Draaibankje gekocht - maar wat heb ik nu eigenlijk?

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
230
21
Gouderak
Via marktplaats zojuist voor een spotprijsje een draaibank + toebehoren opgehaald. Ik kon zo al zien dat het toebehoren meer waard was dan de prijs, dus leek me altijd een goede koop.

Ik heb er alleen geen idee van wat ik nu precies in handen heb, dus hierbij maar even een aantal foto's. Ik zal ze in aparte posts zetten, met een kort commentaar erbij. Als iemand me kan helpen met wat dit nu allemaal is zou ik daar erkentelijk voor zijn!
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
230
21
Gouderak
Huvema HU-800 totaal.jpg

Allereerst een totaalbeed van de draaibank. Ik weet inmiddels dat het gaat om een HU-800. Ik kan er verder geen informatie of handleiding van vinden. Hij weegt zeker een kilo of 50, schat ik zo in. Afstand tussen de centers lijkt rond de 80cm te zijn (vandaar die 800?), afstand tot het bed een ruime 19cm.

Ik moet de stangen iig goed schoonmaken en in de wax of olie gaan zitten, daar zit wat oppervlakkig roest aan. De leunspaan en rechtercenter schuiven soepel en kunnen ook muurvast gezet worden, da's alvast een voordeel.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
230
21
Gouderak
Huvema meedraaiende Center.jpg

Aan de rechterkant zit iets dat volgens mij een meedraaiende center is - herken ik iig van mijn laatste (enige) houtdraailes.

Geen idee hoe dat vastzit, nog niet in detail naar gekeken.
 
Laatst bewerkt:

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
230
21
Gouderak
Huvema Motor.jpg

Dit snap ik ook - motor, type, en aan/uitknop. En ze doen het ook allebei :)

Met 19cm zou ik een aardige schaal kunnen draaien, maar 1/2hp is daarvoor misschien wat weinig
 
Laatst bewerkt:

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
230
21
Gouderak
Huvema rollers.jpg

Met een snaar kan je de snelheid aanpassen, dat systeem ken ik. Ik heb nog niets gezien waarmee je de spanning eraf kan halen, maar daar is vast wel een truukje voor
 
Laatst bewerkt:

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
230
21
Gouderak
Huvema rollers 2.jpg

Hieruit begrijp ik dat de snelheid tussen 510 en 2250 toeren/min geregeld kan worden.
 
Laatst bewerkt:

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
230
21
Gouderak
Huvema plaat.jpg

Nu wordt het wazig voor mij. Aan de kant van de motor zit geen center, maar een plaat met schroefgaten. Ik heb geen idee wat dit is. In de schroefgaten zitten een soort 'messen'. Een van de schroeven loopt via dwars over de as, maar er zitten hiernaast ook nog twee schroefgaten.

Is dit misschien om iets excentrisch in te klemmen oid? Ik snap er niets van...

Ik zie wel dat deze plaat van de as afgeschroefd kan worden. Ik heb geen idee wat voor schroefdraad hier achter zit en of dit compatibel is met andere accessoires (gewone center, klauwplaat, meeneemplaat oid).
 
Laatst bewerkt:

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
230
21
Gouderak
Houtdraaiboeken.jpg

Nu de accessoires. Ik kreeg er nog een aantal houtdraaiboeken bij. Ik heb er nog niet ingekeken, zijn dit aanraders?
 
Laatst bewerkt:

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
230
21
Gouderak
Houtsnijgereedschap.jpg

Ik kreeg er ook het nodige houtsnijgereedschap bij. Voor de zekerheid maar opgenomen, want wie weet vergis ik me en hoort dit wel bij de draaibank...
 
Laatst bewerkt:

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
230
21
Gouderak
Houtsnijgereedschap 3.jpg

Hiervan weet ik het dus niet zeker. Mijn gevoel zegt dat dit ook houtsnijgereedschap is, maar zeker weet ik het niet.
 
Laatst bewerkt:

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
230
21
Gouderak
Houtsnijgereedschap 4.jpg
Dit lijken mij twee snijmesjes, maar het meest rechts kan ik niet identificeren.

Nooitgedagt gutsen.jpg

En dit zat er ook bij - volgens mij gewoon standaard gutsen, en niet voor de draaibank. Wel mooi, overigens, nu nog kijken hoe ik die moet gaan slijpen. Zal wel weer een extra hulpstukje voor de Tormek worden, ben ik bang.
 
Laatst bewerkt:

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
230
21
Gouderak
Nooitgedagt gebruikt.jpg

Nooitgedagt Nieuw.jpg

Dit lijkt mij dus wel echt draaigereedschap. Maar wat is dit nu? Ik heb eventueel betere foto's. Oh, en allemaal Nooitgedagt, geen idee of dit ook voor draaigereedschap hoog gewaardeerd was, voor beitels is dat zoals bekend nog steeds veel gevraagd. Zelfs nog drie stuks nieuw in doos...
 
Laatst bewerkt:

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
230
21
Gouderak
Dit was de hele lijst met foto's. Als iemand mij op weg kan helpen met wat dit nu precies allemaal is en waarvoor het dient, dan graag!
 
Laatst bewerkt:

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
na de 1e 2 posts zie ik geen foto's meer en als ik op de link met "bijlage xxxx" klik krijg ik:

Ongeldig(e) Bijlage opgegeven. Neem contact op met de beheerder als je een geldige link hebt aangeklikt.

[edit]
op de 2e pagina opeens wel weer foto's
[/edit]
 
Laatst bewerkt:

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
230
21
Gouderak
Ik snap er geen pepernoot van. Als ik edit en save, zie ik alle foto's - en doe ik een refresh dan zijn ze weer weg.
Ik heb ook een externe link geprobeerd, maar ook die werkt niet. Foutje in de forum software, vermoed ik. Ik ga nog eens kijken hoe ik die foto's zichtbaar krijg.

Ik heb de foto's iig ook via Picasaweb benaderbaar gemaakt, misschien helpt dat.

https://picasaweb.google.com/107960761258484204094/WoodworkingShared?authuser=0&feat=directlink

Edit: ik ben er inmiddels achter wat er mis was. Als je te snel achter elkaar posts aanmaakt (30 sec) krijg je een foutmelding. Daarna moet je wachten tot de 30 seconden om zijn om te saven. Dat laatste gaat echter niet goed; mogelijk omdat hij tussentijds al een auto-save probeert te doen. Ik heb de plaatjes opnieuw - maar nu met heel veel geduld - geupload.
 
Laatst bewerkt:

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
230
21
Gouderak
Die beitels met dat kroontje waren de reden dat ik het aandurfde hiervoor 3 uur in de auto te gaan zitten - die herkende ik al...

Op zich ben ik ook wel blij met de gutsenset, dis had ik ook nog niet leggen en zijn ook prima bruikbaar. Ik ben er met name in geinteresseerd wat die plaat nu is - en hoe ik kan herkennen of er ook andere accessoires (standaard center, klauwplaat oid) gemonteerd kunnen worden.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Op die plaat zit een soort scherpe "vleugelmoer" waar je met het tegencenter hout tegenaan kunt drukken, de zgn meenemer.
Zo kun je tussen de centers draaien. Wanneer je de meenemer eruit haalt kun je op die plaat een stuk hout schroeven wat je rechtstreeks bewerkt. Of op dat stuk hout een ander stuk lijmt, dat bewerkt moet worden.
De draaibank heeft helaas een klein schroefdraad (1/8 TPI denk ik) waardoor je een adapter nodig hebt om andere hulpmiddelen te kunnen monteren als chucks b.v. Voor een eerste kennismaking met het houtdraaien is deze machine wel geschikt. Er zijn vast mensen die er blij mee zijn. Bij het vorderen van kennis en kunde kom je met deze draaibank snel aan het eind van zijn mogelijkheden. Met name omdat hij nogal trilt en onzuiver is. Schroef je op die plaat een grotere plaat waarop klitteband schuurschijven kunnen, dan heb je in ieder geval nog een goede schuurmachine. Dus niet weg doen - oefenen - en als het houtdraaien bevalt snel op zoek gaan naar een betere machine. Redelijk goede beitels (zeker voor nat hout) heb je al.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.