Draaibank!

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
458
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Ik heb van een goede kennis voor héél weinig geld een draaibankje gekocht, waar hij zelf met de hobby geen binding mee had.
Daar ikzelf nog nooit met zo'n machine heb gewerkt, vraag ik het maar hier bij de mensen met ervaring!
1) Is dit wat om mee te beginnen.... (zie foto's)
2) Wat moet er allemaal nog bij komen? (dit is alles wat erbij zit)
3)Waar moet ik mee beginnen en waar moet ik op letten?
Allereerst voor ik begin, wil ik de machine eerst nakijken en opknappen.
Graag reactie's


20220126_170407.jpg20220126_170355.jpg20220126_170343.jpg20220126_170437.jpg20220126_170425.jpg20220126_170422.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.240
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
1) er mee beginnen kan; ik heb lang geleden bij Joost Kramer op zo'n type de 1e lessen gehad

2)
Als wat ik op de foto's zie alles is, mis je nog een leunspaan:

leunspaan Robust - De Houtdraaierij

zo'n ding. Niet exact die, want hij moet wel passen in het ronde verticale gat op de laatste foto. Eerst maar eens aan de verkoper vragen of je nog even mag zoeken, hij moet er wel bij geweest zijn.

en houtdraaibeitels en iets om ze te slijpen

3)
Beginnen? Wellicht eerst eens met iemand meekijken?
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Vooral om tussen de centers te draaien, kun je hier prima mee beginnen.
Wel een paar draaibeitels nodig en iets om te slijpen.
Zou beginnen met enkele niet te dure beitels (b.v. Hbm).
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
458
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Dank allen
Er zaten ook drie leunspanen erbij, maar geen beitels, dus die moet ik nog aanschaffen.
Maakt het nog uit welke, of beter gelijk een hele set?
Moet er ook een klauwplaat op zitten? of kan dat later?
Zoveel nog te ontdekken...:D
de Haan,Ik maak graag van je aanbod gebruik om eens te komen kijken en verdere tekst en uitleg over de werking ervan te mogen beleven!
Ik zal t.z.t contact opnemen via pb(y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiepie en Nico Oosthoek

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Ik heb er zo een, inderdaad met merknaam LMS.
Tip: Ik zie op de foto's wel een klauwplaatsleutel maar geen klauwplaat, dus ik begrijp dat die er niet bij zit. De mijne heeft een 3/4x10 opname. Als dat bij jou ook zo is en je zoekt voor deze bank een klauwplaat dan kom je uit bij Willy Vanhoutte voor een Record Power SC4 met een adapter (zolang de voorraad strekt. RP maakt die adapters niet meer en Baptist heeft ze niet meer), of bij de Houtdraaierij voor een adapter naar M33. Bij HBM zijn deze adapters al maanden niet leverbaar. Montage op 3/4x16 kun je overal krijgen. 3/4x10 is een ander verhaal.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Huvema had deze destijds ook.
Ik praat nu over ca 50 jaar geleden-
Ze hadden de HU800 en de HU1000.
En zoals ik de machine hier zie zou het wel eens een huvema kunnen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric55

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
458
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Ik moet eerlijk gezegd nog uitzoeken welke draad er inderdaad op zit, maar ik zag bij HBM wel een klauwplaat liggen met allerlei adapters erbij.
Zal wel even een onderdeel meenemen naar de Haan, die heeft er vast en zeker meer kijk op dan ik!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.