Douglas Schuur/Veranda

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
284
0
Doetinchem
Wat draagt het meeste gewicht? dat moet je telkens afvragen. Je hebt het over liggers...dragen die alleen de "zolder" of ook de hele kap constructie en kap?
Als ik dit zo zie en de buitenste palen dragen ook de kapconstructie mede met de binnenste palen, dan kan ik me niet voorstellen dat het een probleem is. Het enige waar je nog rekening mee moet houden denk ik... de palen moeten wel recht blijven staan, zeker de buitenste... dus als je daar de korbelen weg haalt zal je misschien een andere stijve verbinding moeten hanteren.

Misschien loont het om een berekening te laten maken bij een calculator van een architectenbureau. mijn ervaring met sterkteleer (1 jaar MTS bouwkunde is niet voldoende)
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
167
0
Schagen
die korbelen in de hoeken kun je helaas niet laten vervallen. deze zijn erg belangrijk. die in het midden daarentegen doen wat minder als je de balk in 1 stuk gaat maken. maar dat zijn dure, zware jongens. als je onderling gaat verbinden maak dan de verbinding op 1/6 van een overspanning met een schuine haaklas.
je kunt een momentvaste knoop bedenken links en rechts maar echt fraai is dat niet, je kunt je korbeel ook horizontaal naar binnen zetten. maar dan moet je wel de wanden goed stijf maken met een windverbandje oid.

kortste klap? ga naar een constructeur en leg het even voor. vooral je knopen van metselwerk naar douglas en waar je je stijfheid vandaan haalt en je spatkrachten gaat wegwerken zijn belangrijk

je verbinding van douglas naar metselwerk is ook kritisch. Hier moet je ook even goed over nadenken hoe je dit gaat verankeren.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
479
0
Holten
Jelte,
Ook nog even gekeken naar jouw vraag. Voor mijn gevoel kan de constructie met alleen korbelen in het midden prima indien je de ligger erop helemaal door laat lopen, begreep dat die dan 6 meter moet worden? Bij mijn schuur betaal ik een vaste M3 prijs en maakt het niet uit welke lengtes het zijn. Uit praktische overweging heb ik me beperkt tot 5 meter, mede om het gewicht van eiken in mijn geval. Douglas is een flink stuk lichter. Met 20cm balken zou ik me constructief absoluut geen zorgen maken.
1 van mijn zoons is constructeur, vraag wel ff of hij zin heeft hierop "een blik te werpen"

Laatste zin van Stuiver is wel een aandachtspunt. Zelf heb ik daarom de poeren van beton gemaakt en komen er 50cm hoge muurtjes tussen de poeren.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
332
0
31
Rijssen
Dat zou super zijn Bert, ik zal de schuur vanavond eens ontdoen van alle details en dan nogmaals hier posten, zal ook de korbelen naar binnen toe ook inkleuren, dat schept minder verwarring, in principe dragen de liggers de vloer en het dak.

Het schuur gedeelte werk ik af aan twee zijden en daar kan ik eventueel wat zwaardere ondersteuningen toepassen, wat betreft het rusten van de balken, deze rusten op een plaatje met een m20 draadeind en staat dus los van de poer.

Zo had ik het in gedachten:

Shed-beams.jpg
 
Laatst bewerkt:

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
167
0
Schagen
1. de korbelen aan de binnenzijde heb je niet nodig. door ze buitenom op te nemen zorg je dat je een schijf krijgt.
hier stoot je ook constant je harses tegenaan als je op staat.
dus in het veranda deel geen korbelen naar midden toe. (de balk heb je wel nodig voor de spatkrachten hier kom ik later op terug)
de linker en rechter korbeel die je hebt laten vervallen moeten weer terug. korbelen in de lengte ook blijven handhaven.

2. als je de zijkanten toch een schutting plaatst of dicht zet zou ik een windverbandje opnemen. dat scheelt weer korbelen maken en nodeloos veel tijd en kosten. die heb je deze alleen aan de voorzijde nodig, op alle pilaren dwars op de schuttingen. deze nemen zijdelings de winddruk op.
ik zou de korbelen aan weerzijde van de schuur, wat toch dicht komt met schutting een windverband opnemen. je ziet er uiteindelijk niet veel van en kost een hoop tijd.
dus korbelen linker en rechterzijde laten vervallen en vervangen voor windverband.

3. achterin je schuur heb je ook nog windverband nodig voor de druk vanaf de schuttingzijdes. als je nu op positie rechstachter zijdelings windbelasting krijgt kan hij gaan knikken. het windverband kan dit probleempje oplossen.

4. spatkrachten. de windverbanden aan weerzijden op de schuttingdelen zouden ook kunnen fungeren om spatkrachten op te vangen.
in de nok heb je nu nog iets nodig, makelaars ertussen of nokgording welke je afsteunt aan weerzijde.
daarbij kun je kiezen om een gordingenkap te maken. dit is een stuk goedkoper dan wat je nu wilt maken. tenzij je dit echt voor het estethische wilt hebben.
dan zou ik ook overwegen om dit alleen te doen bij je veranda deel. daar zie je het feitelijk.

verder moet je eigenlijk in gedachte met je vinger tegen alle hoeken van dit 3d model gaan duwen. wat gebeurt er dan. en zowel in trek als druk denken.
onder, boven, nok, zijkanten, goten, alles moet druk en trek kunnen hebben om stevig te blijven. haal je dat uit een korbeel, windverband, vloer etc. dan heb je je basis en dan kun je panlatten e.d. gaan tekenen.

net als bij metselprofielen moet ieder profiel / kolom stevig staan. dan kunnen we er balken op leggen en een vloertje maken, kapje etc.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
332
0
31
Rijssen
Allereerst bedankt voor alle opmerkingen!

De lange balken worden gemaakt uit 2 delen met een haaklas, dus zijn de korbelen aan de binnenzijde wel nodig neem ik aan? maar de 2 middelste richting de schuur niet, toch?
Een windverband in het schuurdeel word uiteraard toegepast, vergeten te vermelden, (niet ingetekend, het verknoeid het model zo)

@Stuiver, Ik was van plan om een paar makelaars toe passen voor de zolder... waarom is een gordingkap zo zeer goedkoper dan?

In principe wil ik het veranda werk (dus het zichtwerk) zo veel mogelijk 'ouderwets/estethisch' maken, het schuurgedeelte krijgt 2 zijdig een afwerking dus schoren/windverband mag allemaal wel 'lelijk' worden, want daar zie je niks meer van. De veranda heeft bijvoorbeeld 4x een mooie ankerbalk, de schuur krijgt gewoon 10x een balk 60x160.

Nog wel een vraag mbt de spatkrachten, nu vangt de ankerbalk en de balklaag dat op... dan helpt een korbeel toch ook wel degelijk?

Wat betreft de poeren, ik fundeer gewoon op staal, vermoedelijk zo'n 80cm... vanaf het maaiveld (laat ik) 6 laag opmetselen, in dit alles een M20 draadeind meegegoten, en dan de douglas staanders op een rvs plaatje op de poeren... stukje dpc ertussen voor het idee..
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
167
0
Schagen
een gordingkap is in die zin goedkoper dat je veel minder hout nodig hebt.
daarbij ook veel minder arbeid. je zijkanten zet je boven toch dicht dus kun je mooi dragend maken en wat gordingen op leggen. een spantbeen in het midden zodat het allemaal slank kan blijven.

als de esthetica geld zou ik gaan voor een sporenkap. wordt het kostentechnisch lastig kun je met je kapconstructie nog wat besparen. en bijvoorbeeld alleen in het veranda deel voor de sier wat sporen aanbrengen tegen onderkant dakbeschot.

je spatkrachten wordt verwerkt in je balklaag, maar je deelt hem in het midden. dit geeft weer een momentkracht die je op één of andere wijze bij elkaar wilt houden.
ik zou alle balken op één hoogte houden en dmv haaklas verbinden. dus niet het veranda balk lager maken dan schuurbalk. dan maak je het jezelf iets makkelijker zonder moeilijke knopen hier in het midden te hoeven maken om de spatkrachten te kunnen opnemen. hier komt best wel wat trek op te staan.

korbelen alleen buitenom, niet in je zitgedeelte. dat wordt vervelend als je op staat :D
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
332
0
31
Rijssen
Hallo Stuiver, ik zal het allemaal opnieuw verwerken in een tekening.

Maar ik heb toch een sporenkap getekend? Ik neem trouwens de meerprijs tov een gordingkap wel voor lief,
Zou het ook voldoende zijn om alleen de buitenste 2 balken op dezelfde hoogte te doen, en die dan met een haaklas te verbinden? dit omdat de verdeling van achterzijde niet gelijk is met de voorzijde..

Shed.jpg
 
Laatst bewerkt:

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
332
0
31
Rijssen
Helaas nog steeds niet verder gekomen, mede doordat de kleine van de week het poortje van 1m al los wist te peuteren en dus zo de straat op kan, eerst maar een fatsoenlijke schuttingdeur dus...

IMG_0840.jpg

IMG_0843.jpg
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
332
0
31
Rijssen
En nu de deur eindelijk hangt, Hoop ik de nieuwe week in ieder geval het hout te kunnen bestellen...

IMG_1049.jpg

IMG_1059.jpg

IMG_1067.jpg
 

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Mooie partij hout en mooie project
ik werk in de houthandel als Schaver en zie regelmatig douglas passeren voor planchetten en dergelijke
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
479
0
Holten
Ah Jelte, het gaat gebeuren:) succes, zie uit naar de voortgang! ( bij mij staat het ff stil ivm vakantie)
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
332
0
31
Rijssen
Inmiddels al begonnen de staanders op lengte te maken en om wat pennen aan de staanders te maken, En dat is al best wel wat werk!

IMG_2532 (1).jpg

Sfeerplaatje:

IMG_2569.jpg

Gelijk een vraagje over de staanders... deze zijn vrij intensief om te maken en ik was daarom van plan om alleen de buitenste te voorzien van pen-gat en de middelste gewoon koud en halfhout verbinding te schroeven, er komen 12 staanders op een oppervlakte van 5x8m 4 op het 5m deel en 3 op het 8m deel, en mijn idee was om de buitenste 3 links en rechts alleen te voorzien van een pen.

Dus van bovenaf gezien krijg je dit, de 1'tjes hebben een pen, de 0 niet
Kan mijn idee of verzwak ik de constructie te erg?

1 0 0 1


1 0 0 1


1 0 0 1

Verder heb ik de korbelen uitgetekend en wil ik deze aan de buitenkant een ronding meegeven (zoiets wat Bart ook heeft toegepast) maar ik kom ook niet echt uit de pen, Penlengte is 70mm korbeel word gemaakt uit 15x15 en de staander is 20x20, ik had dit bedacht:

IMG_2602.jpg

IMG_2603.JPG

Schiet mij maar lek, ik probeer van alles om de foto's recht te krijgen, posten, en weer opslaan en dan draaien werkt zelfs niet...
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hey Jelte,

Goed begonnen zie ik, ziet er al goed uit, in verband met de vraag over het verlies van sterkte in de constructie door het weglaten van de pennen denk ik niet dat dit problemen zou opleveren, wel vind ik het een beetje raar dat wanneer je aan zo een constructie wil starten je na een paar balken al begint te denken over het uitsparen van werk (niet te snel opgeven, het zal steeds beter en beter gaan).
Het probleem met de foto's kende ik ook in het begin, ik neem de foto met de ipad en dan ligt het eraan in welke richting je deze houd bij het nemen van de foto, in mijn geval de startknop rechts.
Veel succes met het mooie project en ik ga deze volgen.

Mvg Bart
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
479
0
Holten
Hoi Jelte,
moet zeggen dat ik het helemaal eens ben met Bart, geef het niet te snel op, geeft uiteindelijk veel meer voldoening dan "half werk"
je hebt de pennen wel erg netjes gemaakt, beter dan ik.....voor mij hoeft het niet zo superstrak. Ik heb ze met de handcirkelzaag op diepte ingezaagd. Eerst strak langs het lijntje, vervolgens nog een paar keer verder naar het eind van de pen en dat uiteraard aan 4 zijden. Vervolgens tik ik met een beitel de rest eraf. Per pen is dat een kwartiertje werk.

Foto's plaatsen vanaf de iPad levert mij ook problemen op. Ten eerste moet ik ze gek genoeg 360 graden draaien in 2 stappen, dan komen wel goed op de site maar dan met een lage resolutie. Daarom stuur ik de foto's eerst naar mijn Mac en plaats ze dan.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
332
0
31
Rijssen
Ik heb wel een bijltje Ernest en zal toch eens doorpakken dan, het hoeft overigens allemaal morgen ook niet te staan! bedankt voor de opbeurende woorden!
Per pen een kwartiertje red ik helaas niet Bert, ik werk nog iets te netjes denk ik, ik kan met de invalzaag ook maar 55mm diep, dus blijft er nog 9cm over waar ik doorheen moet.

Ik ben weliswaar begonnen met de korbelen, maar das wel lekker, als ik hiermee klaar ben ga ik wel terug naar de staanders...

Heb eens zitten stoeien met de camera, startknopje rechts :)


IMG_2614.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.