Ik woon op een waddeneiland en heb daardoor wat minder keuze wat materialen betreft. Alleen bij echt grote aankopen is het praktisch en betaalbaar om iets van de vaste wal te laten komen of zelf te halen. Ik hou dan de lokale Gamma en het bouwcenter waar de aannemers hun materialen halen over.
Nu ik onverwacht wat extra tijd over heb wil ik graag wat tuinmeubels maken. Een paar tuinbanken en misschien ook wel een picknicktafel. In ieder geval tuinmeubels waar je ook op gaat zitten (i.v.m. hars).
Bij het bouwcentrum zijn me deze 3 plank opties geadviseerd en ik ben benieuwd welke voors & tegens jullie hierbij zien:
Mijn eigen gedachten op het moment van schrijven:
Ik ben heel benieuwd naar wat jullie ervaringen en gedachten hierover zijn!
Nu ik onverwacht wat extra tijd over heb wil ik graag wat tuinmeubels maken. Een paar tuinbanken en misschien ook wel een picknicktafel. In ieder geval tuinmeubels waar je ook op gaat zitten (i.v.m. hars).
Bij het bouwcentrum zijn me deze 3 plank opties geadviseerd en ik ben benieuwd welke voors & tegens jullie hierbij zien:
- Douglas, 22mm x 200mm
- Douglas, 22mm x 250mm
- Steigerhout, 32mm x 200mm (geband of gekramt)
- Vuren 22mm x 150mm (geïmpregneerd)
Mijn eigen gedachten op het moment van schrijven:
- Douglas .
- Douglas in het verleden mee gewerkt, vond het moeizaam verwerken met de VVD en de invalzaag had er ook moeite mee. En na afloop het aangebrand hars op de zaagbladen. Niet heel relevant bij de projecten die ik nu wil aanpakken overigens, daar komt als het goed is niet veel zaagwerk bij kijken en dan ook alleen nog afkorten.
- Douglas hars kan natuurlijk vervelend uitpakken op een zitvlak. Maar is dat wel relevant aangezien ik niets met de VVD wil bewerken?
- Douglas is wel in 2 breedten beschikbaar: 200mm en 250mm wat mogelijk handig kan zijn.
- Steigerhout .
- Het steigerhout zag er grof uit met inkepingen/ scheuren die over een flinke lengte van het hout lopen. Misschien wat meer speuren naar de betere delen uit het rek maar vermoedelijk altijd wel met veel te grove/ onbruikbare delen in elke plank.
- Het steigerhout is wel mooi dik, 32mm.
- Geïmpregneerd vuren.
- Geïmpregneerd lijkt me positief voor de levensduur
- Vuren lijkt me fijn te bewerken, in ieder geval prettiger dan Douglas
- De delen zijn wel wat smal met 150mm
Ik ben heel benieuwd naar wat jullie ervaringen en gedachten hierover zijn!
Laatst bewerkt: