Draaibureau maken hoe meubel plaat horizontaal en verticaal met elkaar verbinden

woodbox

Nieuw lid
7 sep 2022
7
0
Den
Hallo woodworkers!

Voor een thuiskantoor ben ik een meubel aan het maken met een draai bureau, dit is enorm handig want als ik dan niet aan het werk ben draai ik het bureau weg en heb ik weer zee van ruimte. Maar om maar gelijk met de deur in huis te vallen ik loop tegen een puzzel aan waar ik nog niet verder mee kom en misschien dat jullie mij kunnen helpen. Een plaatje met het idee van een draaibureau:

Een draaibureauMijn ontwerpWat er nu staat
26fc5d71-f10f-4788-a54c-9d5846897f44.jpeg154e7670-af67-4b18-8364-b909dca1fa4f.jpeg51943f70-7b13-48ac-80c4-d810d52967e5.jpeg


Zoals je in het ontwerp kan zien wil ik dus eigenlijk twee bladen maken met ieder een staande poot.
Het onderste blad blijf gewoon vast op zijn plek staan en het bovenste blad moet daar over heen kunnen draaien.
Het blad is ook van ikea gelamineerd spaanplaat van een kleine 3 cm dik.

De puzzel waar ik nu mee zit is hoe maak ik het blad en de staande poot zo aan elkaar vast dat er een stevige verbinding ontstaat.

Op internet kwam ik een hoekbeugel tegen van 400x200x200 met een prijskaartje 60 euro per stuk:
54947c04-210c-4ff9-a776-5131c75c8c29.jpeg

Ik weet niet wat de correcte term is maar stel ik zaag het blad gewoon af op lengte en doe de poot er onder met constructielijm en zo'n hoekbeugel zou dat voldoende zijn?
Of is er een betere constructie te verzinnen waardoor dit blad super sterk wordt?

Groet!
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Hi Woodbox, welkom op het forum!

Als eerste een wedervraag: heb je een massief blad van Ikea of zo'n licht blad dat van binnen letterlijk van karton is?
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

woodbox

Nieuw lid
7 sep 2022
7
0
Den
Hi Woodbox, welkom op het forum!

Als eerste een wedervraag: heb je een massief blad van Ikea of zo'n licht blad dat van binnen letterlijk van karton is?
Het is een gelamineerd spaanplaat van bijna 3 cm dik bedoelt als aanrechtblad linkje:
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.160
1.957
Klein-Brabant, Vlaanderen
28 mm is geen comfortabele dikte
in ieder geval is het altijd beter om de hoekverbinding in verstek te maken
door die 45° heb je meer breedte die je kan lijmen
vanuit esthetisch standpunt zou ik dat L-profiel zonder doorgaande groef inwerken
benen van 200 mm kan je daarbij niet makkelijk kwijt
tenzij je zo diep kan zagen
wat een zaagblad van meer dan 400 mm vergen
een dubbel blad is een alternatief
dan kan je langs 1 kant een sponning maken ter dikte van het L-profiel
 

woodbox

Nieuw lid
7 sep 2022
7
0
Den
@ZotVanHout

begrijp ik je goed dat je zegt de hoek in verstek zagen zodat je meer hebt om te lijmen en dat in combinatie met de L profiel het stevig genoeg is?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.160
1.957
Klein-Brabant, Vlaanderen
bij een dikte van 28 mm heb je door in verstek van 45° te zagen, een breedte van 39,6 mm om te lijmen
afgerond toch 12 mm meer
zaag je recht af, dan heb je altijd een zichtbare kopse kant, tenzij je die afkant
vermits je deze konstruktie gaat verplaatsen, komen hierop meer krachten dan bij een statische konstruktie
zet in het verstek koekjes
een hoekprofiel is nog beter
zelf zou ik dat inwerken
 

woodbox

Nieuw lid
7 sep 2022
7
0
Den
@ZotVanHout

sorry maar dan begrijp ik je nog niet helemaal goed je zegt een hoekprofiel is nog beter je bedoelt het verstek zagen in combinatie met het hoekprofiel toch? Op het bureau komen computer beeldschermen te staan en het moet draaibaar zijn dus de constructie moet natuurlijk wel sterk genoeg zijn.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
638
303
Het Groene Hart
Spaanplaat lijmen op de kopse kant aan zo'n gelakt blad gaat nog niet meevallen denk ik. Ik denk dat het mooier (en sterker) is om het blad en de poot in verstek te zagen. Zoals collega ZotVanHout al zegt, hoekprofiel of koekjes / deuvels toevoegen voor extra stevigheid.

Als je het met constructielijm gaat lijmen, zorg dan dat je wat schilderstape op de randen plakt om de gemorste lijm makkelijk te kunnen verwijderen. (Als er geen lijm uit de naad komt tijdens het klemmen heb je niet genoeg gebruikt).

Hoe wil je het draaien gaan maken?
 

woodbox

Nieuw lid
7 sep 2022
7
0
Den
@JochemK
Bedankt voor je bericht, voor het draaien heb ik een drukkogel lager gekocht:
61-YB1BIf5L._AC_SX522_.jpg

Aan de onderkant van de poot komt dan gewoon viltjes die over de plavuizen kunnen schuiven.

Iemand nog een idee waar ik van die hoekbeugels van 400x200x200 kan kopen want de site waar ik ze had gevonden daar zijn ze uitverkocht.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Leuk idee.

Eerste gedachte bij dat lager was wel dat die exemplaren meestal niet zo heel stevig zijn, maar als het alleen dat bovenste draaipunt van je bureau is zal dat wel goed komen.
Zelf heb ik nog plannen een keer een boekenkastje te bouwen zoals de Linteloo Booktower
book-tower-1.jpg


En daarvoor had ik deze lagers in gedachten, wat robuuster (hopelijk):

"Lazy Susan Bearing" op Amazon.nl
 

woodbox

Nieuw lid
7 sep 2022
7
0
Den
@LFlab

Bedankt voor je bericht! Qua gewicht heeft het idd niet zoveel te hebben maar mocht het niet werken zal ik zeker even naar jouw advies kijken!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.