douglas tafel beschermen

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik ga een koffietafeltje maken uit 1 groot stuk douglas.

Gisteren was een timmerbedrijf in de buurt zo vriendelijk om het door hun enorme vandiktebank te fietsen anders stond ik de komende week te schaven..

Sommige delen van het dosse kernhout zijn echter best zacht en het lijkt om sommige plekken ook dat het droge hout enigzins loslaat tussen de jaarringen.

Om een enigzins stevig oppervlak te krijgen zoek ik iets om het hout te verharden/verstevigen. Bestaat dat? Of helpt een polymeriserende olie als gekookt lijnzaadolie ook? Het moet in ieder geval een beetje indringen.
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
Ligt aan de uitstraling die je wilt bereiken: verzadigen met verdunde watergedragen vernis kan ook, de verkleuring is dan het minste. Je kunt hiervoor een PU acrylaat gebruiken.
Sigma heeft zoiets ( Sigmavar WS) maar andere fabrikanten ongetwijfeld ook. In ieder geval geen alkydhars achtige spul gebruiken; dat vergeelt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.846
901
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Volgens mij zoek je iets om de zaak te stabiliseren en op te vullen, niet alleen een coating. Dan zou ik geen olie, lak of vernis gebruiken, maar iets dat echt als vuller bedoeld is. Een epoxyhars bijvoorbeeld of een acrylaathars (zoek maar eens op wood stabilization - meestal gebeurt dat met vacuum- of vacuum/drukimpregnatie, maar dat is hier volgens mij niet nodig).
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.243
656
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je zegt dat het droge hout loslaat, ben je er dan zeker van dat het hout (ook de binnenkant) echt droog is?
Ik zou het stuk hout eens wegen en over een week nog een keer. Is er een duidelijk verschil, dan droogt het hout nog. Zolang dat speelt, weet ik niet of het verstandig is er al een keiharde afwerking op te doen, want dat zal toch spanning en mogelijk barsten/schilfers geven.
 
Wat voor afwerking je ook gebruikt maak eerst een proefstuk.
Dit i.v.m. hars wat in Douglas ruimschoots aanwezig is.
Afgelopen week een kast van Douglas met watergedragen lak af gewerkt.
Niet op alle onderdelen maar bij enkele komt de hars door de laklaag heen en droogt de lak ook niet meer.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik heb het tafelblad inmiddels uitgefreesd/zaagt etc. en het gaat nu hars bloeden op enkele plekken. Wat kan ik het beste doen om het bloeden te stoppen en vervolgens het blad verder te behandelen?
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
harsuitbloedingen weg proberen te krijgen lijkt mij vrij ondoenlijk. De schilders branden het vroeger uit, maar dat ging ook wel eens mis...
wellicht dat uit steken en na behandelen met een scherpe thinner soort iets zou kunnen zijn?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.