draagbalk douglas overkapping

Ruben Voors

Nieuw lid
21 apr 2020
6
0
kun je een 145x145 douglas balk op elkaar verlijmen, en daarmee een overspanning overbruggen van 6 m1
normaal is 1/20 van de houthoogte de maximale overspanning

dus in principe 6000/20=300 mm hoogte

hoe kun je de balken het sterkst maken.
is dit goed verlijmen en aan elkaar bevestigen met schroeven?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.247
659
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Bedoel je echt alleen 'de overspanning overbruggen' - dus een balk voor de sier, of moet het ook nog iets dragen? Zoja, wat?

Schroeven lijkt me niet de juiste weg, of draadeinden door en door (M16? ik doe eens een gokje), of pennen (eiken 20 mm? weer een gok).
En ik vraag me af of je ruwe 145 mm balken zonder verdere bewerking zodanig strak/hard op elkaar kan duwen dat de lijm (welke lijm?) goed pakt. Of ga je ze eerst exact vlak maken (op een héééééle lange vlakbank dan....) ?

Kortom, als ik zie dat een douglas balk 150x300x6000 zo'n 180 euro kost, zou ik de moeite van het lijmen niet nemen. Overigens is 150x400 mm niet echt veel duurder.
 

tuoh

Oud hout
Dergelijke sectie's proberen lijmen is vragen om problemen. Het gevaar op vervorming van het hout tijdens het drogen is groot, en gaat meer dan waarschijnlijk de lijmnaad verzwakken of breken.
Niet voor niets dat gelijmde spanten altijd opgebouwd worden uit dunne (gedroogde) planken, en niet uit zwaar balkhout.

Om dergelijke balken te koppelen in de hoogte moet je kijken naar de oude technieken. U-vorige beugels rond de balken met schroefeinden, en de contactvlakken voorzien van een soort vertanding.
Die vertanding verhinderde het "kruipen" van de balken ten opzichte van elkaar (in de lengte) onder belasting.
Koppelen met draadeinden zou ook werken, maar dat moeten dan wel serieuze exemplaren worden (M20) en minimaal 2 per meter.

Het sop is de kool niet waard, zoals door Jurriaan al aangegeven.
 

Ruben Voors

Nieuw lid
21 apr 2020
6
0
dankjewel voor de snelle reactie:
het gaat om onderstaande constructie:
de balk van 5995 en de balk van 5350 mm
zou dit kunnen met een balk van 300 evt 400 mm
Knipsel.JPG
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.247
659
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
De tekening is mooi, maar ik lees nog steeds niet of er iets op komt, en zoja, wat - is dit een pergola met wat druivenranken of een vloer onder een complete verdieping, het maakt vast verschil om een goed antwoord te krijgen van een echte expert hier (wat ik niet ben, overigens, ik ben geen bouwkundige o.i.d.).
 

Ruben Voors

Nieuw lid
21 apr 2020
6
0
Juriaan, de balken komen er over te liggen zie foto
dit is het idee dan komen er vellingdelen en epdm met isolatie op
foto01.jpg
 

tuoh

Oud hout
150x300mm is ruim voldoende voor beide balken. De kortste (5350mm) krijgt het meeste gewicht te torsen zo te zien, maar die kan dat probleemloos aan.
De langste word in het midden gesteund door een staander, daar is dus ook geen probleem.
 

Ruben Voors

Nieuw lid
21 apr 2020
6
0
die staander in de staander in de midden van de 6 m1 wordt niet geplaatst.
maar volgens mij gen probleem toch?
 

Ruben Voors

Nieuw lid
21 apr 2020
6
0
die 2 balken worden gekoppeld aan het schuurtje.
hier zit een balklaag in. zie onderstaande foto
overkapping.jpg

wat voor poeren kan ik het beste gebruiken. prefab 20x20x60 cm of zelf instorten?
het worden kolommen van 150x150 mm douglas
 

tuoh

Oud hout
Voor een dergelijke constructie is zelf storten beter denk ik, dan kan je anticiperen op de ondergrond die je aantreft.

Normaal gezien zouden je balken van de roostering moeten oversteken op de draagbalken, is mooier en beschermd het hout.
Kijk maar eens naar de foto die je gepost hebt in #6.
 

Ruben Voors

Nieuw lid
21 apr 2020
6
0
dat is ook de bedoeling oversteken, ik dacht zelf 3 cm de balken inkepen.
en dan wou ik onder de kolommen het volgende toepassen:
Houthandel-Gorinchem-boomstamtafels-044-Aline-Sietsema-bewerkt-web-768x768.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.