Draagbare kantenverlijmer, Virutex?

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Binnnekort ga ik pakweg 25m massief eiken kantenband lijmen op plaatmateriaal. Ik heb het altijd laten doen door de leverancier, omdat de meerprijs vaak de aankoop van een machine om het zelf te doen niet waard is. Maar door deze coronacrisis en het moeten uitstellen van werkzaamheden door houthandels die gesloten zijn, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik toch beter kan investeren in een simpele manuele kantenverlijmer.

Virutex heeft een leuke reeks, en eveneens 2 afkniptools. Is er iemand hier die één van hun modellen in gebruik heeft en zijn ervaring wilt delen?

Andere aanraders zijn ook steeds welkom uiteraard. Tendotools heeft er ook eentje zie ik, die goedkoper geprijsd is en waar je de Virutex afkniptools bij krijgt.

Voor alle duidelijkheid, ik bedoel het volgend model waarmee je voorgelijmde kantenband aanbrengt.. Dus niet de manuele verlijmers met lijmbad etc. zoals de Conturo bijvoorbeeld.

ag98r.1.540.jpg
 

tuoh

Oud hout
Vroeger aardig wat meters band mee afgeplakt. Ook de beide tools doen het prima. Zowel de knipper voor de uiteinden als de trimmer voor de randen.
Werkt prima, maar het is en blijft een veredeld strijkijzer.
Melaminebandjes verwerkt het goed en het eindresultaat is aanvaardbaar voor schabben en zo.
De afgeplakte randen blijven wel kwetsbaar, de hechting is nu éénmaal minder dan bij een echte kantverlijmer.
Met deze laatste kan je ook de veel sterkere pvc banden gebruiken, die zijn dikker en de randen werken mooier af.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Goh.. Het grote nadeel is dat een stationaire weer meteen heel wat ruimte inneemt, en dat is zonde voor iets wat volgens mij slechts een 10-tal keer per jaar gebruikt zou worden. Kostprijs is ook meteen heel wat hoger.
Ik zie wel dat de virutex ook 2mm kantenbanden kan verwerken? Ik verwacht er alleszins geen wonderen van, maar wel dat het vlotter en toch iets efficiënter werkt dan een strijkijzer.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Ik kan bevestigen wat André zegt. Geen slecht apparaat, maar je moet heel voorzichtig te werk gaan, anders heb je nogal snel kapjes in de randen. Tot nu toe heb ik het enkel gebruikt in combinatie met de manuele randbewerker van Virutex, maar ik kan me voorstellen dat je met een goed ingestelde Kantenfreesmachine betere en snellere resultaten haalt.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Tenzij ik ergens de AG52F set op voorraad kan vinden, ben ik eigenlijk praktisch even duur af als ik de Makita 3709 kantenfrees erbij koop ipv de twee manuele Virutex knip/snijtools. Scheelt hem minder dan 20€ dus denk dat ik sowieso voor de Makita optie ga gaan, aangezien ik die dan ook wel eens kan gebruiken voor andere doeleindes. Bedankt voor de tip!
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Hm.. Die werken met een 6mm spantang zie ik, ik heb enkel een hele hoop 8/12 mm schacht freesbits. Ik realiseer mij wel dat ik al lang naar een excuus zoek om de Bosch GKF 12V-8 frees te kopen. Omdat ik al een 6-tal machines met de 10v batterijen in gebruik heb, zou ik gewoon de kale body moeten kopen. Deze werkt met een 8mm spantang, maar is standaard wel minder goed voorzien om kanten te frezen. Al zal een freesbit met aanlooplager ook wel voldoen, neem ik aan? Of is dat toch nog een groot verschil met een voet waarop een vaste aanlooplager voorzien is? Aangezien daar in sommige gevallen ook een rem op staat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.