noemt concludeer ik dat jij zo'n enkelfase motor hebt (kooiankermotor voor 230 volt)

Zo'n motor heeft 1 hoofdwikkeling. Parallel daaraan staat een hulpwikkeling. In serie met deze hulpwikkeling staat de condensator. Soms zit er in dit parallelcircuit ook nog een centrifugaalschakelaar die de hulpwikkeling uitschakelt zodra de motor op toeren is.

De draairichting kan worden omgekeerd door de hulpwikkeling al of niet samen met de condensator andersom aan te sluiten. Bij een driefase motor kun je de draairichting eenvoudig veranderen door 2 van de 3 fasen te verwisselen in bijv. de stekker. Hier niet.

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.