Ik ben een draaibeitel aan het maken van een Widia draaimesje voor ijzer.
Ik heb een stuk rondijzer m10 van 600mm lang genomen.
Plat kantje aan gemaakt, gaatje geboord in het platte stuk en m4 draad getapt.
Stukje eik gepakt,van ongeveer 400mm lang, 9mm gat geboord over de hele lengte van het hout, hout rond gedraaid.
Waar het rondijzer het hout ingaat een stukje pijp op gezet zodat het hout niet gaat scheuren als ik het ijzer in het hout sla.
Een stuk essenhout gepakt van ongeveer 200mm lang, gat over de hele lengte geboord van 12 mm zodat ik niet het ijzer in mijn handen heb.
Alles gemonteerd, in de olie gezet, proef gedraaid.
Gaat redelijk, het schijnt dat als je aan het einde twee bochten inmaakt, zodanig dat het snijgedeelte weer in het verlengde van de steel komt, dat het dan beter gaat.
Het geheel is nu 800mm lang.

Bevestiging van het mesje.

Ik heb een stuk rondijzer m10 van 600mm lang genomen.
Plat kantje aan gemaakt, gaatje geboord in het platte stuk en m4 draad getapt.
Stukje eik gepakt,van ongeveer 400mm lang, 9mm gat geboord over de hele lengte van het hout, hout rond gedraaid.
Waar het rondijzer het hout ingaat een stukje pijp op gezet zodat het hout niet gaat scheuren als ik het ijzer in het hout sla.
Een stuk essenhout gepakt van ongeveer 200mm lang, gat over de hele lengte geboord van 12 mm zodat ik niet het ijzer in mijn handen heb.
Alles gemonteerd, in de olie gezet, proef gedraaid.
Gaat redelijk, het schijnt dat als je aan het einde twee bochten inmaakt, zodanig dat het snijgedeelte weer in het verlengde van de steel komt, dat het dan beter gaat.
Het geheel is nu 800mm lang.

Bevestiging van het mesje.