Draagbalk voor werkblad

AdrianJC73

Nieuw lid
26 jul 2023
11
0
Beesd
Heren,

Ik ben momenteel bezig met het maken van een werkblad in de hobbykamer. Er worden 2 werkbladen recht aan elkaar verbonden van 1500mm zodat er een totale lengte ontstaat van 3000mm. Over die lengte komen er in het midden onder het werkblad 2 kastjes die daar het blad ondersteunen voor de rest wil ik liever niet werken met poten maar het blad laten rusten op een draagbalk aan de kopkanten en indien nodig de achterwand.

Mijn vraag is, is dit voldoende en hoe dik moet ik die draagbalk aanhouden?

Groet,

Ad vanden Berg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Je vraag is afhankelijk van het materiaal waaruit het blad gemaakt is. 10 cm beuken kan bijvoorbeeld prima zonder ondersteuning op 150 cm. 18mm mdf buigt altijd door ook al zet je er niets op.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Dat zijn volgens mij bladen van spaanplaat.
Je zegt twee bladen van 1500 te willen gebruiken en twee kastjes in het midden. Zijn deze 600 breed dan heb je een overspanning van 900 mm. Lijkt mij op het randje voor zo’n blad.

Je hebt deze bladen ook 3000 lang, dat is wat sterker en je hebt geen naad In het midden.

Ook kun je denken aan 4 kastjes van 400, twee op de uiteinden en twee in het midden, is je overspanning minder.

Ik zou zeggen probeer het, voelt het toch niet goed leg je er een paar planken onder.
 

AdrianJC73

Nieuw lid
26 jul 2023
11
0
Beesd
Dat zijn volgens mij bladen van spaanplaat.
Je zegt twee bladen van 1500 te willen gebruiken en twee kastjes in het midden. Zijn deze 600 breed dan heb je een overspanning van 900 mm. Lijkt mij op het randje voor zo’n blad.

Je hebt deze bladen ook 3000 lang, dat is wat sterker en je hebt geen naad In het midden.

Ook kun je denken aan 4 kastjes van 400, twee op de uiteinden en twee in het midden, is je overspanning minder.

Ik zou zeggen probeer het, voelt het toch niet goed leg je er een paar planken onder.
Thnx,

Het kloterige is dat ik geen 3000mm aan één stuk op die plek kan krijgen.
Of moet ik eerst een frame gaan maken waarop ik deze dan ga leggen, de kastjes die ik heb zijn 400mm breed en ik wil dan op de kop en achter zijde een balk tegen de wand maken waarop het komt te rusten, dat was het idee maar ik begrijp dat het niet gaat werken?
 

AdrianJC73

Nieuw lid
26 jul 2023
11
0
Beesd
Heren/Dames,

Bedankt voor al jullie reacties!

Echter heb ik niet echt een antwoord gehad op mijn vraag, welk formaat ik het beste kan gebruiken voor mijn project.

Groent Ad
 

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
142
56
Er zijn calculators genoeg waarmee je een sterkte berekening en overhang kunt berekenen, online echt binnen 30seconden gevonden. Beetje eigen initatief is ook niet verkeerd. ;)
 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Je vraag is: welke maat balk moet ik gebruiken om tegen de muur te schroeven aan de zijkanten en achterkant.
Volgens mij is het antwoord daarop, dat het niet zoveel uitmaakt welke maat balk je daarvoor neemt. De muur zorgt voor stevigheid. Zet bij een dunner balkje iets meer schroeven.
Dus kies een afmeting waarin je de schroeven in de muur goed kwijt kan en ook gaten voor het vastzetten van de plank kunt maken. Een balkje 3x3cm of 4x4 lijkt me meer dan genoeg. Houd er wel rekening mee dat bij het vastschroeven van het blad de muur in de weg zit.
En laat de balkjes aan de zijkant niet helemaal naar de voorzijde van de plank lopen, dan vallen ze nauwelijks op.
 
  • Leuk
Waarderingen: michielr

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.