draaibank BlackDecker

ArjanKleppe

Nieuw lid
7 feb 2011
5
0
Goedemiddag,

In de afgelopen weken heb ik de onderstaande constructie gemaakt/ bij elkaar gesprokkeld.
draaibank.jpg


De slede is ooit verkocht als hout draaibank (ik heb hem 2e hands gekocht), de ingeklemde boormachine hoort bij de set.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik de constructie vrij fragiel vind.

Nu zijn er 2 dingen waar ik mee zit, hebben jullie misschien wat tips/ adviezen op dat gebied?

De enorme partij herrie die uit de tandwielkast van de boormachine komt. Als ik andere draaibanken op het internet hoor zijn deze over het algemeen veel stiller. In mijn boor hoor je de tandwielkast gieren.

Het bovengenoemde fragiele. Vandaag heb ik wat geprobeerd, de boormachine krijgt elke keer behoorlijke klappen voor zijn kiezen. Ik ben ook bang dat deze het niet lang uit houdt. Toch is het setje als zijnde hout draaibank verkocht...

Bij voorbaat dank,
Arjan Kleppe
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Uhmm...tja....als ik jou was zal ik zeker op zoek gaan naar een klein draaibankje. Ik frees dat deze afstelling redelijk snel het loodje legt. Een tweedehands draaibank hoeft niet duur te zijn.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zou bijna zeggen: ongeschikt. Behalve voor klein werk/zacht hout. Ik heb zo'n opstelling om kurken handvatten in model te slijpen. Poppenhuisdraaiwerk kan er ook nog op; voor overig draaiwerk zou ik echt een 'echte' houtdraaibank kopen. Zelfs een eenvoudige HBM 450 is oneindig veel beter dan dit soort boormachineknutsels.

En het lawaai: dat komt omdat een boormachine een koolborstelmotor heeft. Koolborstelmotoren zijn niet geschikt/bedoeld voor langdurige belasting, maar juist voor korte piekbelasting, met als bijkomend voordeel een eenvoudig regelbaar toerental. Stationaire motoren die lang aan moeten staan hebben in principe een asynchrone motor, die zelf maar 1 toerental draait (vandaar die poelieschijven in draaibanken en aanverwante machines), tenzij je een 3 fasen-motor met frequentieregeling hebt.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Denk niet dat dit een lang leven beschoren is.

Ik zou ook voor een andere gaan.

Geen ferm of kinzo want deze trillen erg.

Heb onlangs 1 gekocht van huvema.
Een oudje uit 1993.
Maar ben er zeer tevreden over.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Arjan.
Leuk dat je wilt gaan houtdraaien. Echt een boeiende hobby en ook nuttig bij andere houtbewerkingshobby's.
Jouw "eigenbouw" is eigenlijk minder geschikt om een goed beeld te krijgen van het houtdraaien en ervaring op te doen om te zien of deze hobby goed bij je past.
Ik weet niet waar je woont, maar zaterdag 12/2 komen meerdere houtdraaiers en houtbewerkers bij mij. Een goede gelegenheid om goede adviezen te verzamelen en een paar houtdraaibeitels.
Probeer anders informatie op te doen bij houtdraaiers in de buurt voordat je allerlei aanschaffingen doet. Stuur mij anders even een pb met je adres. Dan weet ik wel houtdraaiers in jouw buurt of kijk anders even op mijn website of op http://www.houtdraaien.com
Veel succes, Jan Pranger.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ik heb ooit een verlengstuk gehad voor de boormachine om op te draaien, was geloof ik van metabo. Maar om een werkstuk vast te klemmen kwam er zo veel druk op de boor dat deze al snel het loodje heeft gelegd. Niet dat ik inmiddels al een degelijke draaibank heb. Mijn ferm werk voldoende voor de sporadische beitel- of werkbankklem- handvat of als ik hem met wat stevige klemmen op de werkbank zet.
 
A

Athanor

Guest
Ik vind het wel een unieke set die je laat zien! Wat mij betreft kun je hem documenteren voor het museum van woodworking.nl. :) Het roept bij mij herinneringen op aan onze eerste bootbouwwerken met een Black &Decker boormachine met cirkelzaaghulpstuk. Je wilt niet weten hoeveel kilometers we daarmee gezaagd hebben in dikke platen hechthout :roll:


Fons
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Arjan

Ik kan me als kind dat ding nog herinneren. Je kon er ook een vlakschuurmachine van maken. Er ging dan een soort halve maan op een stokje in de boorkop. Als je denkt dat er nu herrie vanaf komt dan had je dat moeten horen. Zoals veel van de voorgangers en kenners al zeggen is het leuk antiek gereedschap. Die oude boormachientjes waren vaak met een soort kunststof tandwieltjes uitgevoerd die na een keer hikken een tandje kwijt waren. Als je schudde kon je ze soms horen. Je kan proberen op Marktplaat een oude zware boormachine op de kop te tikken. Hij zal wel niet passen dus daar begint de ellende al. Omdat dat soort machientjes niet gemaakt zijn voor zwaar lateraal belasten zal deze ook wel weer de geest geven, maar je heb weer een beetje kunnen draaien. Zoals eerder gezegd: koop een draaibank. Ik kijk vaak op marktplaats en zie vanalles voorbij komen.

Ik hoop op het forum jouw vervolg te lezen. Suc6 met het draaien.

Hugo
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Oja Arjan

Meld in je avatar even je woonplaats, er zijn vast wel draaiers in de buurt die je van advies willen voorzien.


DRAAIEN!!! ik draai alleen aan het stuur. ;) ;)

HG Hugo
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Volgens mij heeft wolfcraft ook zo iets in zijn assortiment(moest even opzoeken) zitten
 

ArjanKleppe

Nieuw lid
7 feb 2011
5
0
Bedankt voor alle reacties.

Ik ben de slede bij toeval in een 2e hands winkel tegengekomen. De boor heb ik er later bijgekocht. Het is een boor met stalen tanden, hij heeft geen electrische toeren regeling. Maar mechanische versnellingen.

Ik zou graag een wat grotere draaibank aanschaffen. Ik heb er alleen de ruimte niet voor, ik woon in een studentenflat.

Ik denk dat ik het volgende ga proberen:
Op de plaats waar nu de boormachine ingeklemd is een houten vorm plaatsen. In deze vorm komt een gelagerde as met de klauw. Dit keer solide genoeg, misschien een fiets as, of iets dergelijks.
De tandwielkast haal ik van de boor af, en ik monteer de boor achter de slede op de houten plank. Ik verbind de motor-as van de boor via een poullie met de as van de klauw.

Eerst moet ik een hoop ander spul afronden. Zodra ik begin zal ik foto's van de vorderingen plaatsen.

@ Armadan, ik heb er zelf een kolomboor bij, gezien de vormgeving van het geheel kan ik me goed voorstellen dat er ook een schuurmachine constructie bestaat.
 

ArjanKleppe

Nieuw lid
7 feb 2011
5
0
Ik heb toch nog eens goed nagedacht over prioriteiten enzo, gevolg was dat ik begonnen ben met het aanpassen van de slede. :D

Ik heb nu een wiel van spaken ontdaan, de remschoenen uit de naaf gehaald. Vervolgens heb ik de naaf mbv. een boutverbinding op de slede gemonteerd. Nu heb ik een uitgaande as met een fatsoenlijke lagering.

M'n pa heeft verschillende gatenzagen, hiermee wil ik van het weekend een aantal poellies proberen te maken.

De as gemonteerd en wel op de slede:
draaibank_wielnaaf.jpg
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Arjan
Dapper dat je zo doorzet. ;) We houden hier wel van mensen die luisteren, er heel goed over na denken en dan toch een eigen variant bedenken :lol: :lol: . Ik hoop snel nieuwe foto's te zien van de voortgang. Ik houd er van om gewoon mijn eigen gang te gaan. Het forum levert altijd goede tips :idea: :idea: maar en goed stel hersens is ook niet weg..

Ik zou zeggen: gewoon doorgaan

HG Hugo
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
ik heb pas geleden gelzen dat je voor de draaibank ook een wasmachine motor kan gebruiken.
Het zou wat langzamer draaien maar het zou goed moeten voldoen.

Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Maar lijkt mij dat de motor beer is dan een boormachine.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een wasmachinemotor is prima als stationaire motor. Standaard toerental is 2800 rpm; hier vind je wel wat relevante informatie: http://www.elektronicaforum.nl/wasmachi ... -t777.html

Of een fietswiellager (cup-en-conus lager, relatief veel speling, niet bedoeld voor hoge toeren, ongelijke belasting of belasting in transversale (?) richting) geschikt is voor een draaibank weet ik zo niet, maar ik zou denk ik iets met machinelagers bedacht hebben (zijn meestal voor een prikkie te verkrijgen bij een groothandel, een of twee lagers is meestal iets dat 'van de vrachtwagen afvalt'...)

Voor mijn Boormachine-draaibankje, dat ik, zoals gezegd alleen gebruik om kurken handvatten in model te slijpen, moest ik iets hebben om het vrije uiteinde van de hengel te ondersteunen. Ik heb een machinelager gescoord dat precies in de klem voor de pinole past; daar gaat dan het vrije uiteinde van het hengeldeel doorheen, opgevuld (ruimte tussen hengel en binnenkant lager) met afplaktape.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Arjan

Ik ben benieuw naar je vorderingen. Ik kwam in de kringloop de opschroef cirkelzaag tegen en dacht :lol: :lol: Die Arjan is goed bezig. ( heb je er interesse in? )

Hartelijke groet Hugo
 

ArjanKleppe

Nieuw lid
7 feb 2011
5
0
Het zou inderdaad grappig zijn om het setje helemaal compleet te maken op deze manier.

Gezien de zwakke boorkop en de enorme herrie ben ik van plan om alleen de slede van de draaibank te gebruiken.
Ik heb via marktplaats voor een prikkie een wasmachine motor gevonden, deze ga ik van de week ophalen.

Wie weet kan ik de motor direct aan het einde van de slede monteren, dan heb ik geen gezeur meer met herrie en slechte lagering.

m.v.g. Arjan
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Arjan

Voorbije Zaterdag gaf de wasmachine de geest. De pomp bleef gaan :x Ik heb hem gesloopt en de motor met de kabelboom bewaard. Heb je er interesse in. Voor 6,75 ( tnt) is hij voor jouw.

Hartelijke groet Hugo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.