Draaibank met aardlek probleem

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.347
549
Prov. Groningen
Dat was om te laten zien dat alles hier wat aan de oude kant is. Meter is uit 1964.
Dat ik geen foto van de rest laat zien heeft als reden dat zich in die kast ook zaken bevinden die hier niet hoeven worden getoond, dasal. :cautious:

jorisvh

Post veel
op dat gebied steken we jullie in VL op zuinigheid dubbel voorbij
vermits er bij ons 8 ipv 4 achter mogen
in VL mogen max 8 stopcontacten op 1 groep, maar van een max aantal groepen op 1 aardlek heb ik nog nooit gehoord. daar zegt het AREI bij mijn weten niks over.
heb hier recent alle borden vernieuwd. alles (>25 groepen) zit achter 1 diff 30mA/63A. dat is probleemloos goedgekeurd.
die diff moet natuurlijk bestand zijn tegen de max stroom die die te verwerken kan krijgen, maw max afname (zekering hoofdschakelaar) + max eigen productie (zekering omvormer).

Een laadpaal moet zijn eigen diff (met DC lekstroom beveiliging) hebben maar verder mag je hier zoveel groepen achter 1 aardlek hangen als je maar wil, volgens mij.

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
907
204
In Nederland mogen er maximaal 4 groepen achter een aardlek.
Dat is een verouderde norm. Nu is er geen limiet.

Ik zou zelf echter überhaupt niet meer zo snel een losse aardlekschakelaar gebruiken. Liever alles met aardlekautomaten, want er zijn steeds meer apparaten die een (kleine) lekstroom op het net zetten. En je zit met een paar apparaten die dat doen zo aan de 15-20mA, en dan is de kans al vrij groot dat de aardlek eruit knalt. En zeker als dan in het halve pand de stroom uitgeschakeld is ben je wel even aan het zoeken welke combinatie van apparaten de boosdoener is.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.035
3.567
Het is ook niet slim om je eigen handel op te roken. Maar waarom heb je zo veel groepen nodig? Gewoon omdat het kan?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.